Geographic Information Technologies in the Construction of an Interactive Web-Atlas: University Extension Experience

Authors

  • Noelia Principi Universidad Nacional de Luján. Instituto de Investigaciones Geográficas. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)
  • Eloy Montes Galbán Universidad Nacional de Luján. Instituto de Investigaciones Geográficas. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.40.058

Keywords:

Geographic Information Technologies, Interactive-web-Atlas, Geovisor, Geography teaching

Abstract

The paper presents the experience and results achieved within the framework of two university extension projects related to the creation of an interactive web-atlas as an innovative teaching resource for teaching Geography, with the aim of promoting the incorporation of Information Technologies. Geographic Information (TIG) at the secondary and higher education levels, through the development of a cartographic product that not only allows the visualization and association of spatial information but also makes alphanumeric and graphic databases available, making it possible downloading, editing and creating your own maps, with an infinite number of possible combinations, promoting the creativity of teachers and students.

An interactive digital atlas based on data from the Luján River basin was developed and published through the QGIS Cloud platform and the Leaflet library, allowing the transition from a static cartography to a more dynamic and accessible one. Workshops were held with teachers and students from the Instituto Superior de Formación Docente N.° 51 in Pilar, providing training in the use of the web-atlas and in the management of Geographic Information Systems (GIS).

Author Biographies

Noelia Principi, Universidad Nacional de Luján. Instituto de Investigaciones Geográficas. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Profesora y licenciada en Geografía (UNLu), especialista en Teledetección y Sistemas de Información Geográfica aplicados al estudio del medio ambiente (UNLu), magíster profesional en Sistemas de Información Geográfica y Teledetección (Universidad Nacional-Universidad de Costa Rica) y doctora en Geografía (Universidad Nacional del Sur). Estadías de formación académica en el Instituto de Hidrología de Llanuras de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (Argentina) y en la Escuela de Geografía de la Universidad Nacional (Costa Rica). Estancia de investigación posdoctoral en la Universidad de Alcalá de Henares (España). Piloto a distancia (VANT) Multirrotor Clase B certificado ante la ANAC. Investigadora asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina (CONICET) con lugar de trabajo en el Departamento de Ciencias Sociales de UNLu. Coordinadora del Laboratorio de Análisis Espacial y Sistemas de Información Geográfica (LabSIG) del PRODISIG-INIGEO. Docente de grado y posgrado en la UNLu.

Autora.

Eloy Montes Galbán, Universidad Nacional de Luján. Instituto de Investigaciones Geográficas. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Licenciado en Educación con mención Geografía (Universidad del Zulia, Venezuela), magister en Geografía (Universidad del Zulia, Venezuela) y doctor en Geografía (Universidad Nacional del Nordeste, Argentina). Diplomado en Geoinformática (LUZ/CEDIC), diplomado en Metodología de la Investigación (LUZ/CECOU). Piloto a distancia (VANT) Multirrotor Clase B certificado ante la ANAC. Investigador asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina (CONICET) con lugar de trabajo en el Instituto de Investigaciones Geográficas (INIGEO) de la Universidad Nacional de Luján (UNLu). Director del Grupo de Estudio sobre Geografía y Análisis Espacial con Sistemas de Información Geográfica (GESIG)del PRODISIG-INIGEO. Docente de los Departamentos de Ciencias Sociales y Tecnología de la UNLu. Docente de posgrado de la Universidad Nacional de Luján, Universidad Nacional de La Plata, Universidad Nacional de General Sarmiento y Universidad Autónoma de Entre Ríos. Director Asociado de la revista Posición del INIGEO-UNLu.

Co-autor.

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Published

21-12-2024

How to Cite

Principi, N., & Montes Galbán, E. (2024). Geographic Information Technologies in the Construction of an Interactive Web-Atlas: University Extension Experience. Boletín De Estudios Geográficos, (122), 252–269. https://doi.org/10.48162/rev.40.058

Issue

Section

Dossier