Pedagogies of neoliberalism: from studying to performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.128

Keywords:

Philosophy of Education, Politics, Ethics, Coloniality, Evaluation

Abstract

In this essay we will explore some ethical-political problems of reducing studying to performance, as the neoliberal logics of competent learning promote through the expansive rationality of evaluation and the increasing technologization that assists it. The concern from which we start seeks to question the study as a mere vehicle to reach the current productivity coordinates and opens the question of its transformative relational basis of itself with the plurality of the world. From this imprint, philosophical discourses of education that are grouped under a “praise of study” will be addressed, analyzing those tensions that can connect or disconnect studying from the coloniality that functions in the pedagogies of neoliberalism. In addition to characterizing them, another dimension of studying will be investigated in the face of excessive anxiety about what is useful (always measurable) that changes pedagogical ties and communal ties based on competition for the credit required by cognitive capitalism.

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Author Biography

Facundo Giuliano, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de Buenos Aires. Posdoctorado en Ciencias Humanas y Sociales por la Facultad de Filosofía y Letras (UBA). Se desempeña como Investigador del Conicet, profesor en Institutos Superiores de Formación Docente y en posgrados de Universidades Nacionales de Argentina. Director del proyecto de investigación FiloCyT “Educación, filosofía y psicoanálisis: un anudamiento indisciplinado frente al capitalismo contemporáneo” (2019-2024) con sede en el Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación (UBA). Ha sido profesor/investigador visitante en universidades extranjeras, de América Latina y Europa. Ha dictado seminarios de grado y posgrado, y publicado en revistas nacionales e internacionales sobre problemáticas pedagógicas, filosóficas, psicoanalíticas y literarias. Autor de “Rebeliones éticas, palabras comunes: conversaciones (filosóficas, políticas, educativas) con Judith Butler, Raúl Fornet-Betancourt, Walter Mignolo, Jacques Rancière, Slavoj Žižek” (Miño y Dávila, 2017), “¿Podemos pensar los no-europeos? Ética decolonial y geopolíticas del conocer” (del Signo, 2018), “Espejismos de la formación contemporánea: controversias del evaluar / eróticas del educar” (Lugar editorial, 2022), Contrafilosofías de la evaluación: pedagogías sin rendición (Miño y Dávila, 2022). Prologó y compiló “El vuelo de la pluma” (Miluno, 2021), que reúne textos inéditos de Tununa Mercado.

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Published

30-12-2024

How to Cite

Giuliano, F. (2024). Pedagogies of neoliberalism: from studying to performance . Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 9(2), 1–12. https://doi.org/10.48162/rev.36.128