Contemporary wars in 21st century Catalan playwriting
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.43.053Keywords:
war, contemporary theatre, Catalan theatre, effects of war, performanceAbstract
Catalan drama in the first two decades of the 21st century has also dealt with more contemporary wars, such as Afghanistan, Iraq, Syria and Ukraine. This paper analyses a limited corpus of plays in the light of several theoretical approaches to the link between war and theatre. First, it examines plays that deliberately refer to war conflicts in the abstract: Presoners de l’aigua by Josep Lluís Roig, La pell en flames by Guillem Clua, Estralls by Jordi Casanovas and La finestra by Ignasi Garcia i Barba. Secondly, works dealing with well-known wars are considered: Dones, dones, dones and Bagdad –dones al jardí– by Manuel Molins, Testimoni de guerra by Pau Carrió i Llucià, Els gossos by Manuel Brugarolas and Em dic llibertat by Olena Romaniuk. From the interpretation of all of them, finally, a series of general reflections are inferred on the ethical value of war-themed drama, the disparity between its abstract and concrete approach, the coincidence in reflecting the effects of war –especially serious for the civilian population– and the functions that theatre can assume in the face of the horror of war.
References
Alberola, C. et al. (2003). Monòlegs. Vint monòlegs d’autors catalans contemporanis. Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya.
Alcoverro, T. (2021). Tot està per dir (Ed. P. Garcia-Planas). Pòrtic.
Aleksiévitx, S. (2018). La guerra no té cara de dona (Trad. M. Cabal Guarro). Raig Verd.
Álvarez, N. (2023). Theatre & War. Methuen Drama.ez
Alvídrez, S. (2023). Chomsky & Mujica. Sobreviviendo al siglo XXI. Debate.
Arendt, H. (2020). ¿Qué es la política? Paidós.
Brugarolas, M. (2022). Els gossos. Lleonard Muntaner.
Butler, J. (2019). Marcs de guerra. Quines vides plorem? (Trad. M. Espasa). Institut Català Internacional per la Pau / Angle.
Carrió, P. (2019). Testimoni de guerra. Inédita.
Casanovas, J. (2007). Estralls. Bromera.
Chomsky, N. y Herman, E. S. (2000). Los guardianes de la libertad: Propaganda, desinformación y consenso en los medios de comunicación de masas (Trad. C. Castells). Crítica.
Clausewitz von, C. (estudio preliminar de Cardona, G.). (2005). De la guerra (Trad. C. Fortea). La Esfera de los Libros.
Clua, G. (2020a). La pell en flames. En Guillem Clua (2002-2018) (pp. 59-94). Arola. (Primera edición en Edicions 62, 2005).
Clua, G. (2020b). Invasión. En Guillem Clua (2002-2018) (pp. 323-361). Arola.
Dyer, G. (2022). Breve historia de la guerra (Trad. J. Soler Chic). Antoni Bosch Editor.
Foguet, F. (2007). Una dramatúrgia per a la “generació líquida”. En J. Casanovas (Ed.), Estralls (pp. 11-35). Bromera.
Foguet, F. y Martínez, J. T. (Eds.) (2022). Història, memòria i teatre a les Illes Balears del segle XXI. Lleonard Muntaner.
Garcia i Barba, I. (2008). La finestra. Arola.
García Hernán, D. (2019). La guerra y la paz. Una historia cultural. Cátedra.
Hobsbawm, E. J. (2013). Guerra y paz en el siglo XXI (Trad. B. Eguibar et al.). Crítica.
Institut Català Internacional per la Pau (2023). Enquesta ICIP 2022. Convivència i cohesió a Catalunya. ICIP. Recuperado el 15 de marzo de 2024. https://www.icip.cat/ca/publication/enquesta-icip-2022-convivencia-i-cohesio-a-catalunya/
Kant, I. (2016). La paz perpetua (Trad. J. Abellán). Alianza.
Keegan, J. (2021). Historia de la guerra (Trad. F. Martín Arribas). Turner.
Klein, N. (2007). La doctrina del shock: El auge del capitalismo del desastre (Trad. I. Fuentes et al.). Paidós.
Lescot, D. (2001). Dramaturgies de la guerre. Circé.
MacMillan, M. (2021). La guerra: Cómo nos han marcado los conflictos (Trad. L. Martínez). Turner.
Molins, M. (2003). Bullirà el món. Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya.
Molins, M. (2015). Una cruel estultícia (Teatre, Guerra i Veritat). Punctum / Màster Universitari en Estudis Teatrals.
Molins, M. (2019a). Dones, dones, dones. En Teatre complet 1 (pp. 823-866). Institució Alfons el Magnànim. (Primera edición en Tres i Quatre, 2009).
Molins, M. (2019b). Bagdad (dones al jardí). En Teatre complet 1 (pp. 771-822). Institució Alfons el Magnànim. (Primera edición en Arola, 2015).
Molins, M. (2020). Troianes / iraquianes / africanes / colombianes. Dones contra la guerra. En Teatre complet 2 (pp. 1071-1081). Institut Alfons el Magnànim.
Polychroniou, C. J. (2023, 23 de febrero). Chomsky: A stronger NATO is the last thing we need as Russia-Ukraine War Turns 1. Truthout. Recuperado el 15 de marzo de 2024. https://truthout.org/articles/chomsky-a-stronger-nato-is-the-last-thing-we-need-as-russia-ukraine-war-turns-1/
Roig, J. L. (2003). Presoners de l’aigua. Bròsquil.
Romaniuk, O. (2022). Em dic llibertat. Inédita.
Serres, M. (2013). La guerra mundial (Trad. B. García Jaén). Casus-Belli.
Sontag, S. (2021). Ante el dolor de los demás (Trad. A. Major). Penguin Random House.
Tzu, S. (2021). El arte de la guerra (Ed. J. R. Ayllón). Martínez Roca.
Weil, S. (2007). Escritos históricos y políticos (Trad. A. López y M. Tabuyo). Trotta.
Wickham, P. (2005). Dramaturgies de la guerre. Jeu, 117(4), 93-106. https://id.erudit.org/iderudit/24687ac
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Francesc Foguet i Boreu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que no se use para fines comerciales, siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista, y siempre que se mencionen la existencia y las especificaciones de esta licencia de uso.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista y se cumplan las otras condiciones mencionadas arriba.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).