Experiences of professionalization from a gender perspective

Authors

  • Marta Flores FAHU-Universidad Nacional del Comahue
  • Pamela Obrist FAHU-Universidad Nacional del Comahue

Keywords:

Profesión, Artistas, Género, Tiempo, Profession, Artists, Gender, Time, Profissão, Gênero, Tempo.

Abstract

This paper analyzes the mechanisms of inclusion/exclusion that take place in the process of professionalization of women artists, considering two particular moments in the history of the arts in Argentina.

It is considered in the first instance the painter Raquel Forner (1902-1988), leading figure of modern art in Argentina. We will focus on its beginnings as a professional artist, and the efforts being undertaken to establish itself as such, in a society crossed by the ideology of domesticity.

The second stage takes us to the creation and performance of music in today's Argentina, and a process of professionalization that results in the incorporation of artists to the teaching. We question if this is a kind of artistic production that, far from commercial channels, functions as a leisure time activity. Analyzing how in this case the time dimension will be traversed by the generic asymmetries.

References

Ariza, J., "Mujeres del arte. Diletantismo, profesionalización y modernidad en las primeras décadas del siglo XX en Argentina", en Congreso de la Asociación de Estudios Latinoamericanos, San Francisco, California, del 24 al 26 de mayo de 2012.

Ariza, M. y De Oliveira, O. "Inequidades de género y clase. Algunas consideraciones analíticas.", en Nueva Sociedad. 164 noviembre-diciembre 1999

Balanza M. T., "Ausencias historiográficas y presencias sociales. Notas bibliográficas sobre el uso del tiempo y género", en Arenal Revista de Historia de las Mujeres, Vol. 8 Núm1, Universidad de Granada, 1984

Bonaccorsi N. Y Ozonas L., "Las expresiones culturales femeninas como búsqueda de identidad" en La Aljaba, 2ª.Época v.10 Luján ene./dic. 2006

Bourdieu, "Las formas del capital. capital económico, capital cultural y capital social" en Poder, Derecho y Clases Sociales, Bilbao, Desclée de Brower, 2000

Bourdieu, Pierre "La dominación masculina", Barcelona, Anagrama 1998.

Dumazedier, J., Vers une civilisation du loisir, Paris, Ed. Du Seuil, 1962.

Escal, F. y Rousseau – Dujardin J. Musique et différence des sexes, Montréal, L’Harmattan, 1999.

Flores, M. "‘Mamá toca esta noche’. Algunos Aspectos de la Vida Musical en Neuquén desde una Perspectiva de Género". En La Aljaba 2ª. Época. 2009, UNLuján, UNLaPampa, UNComahue. Pp 163-184.

Gamba, Susana (coord.), "Diccionario de estudios de género y feminismos", Buenos Aires, Editorial Biblos, 2007

Heinich N., La Sociología del arte, Buenos Aires, Nueva Visión, 2002.

Lamas, Marta, (1986) "La antropología feminista y la categoría de género", en Nueva Antropología, Vol. VIII, Nº 30, México. 1986

Manchado Torres, M. "Caminos escondidos bajo techos de cristal" en Iniesta R. (ed.) Mujer versus Música, Valencia, Rivera Editores, 2011. Pp 9-36.

Rockwell, E., La experiencia etnográfica, Buenos Aires, Paidós, 2009.

Scott, J., "El género. Una categoría útil en el análisis histórico" en Lamas, M. (compiladora) El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. México: PUEG, 1996 265-302.

Téllez Infante, A., "Trabajo y representaciones ideológicas de género.

Propuesta para un posicionamiento analítico desde la antropología cultural" en Gazeta de Antropología No. 17, 2001. http://www.red-redial.net/revista-gazeta,de,antropologia-281-1998-0-14.html consultado el 15-07-2015.

Trasforini, M.A. Bajo el signo de las artistas. Mujeres, profesiones de arte y Modernidad, España, Universidad De Valencia. 2009

Archivos consultados

Archivo de la Fundación Forner-Bigatti.

Published

16-12-2018

How to Cite

Flores, M., & Obrist, P. (2018). Experiences of professionalization from a gender perspective. Cuadernos De Historia Del Arte, (29), 79–103. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/1468

Issue

Section

Artículos