The modern Mexican war and its effects on the exercise of dramatic production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.43.057

Keywords:

Mexican theater, dramaturgy, violence, drug war, politics

Abstract

This article refers to the federal government´s declaration of war against drug cartels and organized crime. Although this motion was made during the six-year presidential term of Felipe Calderón Hinojosa (2006-2012), the effects that also hit the civilian population and the most disadvantaged sectors have not ceased to be felt, in a sequel of horror: extortion, forced displacements, human trafficking, displacements and violations of all kinds that lead to murder. On the other hand, an important trace of Mexican dramaturgy and theater, through diverse and attractive structural paths, attends to the voice of urgency and visibility, making this irrepressible barbarism the reason for its exhibitions. The unstoppable erosion of the ruling class and the conditions of survival stand as a stage for the exposure of ignominy, corruption, and power.

Author Biography

Hugo Salcedo Larios, Universidad Iberoamericana Ciudad de México

Hugo Salcedo Larios holds a PhD in Philology from the Universidad Complutense de Madrid, Spain. He completed a postgraduate degree in Theory and Criticism of Theater at the Universidad Autónoma de Barcelona and a Diploma in Intercultural Theology at the Universidad Iberoamericana. Essayist and playwright, winner -among others- of the Tirso de Molina International Award in Spain for El viaje de los cantores and the International Award of Scenic Research for Children and Youth ASSITEJ-Spain, for his work La migración en el teatro para la infancia y la juventud de México (Migration in theater for children and youth in Mexico). Some of his plays have been translated, broadcast for radio, published or performed in English, French, German, Persian, Korean, Czech, Italian and Hungarian. He was a member of the Sistema Nacional de Creadores de Arte (SNCA) of the Fonca. He is currently a member of the National System of Researchers (SNII) of Conahcyt, level 2. He is a full-time academic at the Universidad Iberoamericana in Mexico City. The Ibero presented him with the 2018 FICSAC Award for excellence in academic research, an award he won again in 2020 and 2021. His research topics focus on systematic and structural violence in topics such as forced migration, femicides, homophobia, theater for small and young audiences, etcetera.

References

Aguirre Espinosa, S. (2021). El sexenio de la militarización. De Fondho. Revista de Difusión de Derechos Humanos, (19), 1-2. https://centroprodh.org.mx/wp-content/uploads/2022/03/DeFondho19.pdf

Aguirre Espinosa, S. (2023, 26 de abril). Con AMLO no habrá justicia: Santiago Aguirre / Entrevistado por G. L. Díaz. Revista proceso. https://www.proceso.com.mx/reportajes/2023/4/26/con-amlo-no-habra-justicia-santiago-aguirre-306040.html

Cervantes Porrúa, I. (2017). El drama de Felipe Calderón en la guerra en contra del narcotráfico. Andamios, 14(34), 305-328. https://doi.org/10.29092/uacm.v14i34.591

Danza UNAM. [UNAMDanza]. (2020, 5 de junio). Entrevista a Shantí Vera. País Gravedad / Entrevistado por V. Gutiérrez. [Video]. Facebook. https://www.facebook.com/UNAMDanza/videos/260768041812698/

Desde Calderón hasta AMLO, México es el principal usuario de Pegasus: NYT (2023, 18 de abril). Aristegui Noticias. https://aristeguinoticias.com/1804/mexico/desde-calderon-hasta-amlo-mexico-es-el-principal-usuario-de-pegasus-nyt/

Diéguez, I. (2013). Cuerpos sin duelo: Iconografías y teatralidades del dolor. Documenta Escénicas.

Ejército reservó por 5 años contratos de Pegasus: El Universal (2023, 18 de abril). Aristegui Noticias. https://aristeguinoticias.com/1804/mexico/ejercito-reservo-por-cinco-anos-contratos-de-pegasus-el-universal/

El puro lugar: Proyecto escénico por entregas (2020, 11 de setiembre). El Puro Lugar. http://www.organizacionteatral.com.mx/2020/09/el-puro-lugar

Espino, M. (2023, 30 de junio). Cumple Guardia Nacional cuatro años de operación entre claroscuros. El Universal. https://www.eluniversal.com.mx/nacion/cumple-guardia-nacional-cuatro-anos-de-operacion-entre-claroscuros/

Galindo, H. (2020). Kumbia sumergida. En Teatro de la reconstrucción (pp. 73-119). Universidad Autónoma de Nuevo León.

González Bocanegra, F. (s.f.) Himno Nacional Mexicano. México Desconocido. https://www.mexicodesconocido.com.mx/himno-nacional-mexicano-completo-letra-y-compositor.html. (Original compuesto en 1853).

La masacre de El Kombo Kolombia (2022, 3 de enero). El Heraldo de México. https://heraldodemexico.com.mx/nacional/2022/1/3/la-masacre-de-el-kombo-kolombia-asi-fue-como-el-grupo-encontro-la-muerte-tras-tocar-dos-horas-para-los-zetas-366533.html

Lamadrid Guerrero, G. (2017). Informe sobre El puro lugar: recuento y preguntas. Conjunto, (183), 2-13. https://archivoartea.uclm.es/wp-content/uploads/2019/06/ElPuroLugar.pdf

López Vigueras, S. (2020). Tártaro. En Antología de TeatroSinParedes: Materiales para la escena (2018-2021) (pp. 245-292). Ediciones TeatroSinParedes.

Mondragón, R. (2023, 9 de octubre). Fuimos al estreno de Amor y Rabia que se ofrece los domingos y lunes por la noche. Facebook.

Morán Breña, C. (2023, 16 de julio). El crimen organizado exhibe músculo social entre las clases más pobres a meses de las elecciones. El País. https://elpais.com/mexico/2023-07-16/el-crimen-organizado-exhibe-musculo-social-entre-las-clases-mas-pobres-a-meses-de-las-elecciones.html

Moreno, I. (2023, 1 de julio). Román y Salcedo: La representación contemporánea de la violencia en México. Acápite, (3), 36-60. https://acapite.ibero.mx/index.php/acapite/article/view/38/37

Pérez, M. y Ramos R. (2023, 10 de setiembre). Recursos para Fuerzas Armadas y SSPC crecerían más de 170% con AMLO. El Economista. https://www.eleconomista.com.mx/politica/Recursos-para-Fuerzas-Armadas-y-SSPC-crecerian-mas-de-170-con-AMLO-20230910-0091.html

Román Bahena, A. (2010). Ánima sola. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Rosen, J. D. y Zepeda, R. (2015). La guerra contra el narcotráfico en México: una guerra perdida. Reflexiones, 94(1), 153-168. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/article/view/20889/21032

Salcedo, H. (2012). Música de balas. Universidad Autónoma Metropolitana.

Vera, S. (2020). Cartas a la primavera. Heredad.

Published

24-07-2024

How to Cite

Salcedo Larios, H. (2024). The modern Mexican war and its effects on the exercise of dramatic production. Boletín GEC, (33), 146–172. https://doi.org/10.48162/rev.43.057