Research, Co-Management, and Practices At The Emilio Pettoruti Provincial Museum of Fine Arts (Buenos Aires, Argentina)

Authors

  • Clarisa Inés Fernández Consejo Nacional de Investigaciones Cientificas y Técnicas (CONICET) Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IDIHCS) Universidad Nacional de La Plata (UNLP) https://orcid.org/0000-0001-6760-1968
  • Ana Bugnone Consejo Nacional de Investigaciones Cientificas y Técnicas (CONICET) Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IDIHCS) Universidad Nacional de La Plata (UNLP) https://orcid.org/0000-0002-6674-717X
  • Verónica Capasso Consejo Nacional de Investigaciones Cientificas y Técnicas (CONICET) Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IDIHCS) Universidad Nacional de La Plata (UNLP) https://orcid.org/0000-0003-3202-4106

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.48.100

Keywords:

archive, State, cooperation, academy, training practices

Abstract

This article analyzes the co-management work between a team of female workers from a provincial state museum and a group of researchers within the initial phase of the project “Mujeres artistas bonaerenses: relevamiento, catalogación, análisis y difusión del archivo del Museo Provincial de Bellas Artes ‘Emilio Pettoruti’. This initiative aims to rescue the archive and raise awareness of the presence of women artists. It is unique in that it is co-managed by museum staff, with the participation of a specialist from another provincial institution, and advanced art history students from the National University of La Plata. The first step is to contextualize the formation of the museum and its archive, as well as the specific characteristics and objectives of the research project. Second, the specifics of archive work and co-management with this state institution are addressed, specifically analyzing the staff's perceptions of the activities carried out with the researchers, the challenges, and the contributions of the research project to the Museum. Third, the professionalizing archival practices carried out within the framework of the project are described and analyzed, along with the students' reflections on this experience. Finally, the initial reflective approaches related to these axes are presented, which aim to contribute to the study of co-management processes between cultural institutions and the academic field by highlighting these types of practices within the framework of an inter-institutional project.

Author Biographies

Clarisa Inés Fernández, Consejo Nacional de Investigaciones Cientificas y Técnicas (CONICET) Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IDIHCS) Universidad Nacional de La Plata (UNLP)

Doctora y Magister en Ciencias Sociales (Fahce-UNLP), Licenciada y Profesora en Comunicación Social (FPyCS-UNLP), Especialista en Producción de textos críticos y difusión mediática de las Artes (UNA). Investigadora Adjunta del CONICET con lugar de trabajo en el Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IDIHCS/ CONICET-UNLP). Docente de grado y posgrado de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la UNLP y de posgrado en la Especialización en Gestión Cultural (UNC).

Ana Bugnone, Consejo Nacional de Investigaciones Cientificas y Técnicas (CONICET) Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IDIHCS) Universidad Nacional de La Plata (UNLP)

Licenciada en Sociología y Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Investigadora de CONICET en el Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP). Profesora Adjunta de grado y a cargo de cursos de posgrado en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (UNLP). Dirige proyectos de investigación en la UNLP, Agencia I+D+i y CONICET. Integra la Red de Estudios Visuales Latinoamericanos (RevLat).

Verónica Capasso, Consejo Nacional de Investigaciones Cientificas y Técnicas (CONICET) Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IDIHCS) Universidad Nacional de La Plata (UNLP)

Doctora en Ciencias Sociales, Profesora en Historia del arte, orientación artes visuales, y Licenciada en Sociología por la Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Investigadora del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) con lugar de trabajo en el Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IdIHCS). Docente en grado y posgrado. Integra proyectos de investigación de la UNLP y AGENCIA I+D+i. Es coordinadora del Grupo Estudios sociales del arte, la cultura y la política en Latinoamérica (IdIHCS-UNLP).

References

Caimari, L. (2019). La vida en el archivo: goces, tedios y desvíos en el oficio de la historia. Siglo XXI Editores.

Caimari, L. (2020). El momento archivos. Población y sociedad, 27(2), 222-233. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-85622020000200222

Capasso, V., Fernández, C., y Bugnone, A. (2024). Mujeres artistas bonaerenses de la primera mitad del S. XX. Registro y análisis de dieciséis artistas en el Museo Provincial de Bellas Artes. Index, revista de arte contemporáneo, 10(18), 78-03. https://revistaindex.net/index.php/cav/article/view/605

Comitê Internacional de Documentação (CIDOC) & Conselho Internacional de Museus (ICOM). (2014). Declaração dos princípios de documentação em museus e Diretrizes internacionais de informação sobre objetos: categorias de informação do CIDOC. Secretaria de Estado de Cultura de São Paulo; Associação de Amigos do Museu do Café; Pinacoteca do Estado de São Paulo.

EVE Museos + Innovación. (2023). Introducción a la Gestión de Archivos en Museos. EVE Museos + Innovación. https://evemuseografia.com/2023/10/02/introduccion-a-la-gestion-de-archivos-en-museos/

Farges, A. (1991). La atracción del archivo. Edicions Alfons el Magnànim.

Fernández, C., Bugnone, A y Capasso, V. (2025). Pioneras del arte bonaerense. Mujeres en el archivo del museo. Instituto Cultural de la provincia de Buenos Aires

Foster, H. (2004). Archivos y utopías en el arte contemporáneo. Resistencia, Tercer simposio internacional de teoría sobre arte contemporáneo. Patronato de arte contemporáneo, México. https://pac.org.mx/uploads/sitac/pdf/2.-Foster.pdf

Giunta, A. (2010). Archivos. Políticas del conocimiento en el arte de América Latina. Errata. Revista de Artes Visuales, 1, 20-37.

McKellar, S. (1993). The role of the museum archivist in the information age. Archivaria, 35, 345-353.

Morresi, S. y Vommaro, G. (2012). Los expertos como dominio de estudio socio-político (pp.9-40), en Morresi, S. y Vommaro, G. (Coord.) Saber lo que se hace. Expertos y política en Argentina. Prometeo.

Museo Provincial de Bellas Artes Emilio Pettoruti (20 de mayo de 2023). Historia. Gobierno de la Provincia de Buenos Aires. https://www.gba.gob.ar/museo_pettoruti/historia

Museo Provincial de Bellas Artes Emilio Pettoruti (septiembre de 2024). Archivo Histórico del Museo Provincial de Bellas Artes Emilio Pettoruti. Atom. https://atom.bibliotec.com.ar/index.php/archivo-del-museo-provincial-de-bellas-artes-de-la-provincia-de-buenos-aires

Neiburg, F. y Plotkin, M. (2004). Intelectuales y expertos. Hacia una sociología histórica de la producción del conocimiento sobre la sociedad en la Argentina, en Neiburg, F. y Plotkin (coord.) M.Intelectuales y expertos. La constitución del conocimiento social en la Argentina. Paidós

Poveda Martínez, A. M. (2018). La institución del museo: origen y desarrollo histórico. Publicaciones didácticas, 96, 80-112. https://core.ac.uk/download/pdf/235852602.pdf

Sánchez, M. F. (2019). Las prácticas profesionalizantes, espacios en construcción en el Nivel Superior Terciario. In III Congreso Comunicacion-educacion. Superior Terciario.

Tello, A. M. (2015). El arte y la subversión del archivo. Aisthesis, (58), 125-143.

Published

29-09-2025

How to Cite

Fernández, C. I., Bugnone, A., & Capasso, V. (2025). Research, Co-Management, and Practices At The Emilio Pettoruti Provincial Museum of Fine Arts (Buenos Aires, Argentina). studios ociales Contemporáneos, (33), 1–25. https://doi.org/10.48162/rev.48.100

Issue

Section

Artículos libres