Headless in critical times?
Union representativeness of actors and actresses in La Plata before and during the Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.48.033Abstract
The objective of this article is to analyze the union organization of actors and actresses from La Plata before and during the context of health emergency from the spread of the COVID-19 virus. For this, we have investigated data constructed from an intra-methodological triangulation (Denzin, 1970; Santos, Pi Puig and Rausky, 2018) from different research techniques.
In the development of the article we will investigate certain tensions in the identifications of the actors and actresses as workers. At the same time, the case of La Plata is particular to think about the union organization of the actors and actresses since the city delegation has been intervened and without calling for elections approximately seven years ago. In addition, we study these particularities contextualized in a particular social, political and economic period due to the global pandemic caused by the spread of the COVID-19 virus. In short, we investigated the labor and trade union particularities of theater actors and actresses in La Plata before and during the global pandemic, serving to the representations of the subjects themselves about their work activity and union organization and representativeness.
References
ARDITI, B. (2015). El pueblo como representación y como evento. Versión traducida y ampliada de De la Torre, C. (ed.) The Promise and Perils of Populism: Global Perspec-tives. Lexington: University of Kentucky Press.
BARANGER, D. (2009). Construcción y análisis de datos. Posadas: Editorial Universitaria de Misiones.
BASANTA L. y DEL MÁRMOL, M. (2020). El arte no paga. Reflexiones sobre el trabajo artístico en el contexto del capitalismo contemporáneo. En Trabajo y Sociedad, Vol. XXI, n° 35, pp. 297-316. Recuperado de https://www.unse.edu.ar/trabajoysociedad/35%20AA%20DEL%20MARMOL%20Y%20BASANTA,%20El%20arte%20no%20paga.pdf
BATTISTINI, O. (2004). Las interacciones complejas entre el trabajo, la identidad y la acción colectiva. En Battistini, Osvaldo (comp.). El trabajo frente al espejo. Continuida-des y rupturas en los procesos de construcción identitaria de los trabajadores. Prome-teo, Buenos Aires.
BELIERA, A. (2019). Lo sindical en su multiplicidad. Trabajo, profesiones y afectos en el hospital. Editorial Miño y Dávila, Buenos Aires.
BOURDIEU, P. (2015). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: ANAGRAMA.
BRUBAKER, R. y COOPER, F. (2001). Más allá de ‘identidad’. En Apuntes de Investiga-ción del CECyP, N°7, pp. 30-67. Disponible en http://comunicacionycultura.sociales.uba.ar/files/2013/02/BrubakerCooperespanol.pdf
BUSSO, M. (2010). La crisis y el trabajo informal (o de cómo las crisis socio-económicas permean lugares de trabajos “atípicos”). España: Universidad de La Laguna N°2, pp. 125-138. Disponible en https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/16342/05%20Mariana%20Busso.pdf?sequence=2&isAllowed=y
CAPASSO, V., CAMEZZANA, D., MORA, A. S. y SÁEZ, M. (2020). Las artes escénicas en el contexto del aspo. Demandas, iniciativas, políticas y horizontes en la danza y el teatro. En Revista Question/Cuestión, Vol. 2, N° 66, agosto 2020. Disponible en https//doi.org/10.24215/16696581e470
CEIL/ CONICET. Informe: La situación del empleo en argentina durante el aislamiento social, preventivo y obligatorio, 2020. Disponible en http://www.ceil-conicet.gov.ar/?attachment_id=1076
DE LA GARZA TOLEDO, E. (2006) Del concepto ampliado de trabajo al de sujeto laboral ampliado. En Teorías Sociales y estudios del Trabajo: Nuevos enfoques. Anthropos. España.
DEL MÁRMOL, M.; MAGRI, G. Y SAEZ, M. L. (2017). Acá todos somos independientes. Triangulaciones etnográficas desde la danza contemporánea, la música popular y el teatro en la ciudad de La Plata. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales: El Genio Maligno n°20. Marzo, pp.44-64.
DEL MÁRMOL, M., Y DÍAZ, J. (2020). Precariedad, crisis y nuevas miradas sobre el Esta-do Condiciones de trabajo en el ámbito teatral platense antes y durante la pande-mia. RELACult - Revista Latino-Americana De Estudos Em Cultura E Sociedade, 6(2). Disponible en https://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/1957
DENZIN, N. K. (1970). Sociological Methods: a Sourcebook. New York: McGraw Gill.
DROLAS, M. A. (2004). “Futuro y Devenir de la representación sindical: las posibilidades de la identidad. El Trabajo en el Espejo”, en Battistini, O. (Coord.) Continuidades y rupturas en los procesos de construcción identitaria de los trabajadores. Prometeo: Buenos Aires, pp. 367 – 395.
DUBAR, C. (2002). La crisis de las identidades. La interpretación de una mutación. Ediciones bellaterra, Barcelona. Introducción y conclusiones.
GUADARRAMA OLIVERA, R.; HUALDE ALFARO, A. Y LÓPEZ ESTRADA, S. (2012). Precariedad laboral y heterogeneidad ocupacional: una propuesta teórico-metodológica. En Revista Mexicana de Sociología 74, núm. 2 (abril-junio, 2012): 213-243. México.
HALL, S. (2003). Introducción. En Hall, S. y du Gay, P. (Comps) (2003). Cuestiones de identidad cultural. Amorrortu editores: Buenos Aires.
LÓPEZ-ROLDÁN, P.; FACHELLI, S. (2015). La encuesta. En P. López-Roldán y S. Fachelli, (2015). Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès): Dipòsit Digital de Documents, Universitat Autònoma de Barcelona. Disponible en: http://ddd.uab.cat/record/163567
MAURO, K. (2018). Cooperativismo y condiciones laborales de los actores en el teatro porteño. En Revista Pilquen. Sección Ciencias Sociales; Lugar: Viedma; Año: 2018 vol. 21 p. 38 - 48
MENGER, P. M. (2009). L'art analysé comme un travail. En Idées économiques et sociales 2009/4 N° 158, pp. 23-29. Disponible en https://www.cairn.info/revue-idees-economiques-et-sociales-2009-4-page-23.htm
MOUFFE, C. (2007). En torno a lo político. Fondo de Cultura Económica: Buenos Aires.
BUSSO, M. Y PÉREZ, P. (2010) (coord.). La corrosión del trabajo. Estudios sobre infor-malidad y precariedad laboral. Miño y Dávila: Buenos Aires.
RIUS-ULLDEMOLINS J. (2014). ¿Por qué se concentran los artistas en las grandes ciuda-des? Factores infraestructurales de localización, estrategias profesionales y dinámicas comunitarias. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, n° 147, pp. 73-87.
SANTOS, J., PI PUIG, P. Y RAUSKY, M. E. (2018). Métodos mixtos y reflexibilidad: explo-rando posibles articulaciones. En Piovani, Juan Ignacio; Muñiz Terra, Leticia; Burawoy, Michael, (coords.) (2018). ¿Condenados a la reflexividad?: Apuntes para repensar el proceso de investigación social. Buenos Aires: Biblos; CLACSO.
VALLES, M. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Síntesis: Madrid.
Documento públicos
Decreto N° 297/20. Boletín Oficial de la República Argentina, Ciudad de Buenos Aires, 19/03/2020. Recuperado en https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/227042/20200320
Ley N° 27.203 (última vez visto: 07/2020). Recuperado de https://bit.ly/2G52xEg
Ley N°14.037 (última vez visto: 07/2020). Recuperado de www.gba.gob.ar/cultura/cpti
Ley N° 12. 268. (última vez visto: 07/2020). Recuperado de https://intranet.hcdiputados-ba.gov.ar/refleg/l12268.pdf
Ley N° 14.479. (última vez visto: 07/2020). Recuperado de https://intranet.hcdiputados-ba.gov.ar/refleg/l14479.pdf