The pedagogical dilemma: Understanding or judging? An everyday educational difficulty
DOI:
https://doi.org/10.48162/art-3679Keywords:
Evaluation, Determinism, Freedom, Compatibilist approach, Education as anticipationAbstract
This reflection article raises the implicit decision in the educational act and, above all, evaluative: understand or judge? Based on an everyday educational fact, the philosophical and irresolvable alternative between determinism and freedom is proposed, suggesting a compatibilist approach that means that although individual human action is part of causal chains (links), we are free to break or innovate in any of the links of these chains, thus enabling moral responsibility and ethics, and allowing a truly formative act. The contributions of Descartes-Kant, as well as Pestalozzi and Makarenko will allow to propose education as an anticipation in a precise context.
Downloads
References
Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Antonio Machado.
Descartes, R. (1953). Oeuvres et lettres. Pléiade.
Descartes, R. (1994). Meditaciones metafísicas. Panamericana.
García, A. (2008). “Descartes: La “res cogitans” y la libertad” en A Parte Rei. Revista de filosofía 59, págs.1-13. Consultada en http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/ninet59.pdf
Gibert-Galassi, J. (2009). “Entre el determinismo y el libre albedrío en el mundo social. El principio socioantrópico” en Eikasia. Revista de Filosofía, año IV, 26, págs.259-280. https://www.researchgate.net/publication/28317996_Entre_el_determinismo_y_el_libre_albedrio_en_el_mundo_social_El_principio_socioantropico
Hameline, D. (1987). “De l'estime”, en CEPEC, L'évaluation en questions. ESF.
Hume, D. (2004). Investigación sobre el entendimiento humano. Akal.
Imbert, F. (1994). Médiations, institutions et lois dans la classe. ESF éditeur.
Jankélévitch, V. (1957). Le Je-ne-sais-quoi et le Presque-rien. PUF.
Juliao, C. (2013). Una pedagogía praxeológica. Uniminuto.
Juliao, C. (2017). La cuestión del método en pedagogía praxeológica.Uniminuto.
Kant, E. (2007). Fundamentación de la metafísica de las costumbres.
Makarenko, A. (1967). Oeuvres, tomo 1. Editions du Progrès.
Meirieu, P. (1995). Le pédagogie entre le dire et le faire. ESF éditeur.
Meirieu, P. (1998). Frankenstein Educador. Ed. Laertes.
Meirieu, P. (2009). Aprender, sí. Pero ¿cómo? Octaedro.
Mosterín, J. y Torretti, R. (2002). Diccionario de lógica y filosofía de la ciencia. Alianza Editorial.
Pestalozzi, J.E. (2009). Como Gertrudis enseña a sus hijos: Ensayo de cartas con directivas a las madres que enseñan a sus hijos. PPU.
Pienda, J. A. de la. (2000). “La Utopia de la Paz de las Paces” en ’Ilu. Revista De Ciencias De Las Religiones, (5), 125-144. https://revistas.ucm.es/index.php/ILUR/article/view/ILUR0000120125A
Sartre, J. P. (1998). El existencialismo es un humanismo. Losada.
Stake, R.E. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Grao.
Thierry, A. (1986). L'homme en proie aux enfants. Magnard.
Vygotsky, L. S. (1978). Pensamiento y lenguaje. Paidós.
Published
Versions
How to Cite
Issue
Section
License
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.