Strategy of Design of Maps and Conceptual Schemes for a Significant Teaching of the Epistemology of Geography at the University Level
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.40.049Keywords:
teaching strategy, , learning theoretical knowledge, geographical traditionAbstract
This work addresses the use of innovative teaching strategies and resources such as the development and design of maps and conceptual schemes with digital tools such as Cmap Tools so that students can appropriate theoretical and conceptual knowledge about the main geographical traditions in our discipline. This experience was carried in the curricular space “Epistemology of Geography” that is part of the Field of Disciplinary Training of the three university degree courses offered by the Department of Geography of the Facultad de Filosofía y Letras (FFYL) of the National University of Cuyo (UNCUYO).
References
Anijovich, R. y Mora, S. (2009). ¿Cómo enseñamos? Las estrategias entre la teoría y la práctica. Capítulo 1. En Estrategias de enseñanza. Otra mirada al quehacer en el aula (pp. 21-34). Aique.
Benedetti, A. (2017). Epistemología de la geografía contemporánea. Universidad Virtual de Quilmes.
Broek, J. O. M. (1967). Geografía: su ámbito y trascendencia. Unión Tipográfica Editorial Hispano Americana.
Estébanez, J. (1992). Tendencias y problemática actual de la Geografía. Cincel.
Gabay, R. E. (2019). Los conceptos de Territorio, Territorialidad y Multiterritorialidad en Geografía [material pedagógico]. Curso: Nuevas
geografías: Territorios y Género. Cátedra Epistemología de la Geografía y la Secretaría de Extensión de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo.
Gabay, R. E. (1 de septiembre de 2020). Mapas y redes conceptuales 2020 [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Rjcbl7aD8DM
García Ballesteros, A. (1986). Teoría y Práctica de la Geografía. Alambra.
Gómez Mendoza, J., Muñoz Jiménez, J. y Ortega Cantero, N. (1982). El pensamiento geográfico. Estudio interpretativo y antología de textos. (De Humboldt a las tendencias radicales). Alianza.
Haesbaert, R. (2004). O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. Bertrand Brasil.
Haesbaert, R. (2007). Território e multiterritorialidade: um debate. GEOgraphia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Geografia da
Universidade Federal Fluminense, 9(17), 19-46. https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13531
Haesbaert, R. (2011). De la multiterritorialidad a los nuevos muros: paradojas contemporáneas de ladesterritorialización [conferencia]. III Congreso de Geografía de Universidades Públicas Argentinas. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Universidad Nacional del Litoral, Santa Fe, Argentina.
Livingstone, D. (1992). The Geographical Tradition: episodes in a contested enterprise. Blackwell.
Novak, J. (1998). Conocimiento y aprendizaje: los mapas conceptuales como herramientas facilitadoras para escuelas y empresas. Alianza Editorial.
Pattison, W. (1964). The Four Traditions of Geography. Valley State College.
Porto-Gonçalves, C. W. (2010). Territorialidades y lucha por el territorio en América Latina. Colección Geografía de los movimientos sociales en América Latina. IVIC.
Porto-Gonçalves, C. W. (2012). Geo-grafías: movimientos sociales, nuevas territorialidades y sustentabilidad. Siglo XXI.
Ratzel, F. (1897). Politische Geographie. R. Oldenbourg.
Raffestin, C. (1993). Por una geografía do poder. Ática.
Sack, Robert (1986). Human territoriality: its theory and history. Cambridge University.
Santos, M. (1978). Por una geografía nova. Hucitec-Edusp.
Santos, M. (1994). O Retorno do Território. En M. Santos, M. A. de Souza y M. L. Silveira (Coords.), Território: Globalização e Fragmentação (pp. 15-20). Hucitec - ANPUR.
Santos, M. (2000). La naturaleza del espacio: técnica y tiempo; razón y emoción. Ariel.
Unwin, T. (1995). El lugar de la Geografía. Cátedra.
Vilá Valenti, J. (1983). Introducción al estudio teórico de la Geografía. Ariel.
Zusman, P. (2014). La descripción en geografía. Un método, una trama. Boletín de Estudios Geográficos, (102), 135-149.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.