The Origins of the Geographical Community in Uruguay
The Association of Geographers of Uruguay and the Uruguayan Magazine of Geography (1950-1957)
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.40.031Keywords:
Association of Geographers of Uruguay, Uruguayan Journal of Geography, scientific journals, scientific community, Jorge ChebataroffAbstract
This work is part of the field of the historiographic approach to Geography in Uruguay. It aims to contribute to the knowledge of the historical and institutional context from which the Association of Geographers of Uruguay (AGU) emerged, the causes that motivated the grouping and formation of that academic community, investigate who were the intervening actors, what were the motivations for which were grouped together and reveal the epistemological reasons that sustained and consolidated it.
He sought to investigate the origins of the AGU, revealing the historical causes that motivated its creation, the foundations that sustained it as an academic community and the formalized instruments of internal and external legitimation. Qualitative methodological strategies are used: critical discourse analysis and historical reconstruction method, taking the Uruguayan Journal of Geography as the collection unit.
References
Achkar, M; Domínguez, A; Pesce, F. (2011). Evolución del pensamiento geográfico en el Uruguay. Montevideo, Uruguay: Zona Libro.
Asociación de Geógrafos de Uruguay (1950). Revista Uruguaya de Geografía (1), Montevideo: AGU.
Asociación de Geógrafos de Uruguay (1950). Revista Uruguaya de Geografía (2), Montevideo: AGU.
Asociación de Geógrafos de Uruguay (1950). Revista Uruguaya de Geografía (3), Montevideo: AGU.
Asociación de Geógrafos de Uruguay (1951). Revista Uruguaya de Geografía (4), Montevideo: AGU.
Asociación de Geógrafos de Uruguay (1951). Revista Uruguaya de Geografía (5), Montevideo: AGU.
Asociación de Geógrafos de Uruguay (1952). Revista Uruguaya de Geografía (6), Montevideo: AGU.
Asociación de Geógrafos de Uruguay (1953). Revista Uruguaya de Geografía (7), Montevideo: AGU.
Asociación de Geógrafos de Uruguay (1955). Revista Uruguaya de Geografía (8), Montevideo: AGU.
Asociación de Geógrafos de Uruguay (1957). Revista Uruguaya de Geografía (9), Montevideo: AGU.
Capel, H. (2012). Filosofía y cienciaen la Geografía contemporánea. Madrid: del Serbal.
Charmaz, K. (2008). Constructing Grounded Theory. A Practical Guide through Qualitative Analysis. London, UK: Sage Publications.
Chebataroff. J. (1956). La ignorancia de lo que la geografía es. Anales del Instituto de Profesores Artigas, (1).
Chebataroff. J. (1963). Ciencias Geográficas. Segundo Curso. Montevideo, Uruguay: Don Bosco.
Domínguez, A. et al. (2004). Algunos aspectos significativos en las publicaciones de Jorge Chebataroff. Geoespacio, (28), .8-15.
Fairclough, N. (2008). El análisis crítico del discurso y la mercantilización del discurso público: el caso de las universidades. Discurso y Método, Vol.2(1), 178-185.
Forni, F. et al. (1993). Métodos Cualitativos II. La Práctica de la Investigación. Buenos Aires, Argentina: CEDAL.
Girola, L. & Zabludovzky G. (1991). La teoría sociológica en México en la década de los ochenta. Revista Sociológica 6 (15), 11-63.
Klein, G. (2012). La Formación del Profesorado. Institucionalización, regularización y equilibrio. [Tesis Doctoral]. Universidad de la Empresa. Montevideo, Uruguay.
Pesce, F. (2014, a). La lección de Geografía. El origen histórico de la geografía escolar en Uruguay.Anales del Instituto de Profesores Artigas, Tomo II, Segunda época, 247-256.
Pesce, F. (2014, b). Sentidos políticos, finalidades formativas y enfoques disciplinares en la Geografía Escolar uruguaya (1935- 1963). [Tesis Doctoral], FLACSO, Buenos Aires. En: https://repositorio.flacso andes.edu.ec/bitstream/10469/6660/2/TFLACSO-2014LFPG.pdf
Pesce, F. (2015). ¿Enseñar Geografía o Estudios Sociales?, ¿Cuestión paradigmática o política? Enfoques didácticos desde las Geografías (3), 13-31. Consejo de Formación en Educación, ANEP.
Rhein, C. (1982). La geografía, ¿disciplina escolar y/o ciencia social (1869-1920). Revue française de sociologie, 23 (2), 223-251.
Williman, C. (1958). Palabras de apertura de los cursos de vacaciones. Revista del Instituto de EstudiosSuperiores, (4), 257-260.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 César Cutinella, Rita Bruschi, Fernando Pesce Guarnaschelli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.