About the Flood as Space, Event and Opportunity in Contemporary Argentine Science Fiction

Authors

  • Lucía Vazquez Instituto de Literatura Hispanoamericana, Universidad de Buenos Aires - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0000-0001-8699-1236

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.43.069

Keywords:

flood, catastrophe, bonds, dystopia, Argentine science fiction

Abstract

In recent decades we find works whose plot culminates in a flood, as in the case of Berazachussetts and Los mantras modernos. We observe that the extreme climatic event could be making it possible that social organization can be reconfigured, at least as a promise towards the end of the plot. In parallel to this use of the flood motif, we find works such as Gongue and El rey del agua and El ojo y la flor in which the excessiveness of the water originates two other opposite and complementary movements in the characters. In the first case, the flood is present from the beginning of the text and is not reversed, which does not prevent the character from changing his status from passive to active. In the other two novels, what is a land full of water becomes a drought and this inversion of the predominant elements in the scenario generates what we could think of as a third space, full of mud, which produces the opening to a new bonding practice.

References

Aboaf, C. (2016). El rey del agua. Alfaguara.

Aboaf, C. (2019). El ojo y la flor. Alfaguara.

Alonso, M. (2023, enero-junio). Más allá (del regionalismo), la inundación. Confabulaciones. Revista de Literaturas de la Argentina, (9), 58-70. http://ojs.filo.unt.edu.ar/index.php/confabulaciones/issue/view/42

Ávalos Blacha, L. (2007). Berazachussetts. Entropía.

Castagnet, M. (2017). Los mantras modernos. Sigilo.

Catalin, M. y De Leone, L. (2020, septiembre). Imaginaciones territoriales para después del final (Argentina, siglo XXI). Badebec, (10), 153-160. https://rephip.unr.edu.ar/collections/21d32c51-3307-499b-89f2-399273f25b90

Cohen, M. (2012). Gongue. Interzona.

Langford, D. (2022, 22 de agosto). Cli-fi. The Encyclopedia of Science Fiction. Recuperado el 1 de octubre de 2024. https://sf-encyclopedia.com/entry/cli-fi

Pérez Gras, M. L. (2023). Utopía y distopía en el delta de la Cuenca del Plata. Confabulaciones. Revista de Literaturas de la Argentina, (9), 169-186. http://ojs.filo.unt.edu.ar/index.php/confabulaciones/issue/view/42

Sontag, S. (2008). The imagination of disaster. En A. J. Navarro (Ed.), El cine de ciencia ficción: Explorando mundos (pp. 19-49). Valdemar.(Originalmente publicado en 1966).

Torre, R. (2018). El río y la ciudad en la obra de Marcelo Cohen. Cuadernos LIRICO, (18). http://journals.openedition.org/lirico/5629

Vazquez, L. (2023, mayo). Catástrofe y vínculos: inundación y desertificación en Gongue, Quema, El rey del agua y El ojo y la flor. Chasqui, 52(1), 233-250. https://hispadoc.es/servlet/articulo?codigo=9131994

Vazquez, Lucía (2024). Los mantras modernos: posapocalipsis, futuro y desintegración. En M. Bueno, M. L. Pérez Gras, S. Jostic y L. Feuillet (Dirs.), Estéticas del DESBORDE en el siglo XXI (pp. 185-204). UADER.

Villanueva Mir, M. (2018). De la isla a la frontera. La problematización del espacio en la ficción distópica contemporánea. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (29), 506-521. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2018292083

Vint, S. (2021). Science fiction. The MIT P.

Žižek, S. (2014). Acontecimiento. Sextopiso.

Published

27-12-2024

How to Cite

Vazquez, L. (2024). About the Flood as Space, Event and Opportunity in Contemporary Argentine Science Fiction. Boletín GEC, (34), 130–146. https://doi.org/10.48162/rev.43.069