Representation, recognition and meaning of the irrational number and the periodic function in the training of Secondary Education Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.023

Keywords:

didactic phenomenon, irrational number, periodic function, ostensive mimicry, visual perception

Abstract

This work studies a didactic phenomenon that can emerge in the construction of two mathematical notions, namely, irrational numbers and the periodic function (Reina and Wilhelmi, 2017; 2019). The semiotic conflicts associated with the visual recognition of numerical and functional periodicity are analyzed. It is observed that these conflicts can be grouped fundamentally in three dimensions: one, cognitive, relative to the form of acquisition of the notions by the subjects, especially in those aspects related to visual perception; another, epistemic, relative to the meaning attributed to mathematical objects, and, finally, teaching, relative to the rules of the didactic contract. The study provides a theoretical basis and provides empirical data on the difficulties associated with these three dimensions in the construction of the irrational number and the periodic function.

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Author Biographies

Luis Darío Reina, Instituto de Educación Superior Nº9-011 "Del Atuel"

Profesor titular de los espacios curriculares Didáctica de la Matemática I y de Las T.I.C. en la Enseñanza de la Matemática en el Instituto de Educación Superior Docente y Técnica N°9-011 “Del Atuel” (Argentina). Su área de investigación se centra en el aprendizaje y la enseñanza de las Matemáticas en Educación Secundaria y en el nivel superior, áreas en las que tiene diversas publicaciones. Desde hace algunos años colabora con la Coordinación del Seminario Repensar las Matemáticas (SRM) organizado por el Instituto Politécnico Nacional de México.

Miguel R. Wilhelmi, Universidad Pública de Navarra

Profesor Titular de Didáctica de las matemáticas en la Universidad Pública de Navarra (UPNA, España). Profesor de matemáticas y su didáctica para docentes en formación inicial o continua de Educación Infantil, Primaria y Secundaria. Investigador responsable del Grupo de Investigación "Didáctica de las matemáticas" en la UPNA.

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Published

31-07-2021

How to Cite

Reina, L. D., & Wilhelmi, M. R. (2021). Representation, recognition and meaning of the irrational number and the periodic function in the training of Secondary Education Teachers. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 6(1), 1–24. https://doi.org/10.48162/rev.36.023