The Quality of Life Model as a starting point for didactic proposal centered in persons
Keywords:
quality of life model, teacher's training, didactic proposal, intellectual disability, inclusive educationAbstract
It is six years long didactic experience during which articulates subjects from the teacher´s formation on Special Education Career, specialized on intellectual disability from the "Instituto de Formación Docente Bariloche". Those subjects are: Social Studies and its didactic; Science and its didactic; Language and its didactic. This work is centered on the relation between the quality of life model and the intellectual disabled pupil education, from an ecological, multidimensional and functional perspective of the person.
The quality of life model is comprehended of eight dimensions. This multidimensional model is used as a theoretical framework that works as a guide to structure the teaching plan. Those didactic proposals are a support for pupil with intellectual disability. It is centered on the pupil and his context, identifying his needs, defining interventions and evaluating the process in order to get a better learning out of new teaching practices that change the social reality. Significant educational experiences, which become in supplies useful to overcome barriers to learning and succeed in educative and social inclusion as regards intellectually disabled people, are constructed.
The experience mentions the theoretical axis which sustains, develops the didactic proposal and illustrates with students’ creative works.
Downloads
References
Aznar, Andrea S. y González Castañón, Diego. 2008. ¿Son o se hacen? El campo de la discapacidad intelectual, estudiado a través de recorridos múltiples. Buenos Aires: Noveduc.
Bússoli, S. 2017a. "La escuela primaria en la Argentina. Marco Político Pedagógico en la Escuela Primaria". Adaptación de Cannizzo, Marcela. 2015. Clase 1 de la Especialización en la Enseñanza de las Ciencias Sociales en la Escuela Primaria. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.
Bússoli, S. 2017b. "Las trayectorias como desafío para la enseñanza. Marco Político Pedagógico en la Escuela Primaria". Adaptación de Cannizzo, Marcela. 2015. Clase 2 de la Especialización en la Enseñanza de las Ciencias Sociales en la Escuela Primaria. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.
Gómez-Vela, María y Sabeh, Eliana N. 2005. "Calidad de vida. Evolución del concepto y su influencia en la investigación y la práctica". Instituto Universitario de Integración en la Comunidad, Facultad de Psicología, Universidad de Salamanca. http://campus.usal.es/~inico/investigacion/invesinico/calidad.htm
Organización Mundial de la Salud. 2001. Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, IMSERSO.
Resolución Nro. 3438/2011 de la provincia de Río Negro. Lineamientos para la inclusión de los alumnos con discapacidad en establecimientos educativos de nivel inicial, primario y medio.
Schalock, Robert y Verdugo Alonso, Miguel Á. 2003. Calidad de vida: manual para los profesionales de la educación, salud y servicios sociales. Madrid: Alianza.
Schalock, Robert y Verdugo Alonso, Miguel A. 2006. "Revisión actualizada del concepto de calidad de vida" (s/d). (mimeo).
Schalock, Robert y Verdugo Alonso, Miguel A. 2007. "El concepto de calidad de vida en los servicios y apoyos de las personas con discapacidad intelectual". Siglo Cero. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, Vol. 38 (4), Núm. 224, pp. 21-36.
Schalock, Robert y Verdugo Alonso, Miguel A. 2010. "Últimos avances en el enfoque y concepción de las personas con discapacidad intelectual". Siglo Cero. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, Vol. 14 (4), Núm. 236, pp. 7-21.
Verdugo Alonso, Miguel Ángel. 2003. "Análisis de la definición de discapacidad intelectual de la Asociación Americana sobre Retraso Mental de 2002". Siglo Cero. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, Vol. 34 (1), Núm, 205.
Verdugo Alonso, Miguel Ángel. 2009. "El cambio educativo desde una perspectiva de calidad de vida". Revista de Educación, (349), 23-43.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.