The battlefields of the Independence in South America
A national heritage in construction
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.45.004Keywords:
Battlefield, Independence, monuments, national heritageAbstract
This article analyzes, by means of a comparison, the processes of heritage construction, their museographic elements, their musealization and the monumental endowment of six representative battlefields of the wars of Independence from the early 19th century, in the southern region of Latin America: Swamp of Vargas and Boyacá (1819) in Colombia; Carabobo (1821) in Venezuela; Pichincha (1822) in Ecuador; Junín and Ayacucho (1824) in Perú. Although monuments begin to appear in the 19th century, it is around the centennial and sesquicentennial celebrations of Independence, celebrated in the 20th century, that the greatest changes take place and monuments appear on these battlefields, in order to fulfill the pedagogical function assigned by the Homeland History. Even though battlefields are part of each country’s national history of Independence, the routes towards their construction and musealization have similarities, which this article traces in order to draw attention to their administration and management as Museums Site and their future, having in mind the recent and upcoming bicentennial.
References
Almario, Oscar. “Germán Colmenares: ‘clásico’ de la historiografía colombiana”. En Una obra para la Historia: Homenaje a Germán Colmenares, editado por Diana Bonnet, 15-30. Bogotá: Universidad del Rosario, 2015.
Bauman, Zygmunt. Comunidad. Bogotá: Siglo XXI, 2019.
Bergson, Henri. La energía espiritual. Obras escogidas. México: Agui¬lar, 1959.
Bou, Patricia. “Tras la batalla de Austerlitz: proyecto de musealización”. Trabajo de Grado en Arqueología, Universitat Autónoma de Barcelona, 2014.
Bustos, Guillermo. El culto a la nación. Escritura de la historia y rituales de la memoria en Ecuador, 1870-1950. Quito: Fondo de Cultura Económica, 2017.
Guedea, Virginia, Coord. Asedios a los Centenarios (1910 y 1921). México: Fondo de Cultura Económica y Universidad Nacional Autónoma de México, 2009.
Gutiérrez, Rodrigo. “Construyendo las identidades nacionales. Próceres e imaginario histórico en Sudamérica (siglo XIX)”. En La construcción del héroe en España y México (1789-1847), editado por Manuel Chust-Víctor Mínguez, 281-306. Valencia: Universitat de Valéncia, 2003.
Hernández, F. Xavier. “Espacios de guerra y campos de batalla”. Revista Íber no. 51 (2007): 7-19.
Martínez, Abel y Andrés Otálora. “La República Celestial. El Centenario de la batalla de Boyacá en Tunja (1919)”. Anuario de Historia Regional y de las Fronteras 28 n.o 1 (2023): 45-75.
Martínez, Abel y Andrés Otálora. “La memoria de tanto inmortal. El campo de Boyacá, 1819-2015”. En La Segunda Batalla de Boyacá: Entre la Identidad Nacional y la Destrucción de la Memoria Vol. I – Debate Histórico, editado por Javier Guerrero y Luis Wiesner, 19-91. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia – UPTC, 2015.
Martínez, Abel y Andrés Otálora. “Patria y Madre Patria. Las fiestas centenarias de 1910 y 1911 en Tunja”. Historia y MEMORIA n.o 5 (2012): 115-143.
Olmedo, José Joaquín. La Victoria de Junín. Canto a Bolívar. Lima: Comisión Nacional del Sesquicentenario de la Independencia del Perú, 1974.
Ranciére, Jacques. Aisthesis. Escenas del régimen estético del arte. Buenos Aires: Ediciones Manantial, 2013.
República Bolivariana de Venezuela - Instituto de Altos Estudios del Poder Electoral. Arco de Triunfo. Campo de Carabobo – Venezuela. Caracas: Consejo Nacional Electoral, 2021.
Ricoeur, Paul. La memoria, la historia, el olvido. Madrid: Editorial Trotta, 2003.
Rodríguez, Sandra. Memoria y olvido: usos públicos del pasado en Colombia, 1930-1960. Bogotá: Universidad del Rosario, Universidad Nacional de Colombia, 2017.
Thibaud, Clément. “Definiendo el sujeto de la soberanía: repúblicas y guerra en la Nueva Granada y Venezuela, 1808-1820”. En Las armas de la Nación: independencia y ciudadanía en Hispanoamérica 1750-1850, editado por Manuel Chust y Juan Marchena, 185-220. Madrid: Iberoamericana-Vervuert, 2007.
Tovar, Bernardo. “Porque los muertos mandan. El Imaginario Patriótico de la Historia Colombiana”. En Pensar el Pasado, editado por Carlos Miguel Ortiz - Bernardo Tovar, 125-169. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia - Archivo General de la Nación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Abel Fernando Martínez Martín, Andrés Ricardo Otálora Cascante, Alejandro Burgos Bernal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Los artículos enviados al Comité Editor del Instituto de Historia del Arte, para ser publicados, los autores reservan su derecho de propiedad, pero otorgan a la Editorial los derechos de impresión y aceptan la difusión tanto en papel, como en internet y en aquellos sitios virtuales de las cuales los CHA formen parte.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No portada