The pedagogical dilemma: Understanding or judging? An everyday educational difficulty

Authors

  • Carlos Germán Juliao Vargas Corporación Universitaria Minuto de Dios

DOI:

https://doi.org/10.48162/art-3679

Keywords:

Evaluation, Determinism, Freedom, Compatibilist approach, Education as anticipation

Abstract

This reflection article raises the implicit decision in the educational act and, above all, evaluative: understand or judge? Based on an everyday educational fact, the philosophical and irresolvable alternative between determinism and freedom is proposed, suggesting a compatibilist approach that means that although individual human action is part of causal chains (links), we are free to break or innovate in any of the links of these chains, thus enabling moral responsibility and ethics, and allowing a truly formative act. The contributions of Descartes-Kant, as well as Pestalozzi and Makarenko will allow to propose education as an anticipation in a precise context.

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Author Biography

Carlos Germán Juliao Vargas, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Carlos Germán Juliao Vargas nació en Barranquilla en 1952. Cursó estudios de filosofía y teología en el Seminario Valmaría y la Pontificia Universidad Javeriana, respectivamente. Obtuvo una Maestría en estudios sociales, políticos y económicos en el Instituto de Estudios Sociales de la Universidad Católica de París, en 1989. Posteriormente cursó la Maestría en Dirección Universitaria en la Universidad de los Andes, en Bogotá.

Se ha desempeñado como profesor de filosofía, pedagogía y ciencias humanas y sociales. Desde 1992 trabaja en UNIMINUTO – Corporación Universitaria Minuto de Dios, en la que ha sido docente, investigador, Director del programa de Licenciatura en Filosofía, Director del Departamento de Pedagogía, Decano de la Facultad de Educación, Secretario General, Vicerrector Académico, Director de Investigaciones.

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Published

30-01-2021 — Updated on 03-05-2021

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How to Cite

Juliao Vargas, C. G. (2021). The pedagogical dilemma: Understanding or judging? An everyday educational difficulty. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 6(1), 1–11. https://doi.org/10.48162/art-3679 (Original work published January 30, 2021)