La tejedora de coronas y el polimorfismo literario

Authors

Keywords:

LITERATURA COLOMBIANA, NUEVA NOVELA LATINOAMERICANA, NEOBARROCO, POLIMORFISMO.

Abstract

The objective of this article is to show the way in which The Weaver of Crowns, a vertex novel in the work of the writer Germán Espinosa, expands the dimension of the New Latin American Novel through its unique polymorphic content, as it reveals series of transtextualities in the narrative technique of amalgamation and verbal juxtaposition. Through discourse analysis as a semantic method, we will see how the plot of the work escapes the unification of the meanings of expression, in its uninterrupted progression, to achieve unusual diegetic openings where the stability of diction fluctuates through the use of interior monologue and the flow of consciousness adapted to the neo-baroque feeling and the narrative continuum.

References

Barrientos, Diana. Estrategia textual en La tejedora de coronas. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo. 1992.

Botero, Álvaro Pineda. Del mito a la posmodernidad: La novela colombiana de finales del siglo XX. Medellín: Tercer mundo editores. 1990.

Bula Escobar, Olga Elena. “Genoveva Alcocer: metáfora de la libertad. Sujeto moderno y Ethos barroco”. Tesis de Maestría en Literatura. Facultad de Ciencias Sociales. Pontificia Universidad Javeriana. 2019.

https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/46489

Echeverría, Bolívar. La modernidad de lo barroco. México D. F: Ediciones Era. 1998.

Escobar Mesa, Augusto. “La novela histórica: una contradicción realizada”. Contextos, Revista de semiótica literaria, 3 (2004): 235-262. Acceso el 29 de junio de 2024. https://connotas.unison.mx/index.php/critlit/article/view/261/216

Espinosa, Germán. La liebre en la luna: ensayos. Madrid: Tercer Mundo Editores. 1990.

_______________. La tejedora de coronas. Bogotá: Alfaguara. 1982/2017.

_______________. La verdad sea dicha: Mis memorias. Barcelona: Taurus. 2003.

_______________. Poemas inéditos. Bogotá: La red cultural del Banco de la República en Colombia. 2007.

Figueroa, Cristo. “La tejedora de coronas de Germán Espinosa: Versión literaria de la historia americano-europea del siglo de las luces”. Cuadernos de Literatura, 9 (2003): 86-110. Acceso el 30 de junio de 2024.

https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cualit/article/view/7973/6323

Fuentes, Carlos. Aura. México: Ediciones Era. 1962.

Genette, Gérard. Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Barcelona: Taurus. 1989.

Gutiérrez Hernández, Diana Carolina. “De la fragmentación a la comprensión de un universo: La tejedora de coronas, Novela Total”. Trabajo de Grado. Facultad de Ciencias Humanas, Departamento de Literatura, Maestría en Estudios Literarios, Universidad Nacional de Colombia. 2019.

https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/76700

Heidegger, Martin. Interpretaciones sobre la poesía de Hölderlin. Barcelona: Ariel. 1983.

Lozano, Adriana. “Fenómenos artísticos discursivos en la novela La tejedora de coronas”. Huellas, 69-70 (2003): 18-26. Acceso el 30 de junio de 2024. https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE%7CA152583843&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=01202537&p=IFME&sw=w&userGroupName=anon%7E5c866b7c&aty=open-web-entry

Márquez Rodríguez, Alexis. Nuevas Lecturas de Alejo Carpentier. Caracas: Fondo Editorial de Humanidades y Educación. 2004.

Michelet, Jules. La Bruja. Barcelona: Akal. 1862/2004.

Mogollón, José Vicente. “¿Por qué cayó Cartagena en 1697?”, Cartagena de Indias en el siglo XVII, Banco de la República de Colombia, 11 (2007): 530-550. Acceso el 1 de julio de 2024.

https://www.banrep.gov.co/sites/default/files/publicaciones/archivos/lbr_cartagena_siglo_XVII.pdf

Montes, Roberto. “Germán Espinosa o la narración poética (1981)”. Espinosa oral, compilado por Adrián Espinosa Torres, 25-30. Barranquilla: Fondo de Publicaciones Universidad del Atlántico, 2000.

Puleo García, Alicia. “El siglo de las luces: dialéctica de la razón y la pasión”, Castilla: Estudios de literatura, 17 (1992): 103-114. Acceso el 4 de julio de 2024. file:///C:/Users/Pablo%20Garc%C3%ADa%20%20Arias/Downloads/Dialnet-ElSigloDeLasLuces-136173.pdf

Ruiz, Juan Cristóbal; Navarro, Karla. “La conciencia mirándose a sí misma”. Cuadernos de Neuropsicología / Panamerican Journal of Neuropsychology, 3 (2007): 196-210. Acceso el 6 de julio de 2024.

https://www.redalyc.org/pdf/4396/439642480004.pdf

Silva-Rodríguez, Manuel Enrique, “Las novelas históricas de Germán Espinosa”. Tesis doctoral. Teoría de la Literatura y Literatura comparada, Universidad Autónoma de Barcelona. 2008. https://www.redalyc.org/pdf/4983/498357112008.pdf

Suárez, Zenaida. “La nueva novela, paradigma del polimorfismo textual”. Atenea, 515 (2017): 29-45. Acceso el 6 de julio de 2024.

https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622017000100029

Villegas Bohórquez, Farid Antonio. “La tejedora de coronas: de lo sagrado y lo profano en los espacios habitados de Genoveva Alcocer. Pedagogía del Acontecimiento Narrativo”. Tesis de Maestría en Literatura. Universidad Pontificia Bolivariana. 2015. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/2325?show=full

Vivanco, Carles I. “Polisemantismo y polimorfismo en su uso literario”. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 10 (2006): 233-238. Acceso el 8 de julio de 2024. https://www.cervantesvirtual.com/obra/polisemantismo-y-polimorfismo-de-la-carta-en-su-uso-literario-0/

Published

29-11-2024

How to Cite

García Arias, P. (2024). La tejedora de coronas y el polimorfismo literario. Cuadernos De Historia Del Arte, (43), 139–161. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/8013