The resonant scenic signifiers as marks of self-referentiality in the construction of theatrical cartographies

Authors

  • Mario Alberto Palasi Universidad Nacional de San Luis - Universidad Nacional de Córdoba - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0000-0003-0072-9785

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.43.017

Keywords:

scene, signifiers, self-referentiality, macropoetics

Abstract

In the contemporary scene we find a very complex production of textual and iconic signifiers and, through its analysis, we can elucidate the macropoetics of certain authors and directors, in order to elaborate cartographies of productions that allow us to think about a certain corpus. After exposing some problems of interpretation studied by hermeneutics, reception semiotics, neo-Marxist critical theory and psychoanalysis, the article focuses on the “desiring vectors” proposed by Patrice Pavis and other categories extrapolated from psychoanalysis and post-structuralism as a way of building relationships between plays, and between creation processes and expectation. From this treatment of the scenic signifiers, we observe that the scenic procedures stress fiction and reality to such an extent that we could identify “marks” at certain moments of the productions that refer to the diverse conceptions and life experiences of the creators.  In this way, signifiers become carriers of fragments of subjectivity.

References

Becerra Batán, Marcela R. & Mariel L. Robledo (2021). “Introducción”. Marcela R. Becerra Batán & Mariel L. Robledo (eds.) Epistemología, psicoanálisis y ciencias humanas. La interpretación. Libro electrónico. San Luis: Nueva Editorial Universitaria UNSL. 11-19. Disponible en: http://www.neu.unsl.edu.ar/wp-content/uploads/2022/02/Epistemolog%C3%ADa-1.pdf

Brodsky, Graciela (1999). Fundamentos. Comentario del Seminario 11. Buenos Aires: ICBA.

Brodsky, Graciela (2014). Fundamentos 1: Comentarios del Seminario 11. Buenos Aires: Grama.

Bürger, Peter (2009). Teoría de la vanguardia. Buenos Aires: Las Cuarenta.

Cuesta, Rodrigo (2018). “Una intersección entre la comedia teatral y el thriller cinematográfico”. Entrevista. Diario Uno (Entre Ríos), 9 abr. Disponible en: https://www.unoentrerios.com.ar/escenario/una-interseccion-la-comedia-teatral-y-el-thriller-cinematografico-n1586944.html

De Marinis, Marco (1997) Comprender el teatro: lineamientos de una nueva teatrología. Buenos Aires: Galerna.

Deleuze, Gilles (2008). Dos Regímenes de locos (textos y entrevistas – 1975-1995). Valencia: Pre-Textos.

Deleuze, Gilles & Félix Guattari (2006). Mil Mesetas: capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos.

Dubatti, Jorge (2010). Filosofía del Teatro II. Cuerpo poético y función ontológica. Buenos Aires: Atuel.

Dubatti, Jorge (2011). Introducción a los estudios teatrales. México: Libros de Godot

Freud, Sigmund (2008a). La interpretación de los sueños (Primera Parte) (1900). Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, Sigmund (2008b). La interpretación de los sueños (Segunda Parte) (1900-1901). Buenos Aires: Amorrortu.

Lacan, Jacques (2007). Seminario 2: El yo en la teoría de Freud y en la técnica psicoanalítica. Buenos Aires: Paidós.

Lacan, Jacques (2002). “De una cuestión preliminar a todo tratamiento posible de la psicosis”. Jacques Lacan. Escritos II. Buenos Aires: Siglo XXI. 513-564.

Lacan, Jacques. (2014) Seminario 6: El deseo y su interpretación. Buenos Aires: Paidós.

Moraza, Juan Luis (2009). “El deseo del artista”. Transcripción establecida por Carmen Delgado y corregida por el autor de la conferencia dictada en el Colegio de Psicoanálisis en abril 2009. Disponible en: http://www.victordelrio.es/blog_docente/wp-content/uploads/2013/04/EL-DESEO-DEL-ARTISTA.pdf

Murillo, Manuel (2011). “La hipótesis de los tres registros - simbólico, imaginario, real - en la enseñanza de J. Lacan”. Anuario de Investigaciones, vol. XVIII. 123-132. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3691/369139947065.pdf

Palasi, Mario Alberto (2015). “Sobre: Lauwers, Jan. Sad Face/Happy Face, una trilogía sobre la humanidad… Dramaturgia que provoca”. Recial, vol. 6, n. 7. Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/11910

Palasi, Mario Alberto (2018). Dinámica de las poéticas teatrales en el acontecimiento escénico producido por el dramaturgo, actor y director Luis Palacio de Villa Mercedes (San Luis). Tesis de doctorado. Repositorio digital de la Facultad de Artes. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba. Disponible en: https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/368/browse?authority=742af01c-4868-45db-90f2-bf3297767d7e&type=author

Pavis, Patrice (2000). El análisis de los espectáculos. Teatro, mimo, danza, cine. Barcelona: Paidós.

Ricoeur, Paul (1990). Freud: una interpretación de la cultura. México: Siglo XXI.

Ubersfeld, Anne (1989). Semiótica Teatral. Madrid: Cátedra.

Published

30-06-2022

How to Cite

Palasi, M. A. (2022). The resonant scenic signifiers as marks of self-referentiality in the construction of theatrical cartographies. Boletín GEC, (29), 101–116. https://doi.org/10.48162/rev.43.017