The artistic-visual movement during the military dictatorship in Mendoza (Argentina) The artistic-visual movement during the military dictatorship in Mendoza (Argentina)
Keywords:
Mendoza, Artistic circulation, 1970 decadeAbstract
The present work asks about the circulation dynamics of the visual arts in Mendoza during the last military dictatorship. Specifically we ask about the particular dynamics of circulation in times of extreme political polarization, restriction of freedoms and banning of all party activity.
To begin with, the censorship of the military government was one of the most evident determinants in the particular configuration that acquired the circulation map of the period. We refer to the cultural repression that is perceived in the difficulty that many artists found to exhibit their work in museums of the province and to apply to the most representative salons and contests of the period, as recorded in periodic sources and confirmed in interviews with active producers in the 70s.
However, there were also positive determinants, such as the ideology of the left that compromised intellectuals of the period, within which we find Mendoza artists. In this sense we understand the exhibitions held in union headquarters or in alliance with different unions, which argued that "art should be at the service of the people and their liberation" (Diario Mendoza, June 17, 1973).
References
Alonso, Luis Enrique (1998) "Capítulo 2. Sujeto y discurso: el lugar de la entrevista abierta en las prácticas de la sociología cualitativa" en L.E. Alonso La mirada cualitativa en sociología: una aproximación interpretativa. Madrid: Fundamentos.
Bourdieu, Pierre (2007) Intelectuales, política y poder. Buenos Aires: Eudeba.
Distéfano, María Graciela (2007) Artes plásticas y mercado en la Argentina de los siglos XIX y XX. Buenos Aires: Fundación Espigas.
Dolinko, Silvia (2012) Arte plural. El grabado entre la tradición y la experimentación 1955-1973. Buenos Aires: Edhasa.
Dolinko, Silvia y García, M. Amalia (2012) "Lecturas en torno a las instituciones artísticas argentinas" en M. I. Baldasarre y S. Dolinko (ed.) Travesías de la Imagen. Historias de las artes visuales en la Argentina. Sáenz Peña: Universidad Nacional Tres de Febrero. 427-437
Heinich, Nathalie (2002) La sociología del arte. Buenos Aires: Nueva Visión.
Lorenzo, Fernando (12 de noviembre de 1971) "Nuestro Teatro", Revista Claves, Año II, Nº 34, Mendoza (26 de mayo de 1972)" El universo de Rosas", Revista Claves, Año II, Nº 47, Mendoza.
Los Andes (11 de octubre de 1974) "Sindicato de Prensa: inauguran muestra de pintura y grabado", Mendoza.
Peist Rojzman, Nuria (2012) El éxito en el arte moderno. Trayectorias artísticas y procesos de reconocimiento. Madrid: Abada.
Revista Claves (24 de septiembre de 1971) Año II, Nº 31, Mendoza.
-----------------(28 de julio de 1972) Año III, Nº 51, Mendoza.
-----------------(15 de octubre de 1971) Año II, Nº 32, Mendoza.
------------------(12 de enero de 1973) Año III, Nº 62, Mendoza
Santángelo, Marcelo (diciembre de 1978) "Invertir en obras de arte" en Marcelo Santángelo (1985) Santángelo, Marcelo Santángelo. Diez años de papelones. 1974-1983. Mendoza: Edición del autor.
Archivos consultados
Archivo personal Pablo Chiavazza, Ciudad de Mendoza, Provincia de
Mendoza Argentina. Enero de 2015
Hemeroteca Mayor, Biblioteca Provincial San Martin, Ciudad de Mendoza,
Provincia de Mendoza Argentina. Enero de 2015 Museo Municipal de Arte
Moderno de Mendoza, Ciudad de Mendoza, Provincia de Mendoza Argentina. Enero de 2015
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados al Comité Editor del Instituto de Historia del Arte, para ser publicados, los autores reservan su derecho de propiedad, pero otorgan a la Editorial los derechos de impresión y aceptan la difusión tanto en papel, como en internet y en aquellos sitios virtuales de las cuales los CHA formen parte.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No portada