Pedagogies of neoliberalism: from studying to performance
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.36.128Keywords:
Philosophy of Education, Politics, Ethics, Coloniality, EvaluationAbstract
In this essay we will explore some ethical-political problems of reducing studying to performance, as the neoliberal logics of competent learning promote through the expansive rationality of evaluation and the increasing technologization that assists it. The concern from which we start seeks to question the study as a mere vehicle to reach the current productivity coordinates and opens the question of its transformative relational basis of itself with the plurality of the world. From this imprint, philosophical discourses of education that are grouped under a “praise of study” will be addressed, analyzing those tensions that can connect or disconnect studying from the coloniality that functions in the pedagogies of neoliberalism. In addition to characterizing them, another dimension of studying will be investigated in the face of excessive anxiety about what is useful (always measurable) that changes pedagogical ties and communal ties based on competition for the credit required by cognitive capitalism.
Downloads
References
Alemán, J. (2018). Capitalismo: Crimen perfecto o Emancipación. Madrid: Ned.
Anijovich, R. y Cappelletti, G. (2017). La evaluación como oportunidad. Buenos Aires: Paidós.
Benasayag, M. y Charlton, E. (1992). Crítica de la felicidad. Buenos Aires: Nueva Visión.
Brecht, B. (1999). 80 poemas y canciones. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Cubas, C. y Rechia, K. (2020). Sobre formas de hacer: el estudio y el oficio de profesor. En: F. Bárcena, M. V. López y J. Larrosa (Orgs.), Elogio del estudio (pp. 143-173). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Crary, J. (2015). 24/7: el capitalismo tardío y el fin del sueño. Buenos Aires: Paidós.
De Lajonquière, L. (2011). Figuras de lo infantil. Buenos Aires: Nueva Visión.
Giuliano, F. (2019). Escuela y colonialidad. Variantes e invariantes (estéticas) de la clasificación social. Ñawi: arte diseño comunicación, 3(2), 93-108. https://doi.org/10.37785/nw.v3n2.a7
Giuliano, F. (2022a). Contrafilosofías de la evaluación: pedagogías sin rendición. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Giuliano, F. (2022b). Espejismos de la formación contemporánea: controversias del evaluar / eróticas del educar. Buenos Aires: Lugar Editorial.
Giuliano, F., & Skliar, C. (2019). A propósito de la pereza y la scholè. Archivos de Ciencias de la Educación, 13(16). https://doi.org/10.24215/23468866e072
Girondo, O. (2012). Obra: poesía y prosa. Buenos Aires: Losada.
Krenak, A. (2022). Futuro ancestral. São Paulo: Companhia das Letras.
Krenak, A. (2023). La vida no es útil. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Kusch, R. (2007). Obras completas: v. 1. Rosario: Fundación Ross.
Larrosa, J. (2020). Aprender/Estudiar una lengua. En: F. Bárcena, M. V. López y J. Larrosa (Orgs.), Elogio del estudio (pp. 69-98). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Martínez Estrada, E. (2013). Mensajes. Buenos Aires: Interzona/Ediuns.
Martyniuk, C. (2023). Solipsismo: Memoria, soledad y melancolía. Adrogué: La Cebra.
Masschelein, J. (2020). Algunas notas sobre la universidad como Studium. Un lugar de estudio público colectivo. En: F. Bárcena, M. V. López y J. Larrosa (Orgs.), Elogio del estudio (pp. 175-202). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Mignolo, W. (2024). El lado más oscuro de la modernidad occidental: Futuros globales, opciones descoloniales. Buenos Aires: Prometeo.
Odifreddi, P. (2018). Diccionario de la estupidez. Barcelona: Malpaso.
Roca, D. (2008). Obra reunida I: cuestiones universitarias. Córdoba: UNC.
Saur, D. (2007). Presencia neoliberal en la discursividad mediática sobre educación. En: P. Padierna y R. Mariñez (Coords.), Educación y comunicación: tejidos desde el Análisis Político del Discurso (pp. 155-187). México: Programa de Análisis Político de Discurso / Casa Juan Pablos.
Tatián, D. (2020). El estudio como cuidado del mundo. En: F. Bárcena, M. V. López y J. Larrosa (Orgs.), Elogio del estudio (pp. 99-117). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Facundo Giuliano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.