“Everything Depends On the Color of the Glass through Which You Look”. Reflections on the Constructions of the Female Figure in the Lyric Genre of the Golden Age

Authors

  • Stephanie Mailén Bustamante Salvatierra Universidad Nacional de Mar del Plata

Keywords:

16th-17th Century Spanish Authors, Male Lyrical Vision, Female Perspectives

Abstract

The purpose of this essay is to conduct a brief analysis of the construction of the female figure in Garcilaso de la Vega's "Sonnet XVIII"; Luis de Góngora's "To a Lady, Having Seen Her as a Child and Later as a Very Lady"; Francisco de Quevedo's "He Paints Here Was Troy of Beauty"; and Lope de Vega's "To a Coach of Ugly Ladies, Who Were Going to the Grove, and Talking to the Coachman, for the Sake of Not Talking to Them"; in order to contrast them with Luisa Sigea's "An End, a Hope, a How"; and Teresa de Ávila's "On Those Words 'Delectus Meus Mihi'." To this end, differences and similarities in the female configurations in the texts of canonical authors will be observed and related to the image of women generated by the Church. The poems of these authors will then be examined to reflect on how they are constructed.

References

Beguiristain, M. T. (1996). La mujer en la cultura medieval y renacentista. Asparkía, (6), 135-146.

Castiñeyra Fernández, P. (2002). El imaginario femenino y su representación en la pintura religiosa del siglo XVI español: una aproximación al estudio de la posible influencia del pensamiento erasmista. Mujer española en el Renacimiento. Espasa, 115-137.

Cohen, E. (2003). Introducción y La bruja, el diablo y el inquisidor. Con el diablo en el cuerpo. Filósofos y brujas en el Renacimiento. Taurus, 11-42.

De Góngora, L. (2002). Poesía. Penguin Random House Grupo Editorial.

De León, F. L. (1999). La perfecta casada. Bureau Editor.

De Quevedo, F. (2002). Poesía. Penguin Random House Grupo Editorial.

De Vega, L. (1974). Poesía Lírica. Kapelusz.

De la Vega, G. (2004). Obra completa. Edaf.

Gomez-Bravo, A. (2013). Luisa Sigea, Pasado tengo hasta ahora. Romero Lopez, Dolores (Ed.), Seis siglos de poesía española escrita por mujeres: pautas poéticas y revisiones críticas. Peter Lang, 85-93.

López Gutiérrez, L. (2019). Sobre el masoquismo de los petrarquistas. Amor y sexo en el siglo oro. Abada Editores, 67-75.

Sánchez Llama, I. (1993). “La lente deformante: La visión de la mujer en la literatura de los Siglos de Oro”, Estado actual de los estudios sobre el Siglo de Oro: actas del II Congreso Internacional de Hispanistas del Siglo de Oro, 2, 941-948.

Santa Teresa de Jesús (2008). Obras Completas. Monte Carmelo.

Sigea, L. (s.f.). Un fin, una esperanza, un cómo. [Archivo PDF]. https://aulafh.mdp.edu.ar/pluginfile.php/89977/mod_folder/content/0/SIGEA%20-%20poemas.pdf?forcedownload=1

Published

01-07-2025

How to Cite

Bustamante Salvatierra, S. M. (2025). “Everything Depends On the Color of the Glass through Which You Look”. Reflections on the Constructions of the Female Figure in the Lyric Genre of the Golden Age. evista elibea, 19(1), 46–58. etrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/melibea/article/view/9020

Issue

Section

Articles