Reflections on the Meaning of siella in the Vida de Santa Oria by Gonzalo de Berceo
Keywords:
Hagiography, St. Oria, Gender, Visions, SiellaAbstract
The only known hagiography about a reclusive woman written in Castile in the 13th century, the Vida de Santa Oria was written by the Riojan cleric Gonzalo de Berceo, based on a Latin vita written by a monk from San Millán de la Cogolla, Munio, from the 11th century and now lost. Berceo's text has an edifying character and highlights the protagonist's views. Among the many elements that appear in the visions, the focus of this work is on the siella reserved for Oria in the heaven, which she sees in her first vision. Based on the ideas of Joan Scott and Jane Flax and in light of the context, I argue that the meaning of this siella is crossed by knowledge about sexual difference that aims to keep religious women under discipline.
References
ALBERZONI, M. P. (1998), “Papato e nuovi ordini religiosi femminili”, ed. MENESTÒ, Enrico (dir.), Atti 15 Convegno Internazionale, celebrado em Assis em13 e 14 de fevereiro de 1998, Spoleto, Centro Italiano di Studi sull´Alto Medioevo, 207- 261.
RUFFINATTO, Aldo (1968-1970), “Berceo agiografo e il suo pubblico”, Studi di letteratura spag- nola, 5, 9-23.
ALONSO ÁLVAREZ, Raquel (2004), El Monasterio cisterciense de Santa María de Cañas (La Rio- ja). Arquitectura gótica, patrocinio aristocrático y protección real, Logroño, Instituto de Estudios Riojanos.
BAÑOS VALLEJO, F. (2003), Las vidas de santos en la literatura medieval española, Madrid, La- berinto.
BERESFORD, A. M. (2002), “La niña que yazié en paredes cerrada”: the representation of the Anchoress in Gonzalo de Berceo’s Vida de Santa Oria”, ed. DEYERMOND, A., WHETNALL, J. (eds.) Proceedings of the Eleventh Colloquium, Londres, Department of Hispanic Studies, Queen Mary, University of London, 45-56.
CABALLERO ZOREDA, Luis (2002), “La iglesia de San Millán de la Cogolla de Suso. Lectura de paramentos 2002”, GIL-DÍEZ USANDIZAGA, Ignacio (coord.), Arte medieval en La Rioja: prerrománico y románico. Actas 8 Jornadas De Arte Y Patrimonio Regional, celebradas em Logroño em 2002, Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, 13-94.
CEA GUTIÉRREZ, Antonio (1999), “A Religiosidad y comunicación interespacial en la Edad Me- dia: Los viajes celestiales en el Poema de Santa Oria”, Revista de dialectología y tra- diciones populares, 54, 53-102.
CHERCHI, Paolo A. (1973), “La siella di Santa Oria”, Cultura Neolatina, 33, 207-216.
CHERCHI, Paolo A. (1976), “Tradition and Topoi in Medieval Literature”, Critical Inquiry, 3, 281-294.
DIAGO HERNANDO, M. (1996), “Los señoríos monásticos en La Rioja bajomedieval: Introduc- ción a su estudio”, Berceo, 131, 85-107.
DUTTON, B. (1976). “A chronology of the works of Gonzalo de Berceo". Ed. DUTTON, B. et al. Medieval Hispanic Studies presented to Rita Hamilton, Londres, Tamesis’ Books, 67-76.
DUTTON, B. (ed.) (1981), Obras Completas de Gonzalo de Berceo: El Sacrificio de la Misa, La Vida de
Santa Oria, El Martirio de San Lorenzo, Londres, Tamesis Books.
FARCASIU, S. M. (1986), “The Exegesis and Iconography of Vision in Gonzalo de Berceo's Vida de Santa Oria”, Speculum, 61, 305-329.
FLAX, J. (1991), “Pós-modernismo e relações de gênero na teoria feminista” ed. HOLLANDA, H. B. (org.), Modernismo e política, Rio de Janeiro, Rocco, 217-250
GARCÍA DE LA FUENTE, Olegario (1992), El latín bíblico y el español medieval hasta el 1300, Lo- groño, Instituto de Estudios Riojanos, 1992. V. 1: Gonzalo de Berceo.
GIMENO CASALDUERO, J. (1984), “La vida de Santa Oria de Gonzalo de Berceo: nueva interpre- tación y nuevos datos”, Anales de Literatura Española, 3, 235-281.
GONZÁLEZ, Javier Roberto (2017), “Modelos de estructura para la Vida de Santa Oria de Ber- ceo”, MIRANDA, José Carlos Ribeiro (ed.), En Doiro antr'o Porto e Gaia. Estudos de Literatura Medieval Ibérica, Porto, Estratégias Criativas, 483-499.
GONZÁLEZ, Javier Roberto. (2019), “Las visiones de Santa Oria de Berceo y sus regímenes sim- bólicos” ed. TOMASSETTI, Isabella (dir.), Avatares y perspectivas del medievalismo ibé- rico, Cilengua, Centro Internacional de Investigación de la Lengua Española, 583-593.
KASTEN, Lloyd A., CODY, F. J. (2001), Tentative Dictionary of Medieval Spanish, New York, The Hispanic Seminary of Medieval Studies.
LAPPIN, A.(ed.) (2000), Berceo`s Vida de Santa Oria, Oxford, Legenda.
LAqUEUR, T. (2001), Inventando o Sexo. Corpo e Gênero dos gregos a Freud, Rio de Janeiro, Relume- Dumará.
LECLERq, J. (1980), “Il monachesimo femminile nei secoli XII e XIII”, ed. MENESTÒ, Enrico (dir.). Atti 7 Convegno Internazionale celebrado em Assis em 11 a 13 de fevereiro de 1979, Spoleto, Centro Italiano di Studi sull´Alto Medioevo, 63-99.
LIDA DE MALKIEL, María Rosa (1956), “Notas para el texto de la Vida de Santa Oria”, Romance Philology, 10, 19-33.
MARTIN ALONSO (1986), Diccionario Medieval Español. Desde las Glosas Emilianenses y Silen- ses (s. X) hasta el siglo XV, Salamanca, Universidad Pontifícia de Salamanca, 2 t.
MUÑOZ FERNÁNDEZ, Ángela (1998), “Oria de Villavelayo, la reclusión femenina y el movimiento religioso femenino castellano (Siglos XII-. XVI)”, Arenal, 5, 47-67.
PEÑA DE SAN JOSÉ, J. (1961), “Glosas a la Vida de Santa Oria de Don Gonzalo de Berceo”,
Berceo, 60, 371-378.
PÉREZ CARAZO, Pedro (2008), Santa María de Herce y su abadengo en la Edad Media, Logroño, Instituto de Estudios Riojanos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional.
Los/as autores/as que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los/as autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicaci´´ón del trabajo bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Por esto pueden compartir el trabajo con la referencia explícita de la publicación original en esta revista.
2. Revista Melibea permite y anima a los autores a difundir la publicación realizada electrónicamente, a través de su enlace y/o de la versión postprint del archivo descargado de forma independiente.