War and theatre in the 21st century
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.43.051Keywords:
war, contemporary theatre, dramaturgies, performances, political dimensionAbstract
The dossier War and theatre in the 21st century invites us to delve into the contemporary dramaturgies and performances that address the theme of war in Latin America and Europe. From multiple hermeneutic perspectives, the aim is to better understand how some of the theatrical realities of both continents have dealt with the phenomenon of war in their texts and productions, with special emphasis on its political dimension. This introduction to the dossier sets out the intentions and general lines that have guided its preparation, highlights the most relevant aspects of the whole, the specific contributions of each of the articles and some final considerations on the affinities and differences observed between the dramaturgies and shows from Latin America and Europe. The wide corpus of works analyzed in the dossier, with very diverse and plural points of view, highlights the complexity and richness of the binomial war and theatre in our contemporaneity.
References
Aleksiévitx, S. (2015). La guerra no tiene rostro de mujer (Trad. L. Dobrovolskaia y Z. García González). Debate.
Butler, J. (2019). Marcs de guerra. Quines vides plorem? (Trad. M. Espasa). Institut Català Internacional per la Pau / Angle.
Clausewitz von, C. (2005). De la guerra (Trad. C. Fortea). La Esfera de los Libros.
Foguet, F. y Ortega, S. M. (Eds.) (2024). Violencia política y teatro en Latinoamérica y Europa en el siglo XXI. UD Universidad Francisco José de Caldas.
Hirsh, M. (2021). La generación de la posmemoria (Trad. P. Cáceres). Carpe Noctem.
Hobsbawm, E. J. (2013). Guerra y paz en el siglo XXI (Trad. B. Eguibar et al.). Crítica.
Klein, N. (2007). La doctrina del shock: El auge del capitalismo del desastre (Trad. I. Fuentes et al.). Paidós.
Lescot, D. (2001). Dramaturgies de la guerre. Circé.
MacMillan, M. (2021). La guerra: Cómo nos han marcado los conflictos (Trad. L. Martínez). Turner.
Mbembe, Achille (2011). Necropolítica (Trad. E. Falomir Archambault). Melusina.
Münkler, H. (2005). Viejas y nuevas guerras: Asimetría y privatización de la violencia (Trad. C. Martín). Siglo XXI.
Sarlo, B. (2005). Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Siglo Veintiuno
Segato, R. (2014). Las nuevas formas de la guerra y el cuerpo de las mujeres. Revista Sociedade e Estado, 29(2), 341-371. https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/5889
Segato, R. (2016). La guerra contra las mujeres. Traficantes de Sueños.
Sontag, S. (2021). Ante el dolor de los demás (Trad. A. Major). Penguin Random House.
Tzu, S. (2021). El arte de la guerra (Ed. J. R. Ayllón). Martínez Roca.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Francesc Foguet i Boreu, Sandra María Ortega Garzón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que no se use para fines comerciales, siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista, y siempre que se mencionen la existencia y las especificaciones de esta licencia de uso.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista y se cumplan las otras condiciones mencionadas arriba.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).