The Reimagining of the Figure of Juana de Castilla in the Final Chapter of La Beltraneja
El Pecado Oculto de Isabel La Católica, by Almudena de Arteaga
Keywords:
Female Identity, Juana De Castilla, Late Middle Ages, New Historical NovelAbstract
Almudena de Arteaga's work, La Beltraneja. El pecado oculto de Isabel la Católica, can be considered another link in the new historical novel. Once again, literature positions itself as a complex and controversial social discourse, triggering an introspective exercise in the subject regarding their pre-established categories of thought.
The story narrates part of the life of Juana La Beltraneja, daughter of King Enrique IV and heir to the throne of Castile; eventually replaced by her aunt Isabel (the Catholic). Using the discursive void left by history regarding this character to her advantage, the author shifts the focus of the narrative voice to the side silenced by centuries of Castilian officialdom. In this spirit, the novel closes with a confession written by Juana herself, in which she reflects on her condition as a woman in a context that sought to subalternize her and invalidate her legitimacy to the throne.
In this sense, we consider the final chapter to be crucial in relation to the dispute surrounding the construction of female identity within current social discourse. Its analysis will allow us to glimpse a new interpretative path in which history and literature will be the triggers for an exercise in subjective retrospection.
References
Anderson, B. y Zinsser, J. (2007). Historia de las mujeres. Una historia propia, Barcelona, España, Editorial Crítica.
Carrasquer, F. (1970). ‘Imán’ y la novela histórica de Sender, Londres, Inglaterra, Tamesis Books Limited.
De Arteaga, A. (2001). La Beltraneja. El pecado oculto de Isabel la Católica. Madrid, España, La esfera de los libros SL.
Casagrande, C. (1992). La mujer custodiada en Duby, Georges y Perrot, Michelle (dir.). Historia de las mujeres. Tomo 2: La Edad Media. Madrid, España, Taurus, 72-103.
Fernández Prieto, C. (1998). Historia y novela, poética de la novela histórica, Pamplona, España, Eunsa.
Huertas Morales, A. (2015). La Edad Media contemporánea. Estudio de la novela española de tema medieval (1990-2012), Vigo, España, Academia del Hispanismo.
Laurencín, F. R. de U., Marqués de (1913) “Enrique IV y la excelente señora llamada vulgarmente doña Juana la Beltraneja (1425-1530) por F. B. Sitges”, Boletín de la Real Academia de la Historia, tomo 62, 226-240, Madrid, España. https://www.cervantesvirtual.com/obra/enrique-iv-y-la-excelente-seora-llamada-vulgarmente-doa-juana-la-beltraneja-0/
Moreno, H. (1994). “Crítica literaria feminista”, Debate Feminista, 9, 106-112, Ciudad de México, México. https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.1994.9.1755
Oleza, J. (1996). Una nueva alianza entre historia y novela. Historia y ficción en el pensamiento literario del fin de siglo en Romera Castillo, José, Gutiérrez Carbajo, Francisco y García-Page, Mario. (eds.). La novela histórica a finales del siglo XX, Madrid, España, Visor Libros, 81-97.
Pérez Priego, M. A. (2005). Notas sobre novela contemporánea de tema medieval en Montesa, Salvador (coord.). A zaga de tu huella, Málaga, España, Asociación para el Estudio, Difusión e Investigación de la Lengua y Literatura Españolas, vol. II, 583-596.
Rodríguez Serrano, C. (2017). “Juana de Castilla, la Beltraneja (1462-1530)” Encuentros de Estudios Comarcales Vegas Altas, la Serena y la Siberia, 9, 331-358, Madrigalejo, España.
Schuck, N. (2008). “Literatura de escritura femenina”, Revista Borradores, 8 - 9, 1- 10, Río Cuarto, Argentina. https://www.unrc.edu.ar/publicar/borradores/Vol8-9/pdf/Literatura%20de%20escritura%20femenina.pdf
Villarroel González, O. (2014). Juana la Beltraneja. La construcción de una ilegitimidad, Madrid, España, Silex Ediciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional.
Los/as autores/as que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los/as autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicaci´´ón del trabajo bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Por esto pueden compartir el trabajo con la referencia explícita de la publicación original en esta revista.
2. Revista Melibea permite y anima a los autores a difundir la publicación realizada electrónicamente, a través de su enlace y/o de la versión postprint del archivo descargado de forma independiente.











