Subjectivity in the research process in Art Education
Theoretical reflections for an approach to the empirical reference of academic trajectories
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.36.010Keywords:
Doctor's degree, Narrative Interview, Educational Research, Academic TrajectoriesAbstract
The writing aims to reflect on the narrative interview as a theoretical possibility to understand the proper procedure for developing narrative biographical research around the academic trajectories of full-time professors working on a doctoral program to which I call academics because they do the substantive functions of research, teaching and dissemination of their research , in addition to management and linkage as adjective functions. Reflection is the theme of participating in a permanent seminar on narrative and subjectivity in education research. It is also linked to my on-the-go research called ISCEEM PhD graduates. Stories of academic trajectories, identity and subjectivities. The reflection is framed by trying to think with two central authors Antonio Bolivar on narrative biographical research and Hugo Zemelman on the social subject who becomes an academic subject.
Downloads
References
Anzaldúa, R. y Ramírez, B. (2005). Subjetividad y relación educativa. Universidad Autónoma Metropolitana-Azcapotzalco.
Arfuch, L. (1995). La entrevista una invención dialógica. Paidós.
Bolivar, Antonio; Segovia, J. D. y Manuel Fernández (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. La Muralla.
Bolivar, A. (2002). “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 4, núm. 1, pp. 40-65. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15504103
Bloch, E. (2007). El principio esperanza (1). Trota.
Conninck, F. y Godard, F. (1998). El enfoque biográfico a prueba de interpretaciones. Formas temporales de causalidad. En Lulle, T., Vargas, P. y Zamudio, L. (Coords.) Los usos de las historias de vida en las ciencias sociales II. Barcelona: Anthropos, pp. 250-292.
Corona, S. y Olaf, K. (2012). En diálogo. Metodologías horizontales en ciencias sociales y culturales. Gedisa.
García Díaz, V. (2016). Caminos hacia la academia: relatos de vida, identidad y profesión. El Colegio Mexiquense.
Gimeno, J. (1999). Poderes inestables en educación. Morata.
Gómez, R. (2010). De las nociones de paradigma, episteme y obstáculo epistemológico. Revista Co-herencia, vol. 7, núm. 12, pp. 229-255.
Haber, A. (2011). Nometodología Payanesa: notas de metodología indisciplinada. Revista de antropología No. 23, pp. 9-49. DOI: 10.5354/0719-1472.2011.15564
Ibáñez, J. (1991). El regreso del sujeto. La investigación social de segundo orden. Amerinda.
Lyotard, J. F. (1998). La condición posmoderna. Cátedra.
Zemelman, H. (1992). Educación como construcción de sujetos sociales. La Piragua, No. 5 pp. 12-18.
Zemelman, H. (2010). Sujeto y subjetividad: la problemática de las alternativas como construcción posible. Revista Polis, Vol. 9, Núm. 27 pp. 355-366.
Zemelman, H. y Valencia, G. (1990) Los sujetos sociales. Una propuesta de análisis. Acta sociológica, vol. 3, núm. 2, pp. 89-104.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.