Geography and Literature: a Strategy to Teach Geographical Space

Authors

  • Alexánder Cely Rodríguez Departamento de Ciencias Sociales. Universidad Pedagógica Nacional https://orcid.org/0000-0003-4056-7397
  • Nubia Moreno Lache Facultad de Ciencias y Educación. Universidad Distrital Francisco José de Caldas

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.40.048

Keywords:

geography teaching, urban space, city, novel, Bogotá

Abstract

The article is part of a pedagogical and didactic commitment that the authors develop and whose aims are the mediation between geography, urban space, city and novel, articulating different factors that intervene in the process of teaching and learning geography and its relationship with literature and the teaching of said discipline specifically from humanistic geography and urban geography, to enable the construction of urban learning as well as developing spatial competencies in the city-individual duo considering the categories of the symbolic and the imaginary.

The article interrelates different elements of urban geography such as location, location, distribution, hierarchy and spatial contrasts, among others, to specifically introduce the concept of city and the importance of being studied, interpreted, read and thus constructed and re - build new ways of interacting with and in it.

Author Biographies

Alexánder Cely Rodríguez, Departamento de Ciencias Sociales. Universidad Pedagógica Nacional

Profesor del Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Pedagógica Nacional. Doctor en Educación del Doctorado Interinstitucional en Educación (DIE UPN) y magister en educación, con énfasis en docencia de la geografía, especialista en teorías, métodos y técnicas de investigación social y licenciado en Ciencias Sociales por la Universidad Pedagógica Nacional. Sus campos de investigación se relacionan con la educación geográfica, la formación docente, la ciudad y la literatura y la didáctica de la geografía. Integrante del Grupo Interinstitucional de Investigación Geopaideia UPN – UDFJC, de la Redladgeo, de la Red Geoforo y de la Red de Educación Geográfica del Instituto Panamericano de Geografía e Historia IPGH.

Primer autor

Nubia Moreno Lache, Facultad de Ciencias y Educación. Universidad Distrital Francisco José de Caldas

Profesora de la Facultad de Ciencias y Educación de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Doctora en Educación del Doctorado Interinstitucional en Educación (DIE UPN) y magister en educación con énfasis en docencia de la geografía, especialista en teorías, métodos y técnicas de investigación social y licenciada en Ciencias Sociales por la Universidad Pedagógica Nacional. Participa como docente hora cátedra en la Universidad Pedagógica Nacional en el programa de Maestría en Estudios Sociales. Sus campos de investigación se relacionan con la educación geográfica, la formación docente, la ciudad y la literatura. Integrante del Grupo Interinstitucional de Investigación Geopaideia UPN – UDFJC, de la Redladgeo, de la Red Geoforo y de la Red de Educación Geográfica del Instituto Panamericano de Geografía e Historia IPGH.

Segunda autora

References

Caballero, A. (1996). Sin remedio. Seix Barral. (Original publicado en 1984).

Cely A. y Moreno, N. (2008). Geografía y literatura. Una alternativa para la enseñanza y comprensión del espacio geográfico. En A. Cely Rodríguez y N. Moreno Lache, Cotidianidad y enseñanza geográfica (pp. 57-98). Códice.

Cely, A. y Moreno, N. (2016). Ciudad y literatura. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Cruz Kronfly, F. (1996). Las ciudades literarias. En F. Giraldo y F. Viviescas (Comps.), Pensar la ciudad (pp. 18-24). Tercer Mundo.

Dardel, E. (2013). El hombre y la Tierra. Biblioteca Nueva. (Original publicado en 1952).

Fayad, L. (1978). Los parientes de Ester. Alfaguara.

Kogan, J. (1986). Filosofía de la imaginación. Paidós.

Lynch, K. (1970). La imagen da la ciudad. Infinito.

Mallarino, G. (2003). Según la costumbre. Alfaguara.

Merleau-Ponty, M. (1984). Fenomenología de la percepción. Planeta.

Osorio Lizarazo, J. A. (2008). El día del odio. Santillana. (Original publicado en 1952).

Santos, M. (2000). La naturaleza del espacio. Ariel

Silva, A. (1992). Imaginarios urbanos. Tercer Mundo.

Soja, E. (1997). El tercer espacio. Ampliando el horizonte de la imaginación geográfica. Geographikós. Una revista de geografía. Territorios en redefinición, (8). VI Encuentro de geógrafos de América Latina. 17 al 21 de marzo de 1997. Argentina.

Trilla, J. (1993). Otras educaciones. Animación socio cultural, formación de adultos y ciudad educativa. Anthropos / Universidad Pedagógica Nacional.

Tuan, Y. F. (2007). Topofilia. Melusina. (Original publicado en 1974).

Vásquez, J. G. (2011). El ruido de las cosas al caer. Alfaguara.

Wulf, A. (2016). La invención de la naturaleza. Taurus.

Published

21-12-2024

How to Cite

Cely Rodríguez, A., & Moreno Lache, N. (2024). Geography and Literature: a Strategy to Teach Geographical Space. Boletín De Estudios Geográficos, (122), 31–56. https://doi.org/10.48162/rev.40.048

Issue

Section

Dossier