De día y de noche: Images of the dystopian world in Mexican cinema

Authors

  • Nahuel Almirón Rodríguez Comisión de Investigaciones Científicas de la Provincia de Buenos Aires - Universidad Nacional de Moreno https://orcid.org/0009-0008-3796-0714
  • María Milagros Sweryd Bulyk Universidad Nacional de Moreno

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.43.072

Keywords:

utopia, uniformity, family ties, violence, science

Abstract

This article aims to analyze the configuration of the utopian/distopian world presented in the film De día y de noche (2010), directed by Alejandro Molina. To achieve this purpose, the utopian/distopian elements that appear in this cinematographic work will be investigated: uniformity, internal/external counterpoint, the breakdown of family ties, violence, among others. Likewise, the article aims to investigate why Molina’s film is classified as a science fiction film, reflecting on the role that science acquires in the diegesis proposed by the Mexican director.

References

Ábalos, A. (2009-2010). Un fenómeno denominado Ciencia Ficción. Revista Borradores, 10/11, 1-14. https://www.unrc.edu.ar/publicar/borradores/Vol10-11/pdf/Un%20fenomeno%20denominado%20Ciencia%20Ficcion.pdf

Alonso, M. N., Blum, A., Cerda, K., Cid, J., Oelker, D., Sánchez, M., Triviños, G. y Villavicencio, M. (2005). Donde nadie ha estado todavía: Utopía, retórica, esperanza. Atenea (Concepción), (491), 29-56. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-04622005000100004

Barceló García, M. (2005, 10 de julio). Ciencia y ciencia ficción. Revista Digital Universitaria, 6(7), 1-10. https://www.revista.unam.mx/vol.6/num7/art69/jul_art69.pdf

Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas: Sobre la teoría de la acción. Anagrama.

Freixas, R. y Bassa, J. (1994). La ciencia en la ficción. Nosferatu: Revista de cine, (14), 38-47. http://hdl.handle.net/10251/40886

Kurlat Ares, S. (2012, enero-junio). La ciencia-ficción en América Latina: entre la mitología experimental y lo que vendrá. Revista Iberoamericana, 78 (238-239), 15-22. https://www.liverpooluniversitypress.co.uk/doi/abs/10.5195/reviberoamer.2012.6884

López, A. (2022, 30 de abril). ‘Amazing Stories’, la primera revista dedicada exclusivamente a la ciencia ficción. Yahoo! Noticias. Recuperado el 1 de octubre de 2024.

López Keller, E. (1991). Distopía: otro final de la utopía. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 55, 7-23. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/758594.pdf

Molina, A. (Director). (2010). De día y de noche [Película]. Instituto Mexicano de Cinematografía, Foprocine.

Moreno, F. A. (2009). La ficción prospectiva: propuesta para una delimitación del género de la ciencia ficción. En T. López Pellisa y F. A. Moreno (Eds.), Ensayos sobre ciencia ficción y literatura fantástica (pp. 65-93). Asociación Cultural Xatafi / Universidad Carlos III.

Núñez Ladeveze, L. (1985). De la utopía clásica a la distopía actual. Revista de Estudios Políticos, 44, 47-80. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/26825.pdf

Retamal, C. (2016, 2 al 7 de mayo). Distopía y Nihilismo. De la utopía como tiempo de la esperanza a la distopía como tiempo del fin [Ponencia]. XIV Coloquio Internacional de Geocrítica: Las utopías y la construcción de la sociedad del futuro. Barcelona, España. https://www.ub.edu/geocrit/xiv_christianretamal.pdf

Sadoul, J. (1975). Historia de la ciencia ficción moderna 1911-1971. Plaza y Janés.

Trousson, R. (1995). Historia de la literatura utópica: Viaje a Países inexistentes. Península.

Published

27-12-2024

How to Cite

Almirón Rodríguez, N., & Sweryd Bulyk, M. M. (2024). De día y de noche: Images of the dystopian world in Mexican cinema. Boletín GEC, (34), 182–195. https://doi.org/10.48162/rev.43.072