Bergai Island and the Utopian Space: Friendship between Women as a Possibility for a Better World

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.43.065

Keywords:

friendship, women, utopian impulse, memory, writing

Abstract

This paper aims to explore the forms of the utopian impulse in Carmen Martín Gaite’s novel El cuarto de atrás (1978). Using both classic bibliography and contemporary reformulations from a queer perspective, I propose this utopian impulse as a way of reading (Ludmer, 2015). Through the analysis of the description and narrative construction of Bergai Island, I hypothesize that the bond between female characters first enables writing and then leads to the creation of a utopian space. In other words, friendship functions as the driving force behind the writing and, in the same process, behind the creation of a space where one can take refuge from the world and the specific reality of Spain during the Civil War and the immediate postwar period. Escape, imagination, and literature are the new tools that the protagonist learns from her childhood friend, and these will enable the construction of an alternative space. The hypothesis I hold, then, is that friendship between women, as the driving force enabling writing, creates the conditions for the existence of a utopian impulse that allows a reconstruction of the past, the navigation of the present, and the imagining of a future.

References

Abadi, F. (2020). El sacrificio de narciso. Punto de Vista Ediciones.

Abadi, F. (2023). El nacimiento del deseo. Pólvora Editorial.

Agamben, G. (2016). Qué es un dispositivo. Adriana Hidalgo.

Ahmed, S. (2019). La promesa de la felicidad: Una crítica cultural al imperativo de la alegría. Caja Negra.

Alonso, M. N., Blum, A., Cerda, K., Cid, J., Oelker, D., Sánchez, M., Triviños, G., y Villavicencio, M. (2005). Donde nadie ha estado todavía: Utopía, retórica, esperanza. Atenea (Concepción), (491), 29-56. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-04622005000100004

Bachelard, G. (2010). La poética del espacio. Fondo de Cultura Económica.

Belli, L. F. y Suárez Tomé, D. (2023). Filosofía de la amistad: Experiencia, sentido y valor de nuestro vínculo más libre. Taurus.

Bloch, E. (2004). El principio esperanza (vol. 1). Trotta. (Original publicado en 1954).

Butler, J. (2018). El género en disputa. Paidós.

Cano, V. (2022). Po/éticas afectivas: Apuntes para una re-educación sentimental. Galerna.

Chirbes, R. (2014). La generosidad de la constancia. En J. Teruel Benavente y C. Valcárcel (Eds.), Un lugar llamado Martín Gaite (pp. 58-64). Siruela.

Lamarca, S. (2023). Del intercambio de mujeres a la alianza y la amistad: configuración de género y nación y sus posibles fugas en Entre visillos (1957) y Nubosidad variable (1992) de Carmen Martín Gaite. RAUDEM. Revista De Estudios De Las Mujeres, 11(1), 153-170. https://doi.org/10.25115/raudem.v11i1.9361

Ludmer, J. (2015). Clases 1985: Algunos problemas de teoría literaria. Paidós.

Martín Gaite, C. (1982). La búsqueda del interlocutor y otras búsquedas. Destinolibro.

Martín Gaite, C. (2017). Usos amorosos de la postguerra española. Anagrama.

Martín Gaite, C. (introducción de Teruel Benavente, J.). (2018). El cuarto de atrás. Cátedra. (Original publicado en 1978).

Montero, M. (2012). La publicidad española durante el franquismo (1939-1975). De la autarquía al consumo. Hispania, 72(240), 205-232. https://doi.org/10.3989/hispania.2012.v72.i240.369

Muñoz, J.E. (2020). Utopía queer: El entonces y el allí de la futuridad antinormativa. Caja Negra.

Nieva de la Paz, P. (1998). Estudios de literatura española de los siglos XIX y XX : homenaje a Juan María Díez Taboada. Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Nieva de la Paz, P. (2002). Imágenes en el espejo: la mujer escritora en las novelas de las narradoras de la transición (1976-1982). En M. Sauret (Ed.), Luchas de género en la historia a través de la imagen: Ponencias y comunicaciones (pp. 343-356). CEDMA.

Nieva de la Paz, P. (2004). Narradoras españolas en transición política. Editorial Fundamentos.

Nieva de la Paz, P. (2009). Roles de género y cambio social en la literatura española del siglo XX. Rodopi.

Premat, J. (2014). Pasados, presentes, futuros de la infancia. Cuadernos LIRICO, 11, 1-16. https://doi.org/10.4000/lirico.1736

Romano, M. (1995). El cuarto de atrás de Carmen Martín Gaite: una potica del margen. Confluencia, 10(2), 22-34.

Spinoza, B. (2007). Ética: Tratado teológico-político. Porrúa. (Original publicado en 1677).

Teruel Benavente, J. (2004). El rescate del tiempo como proyecto narrativo: El cuarto de atrás y otras consideraciones sobre Carmen Martín Gaite. En A. R Hazas (Coord.), Mostrar con propiedad un desatino: La novela española contemporánea (pp. 193-209). Eneida.

Teruel Benavente, J. y Valcárcel, C. (Eds.). (2014). Un lugar llamado Martín Gaite. Siruela.

Published

27-12-2024

How to Cite

Lamarca, S. B. (2024). Bergai Island and the Utopian Space: Friendship between Women as a Possibility for a Better World. Boletín GEC, (34), 41–61. https://doi.org/10.48162/rev.43.065