Marta Sanz's “Anatomy Lesson”
Art as a Tool for Building One's Own Identity
Keywords:
Self-Portrait, Autofiction, Identity, Social Mandates, Literary ArtAbstract
Marta Sanz's novel "The Anatomy Lesson" connects painting and writing as means to explore human essence and subjectivity. Drawing inspiration from Rembrandt’s Baroque painting, Sanz crafts a literary self-portrait examining her life from childhood to adulthood, highlighting her personality’s evolution and social expectations she has faced. The narration blends autofiction and self-portraiture, where the author reflects on personal truth, identity construction, and the tensions between reality and fiction. Using a clear and precise style, Sanz critiques familial and social mandates imposed especially on women, addressing themes of perfectionism, social pressure, and self-demand. Art, both painting and writing, is portrayed not only as aesthetic pleasure but as a tool for self-knowledge and social critique, revealing both visible and hidden layers of the self. The work presents a profound expression of subjectivity, marked by humor, irony, and sincerity, inviting readers to reflect on truth and fiction in identity formation.
References
Doubrovsky, S. (2012). Autobiografía/ verdad/ psicoanálisis. En A. Casas (Comp.), La autoficción: Reflexiones teóricas (pp. 45–64). Madrid: Arco/Libros S. L.
Gasparini, P. (2012). La autonnarración. En A. Casas (Comp.), La autoficción: Reflexiones teóricas (pp. 177–209). Madrid: Arco/Libros S. L.
Han, B.-C. (2013). Topología de la violencia. Madrid: Herder Editorial.
Paz Fernández, F. (2018). Las lecciones de anatomía de Rembrandt. Conferencia impartida en la Real Academia de Medicina y Cirugía, Valladolid, 22 de febrero de 2018.
Sanz, M. (2014). La lección de anatomía. Barcelona: Editorial Anagrama.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional.
Los/as autores/as que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los/as autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicaci´´ón del trabajo bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Por esto pueden compartir el trabajo con la referencia explícita de la publicación original en esta revista.
2. Revista Melibea permite y anima a los autores a difundir la publicación realizada electrónicamente, a través de su enlace y/o de la versión postprint del archivo descargado de forma independiente.











