ART OF RETURN AND CIRCULATION OF MUDEJAR ART

Polychrome roofs in the Canary Islands and Peru viceregal

Authors

Keywords:

Quito, Coffered ceilings, Decoration, Mudejar

Abstract

The Art of Return is defined as the artistic feedback and the circulation of artists, works and models in the Atlantic area during the colonial period (16th-18th centuries). In this context, Mudejar Art played a leading role because, unlike other styles, its language did not end, perpetuating itself throughout the centuries (in some cases becoming the favorite covering method until the 20th century). During the Modern Age, the Canary Islands became an obligatory place of passage on this round trip made by ships, so relations between the archipelago and the New World were incessant and fruitful. In turn, the Viceroyalty of Peru is one of the American regions that concentrates the greatest wealth of polychrome Mudejar ceilings. With this research we intend to address both territories, the island and the Peruvian viceregal (with special emphasis on the Ecuadorian case), in an attempt to triangulate influences and establish differences and concomitance.

Author Biography

Antonio Marrero Alberto, Universidad de La Laguna

Licenciado y Doctor en Historia del Arte.

Grado y Maestría en Conservación y restauración de Bienes Culturales.

Especialista en Arte Colonial y Arte Mudéjar.

References

Departamento de Historia del Arte y Filosofía, Universidad de La Laguna. Camino de la Hornera s/n, Campus de Guajara, San Cristóbal de La Laguna, Tenerife. amarrera@ull.edu.es . 922317785. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-5724-0385. Este trabajo se enmarca dentro del Postdoctorado de Excelencia Junior, titulado: Arte de Retorno: techumbres mudéjares policromadas y retroalimentación artística entre las Islas Canarias, México, Ecuador y Bolivia (siglos XVII-XVIII), fruto del convenio entre la Universidad de La Laguna, la Fundación Bancaria La Caixa y la Fundación Bancaria CajaCanarias.

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En la Península Ibérica encontramos pocos ejemplos de este tipo como la cubierta del relleno de la escalera del Museo de Bellas Artes de Málaga. María Dolores Aguilar García, Málaga mudéjar. Arquitectura religiosa y civil (Málaga: Universidad Málaga, 1980), 180.

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Existen ejemplos de arquitectura culta con fachadas completamente en piedra, tales como la Casa Nava y Grimón y la Casa Salazar en San Cristóbal de La Laguna, la fachada del Santuario del Cristo de los Dolores en Tacoronte o la iglesia de Nuestra Señora de la Concepción en La Orotava, pero no es lo habitual.

Algunos de estos casos que pudieran funcionar como ejemplo de armaduras de los siglos XVI, XVII y XVIII son el piso bajo de la torre del Carmen en San Cristóbal de Las Casas (fig. 6) o las ruedas de lazo en el exconvento de Santa Ana en Tzintzuntzan. Para el estudio de las techumbres mudéjares en estos estados, recomendamos los textos de Benito Artigas e Inés Ortiz.

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Conviene particularizar el caso de Antonio de Orbarán, nacido en Puebla de los Ángeles y que emigra a las Islas Canarias donde desarrolla su labor artística, siendo una de sus especialidades, la carpintería de lo blanco. Jesús Pérez Morera, “El maestro mayor de todas obras Antonio de Orbarán”, en Encrucijada 1 (2009): 52-119.

Published

30-06-2023

How to Cite

Marrero Alberto, A. (2023). ART OF RETURN AND CIRCULATION OF MUDEJAR ART: Polychrome roofs in the Canary Islands and Peru viceregal. Cuadernos De Historia Del Arte, (40), 121–163. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/6567