The Teaching of a Renewed Geography in the University Training of Teachers for the Primary Level: Training Experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.40.050

Keywords:

Renewed Geography, Didactic Strategies, Teacher Training

Abstract

The situated experiences shared below arise from the need to implement innovative didactic strategies in our classrooms that stimulate active learning among future teachers. One of these strategies is the guided discussion with the round table format, used for the critical analysis of geographic texts. Its application encourages debate and reflection among students, allowing them not only to understand theoretical content, but also to develop critical and analytical skills that are fundamental for their future teaching work.

In addition to the round table, reference is made to the self-guided field trip, a strategy that not only brings students closer to the real geographic context, but also allows them to apply the concepts learned in a practical environment and directly observe geographic phenomena in action. This methodology promotes experiential learning and also stimulates curiosity and interest in understanding the complex intertwining of social, territorial and environmental issues.

Both formative experiences are not limited to the transmission of information, but seek to develop key competencies in students, such as the capacity for critical analysis, the resolution of geographic problems and the application of theoretical knowledge to concrete situations. The contributions of this renewed Geography are in tune with the contemporary demands of geographic education, which requires not only a mastery of content, but also practical skills and a deep understanding of current socio-environmental challenges.

These proposals are expected to be a contribution to the field of geographic education, in the training of teachers for the primary level, extending it to the rest of the levels of the educational system, promoting an active and reflective learning that prepares students to face the complex challenges of teaching and understanding contemporary geographic phenomena.

Author Biography

María Verónica De Faveri, Departamento de Ciencias Sociales. Facultad de Educación. Universidad Nacional de Cuyo

Profesora de Grado Universitario en Geografía (Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo), especialista en educación y TIC (INFoD) y especialista en docencia universitaria (Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo). Actualmente, se encuentra desarrollando sus estudios de Doctorado en Geografía en esta casa de estudios.

Asimismo, se desempeña como profesora de Nivel Superior Universitario en las Facultades de Educación y de Filosofía y Letras, de la Universidad Nacional de Cuyo, en los espacios curriculares Historia y Geografía Latinoamericana y Argentina, Geografía de Mendoza, Didáctica de la Geografía y Didáctica de las Ciencias Sociales correspondientes a la formación de Profesores de Educación Inicial, Primaria y Secundaria en Geografía. Actualmente es directora del Departamento de Ciencias Sociales de la Facultad de Educación, de la Universidad Nacional de Cuyo.

Su actividad científica se relaciona con la investigación en educación geográfica, participando activamente en congresos, webinars, seminarios y jornadas relacionadas con la temática. Es miembro de la Red de Docentes e Investigadores en la Enseñanza de la Geografía (ReDIEG) y ha realizado publicaciones de distinto tipo relacionadas con estas líneas de trabajo.

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Published

21-12-2024

How to Cite

De Faveri, M. V. (2024). The Teaching of a Renewed Geography in the University Training of Teachers for the Primary Level: Training Experiences. Boletín De Estudios Geográficos, (122), 73–93. https://doi.org/10.48162/rev.40.050

Issue

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Dossier