“Making” public university pandemic

Reflections about inequality based on teacher’s experience in the Universidad Nacional de San Juan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.026

Keywords:

Social educational inequality, pandemic, public university, teaching, educational trajectories

Abstract

In a national and international context of health emergency that generated an atypical situation of simultaneous closure of all educational institutions, we are going through an extremely particular teaching experience: a forced migration towards virtuality full of uncertainty. In this scenario, the question of inequalities and their presence in the educational trajectories, in this case, of university students of the public university, is reopened. Here we present some reflections, questions and some steps on the path of interpretation, so that, in all the maelstrom of teleworking pandemic, what happens to those who are on both sides of the screen does not go unnoticed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benbenaste, N. (1995). Modelo industrialista de Educación. En Sujeto: política x tecnología /mercado. UBA.

Burbules, N. (2014). El aprendizaje ubicuo: nuevos contextos, nuevos procesos. Entramados: educación y sociedad, pp. 131-134. En https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/1084

Castel, R. (2010). La exclusión una noción tramposa. En Castel, Robert. El ascenso a la incertidumbre: Trabajo, protecciones, estatuto del individuo. Cap. XII. Fondo de la Cultura Económica.

Conell, R. (1997). Justicia Social en educación. En Connell, Robert. Escuelas y Justicia Social. Cap I. Morata.

Conell, R. (1997). Conocimiento, objetividad y hegemonía. En Connell, Robert. Escuelas y Justicia Social. Cap III. Morata.

Conell, R. (1997). La Justicia Curricular. En Connell, Robert. Escuelas y Justicia Social. Cap IV. Morata.

De la Cruz, G. (2016). Justicia curricular: significados e implicaciones. Sinéctica, 46. En https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/616

Dussel, I. (2018). Sobre la precariedad de la escuela. En Larrosa Bondia, Jorge. (editor) Elogio de la escuela. Cap. 4. Miño y Dávila Editores.

Dussel, I. (2020). La clase en pantuflas. En Dussel, Inés; Ferrante, Patricia y Pulfer, Darío (Comp.) Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera. Pág. 337-350. UNIPE: Editorial Universitaria.

Larrosa, J.; Dussel, I.; Masschelein, J. (2020). El oficio docente y la escuela por venir. Conversaciones desde el escenario actual. Conferencia. Instituto Superior de Estudios Pedagógicos con la Dirección General de Educación Superior del Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba, https://www.youtube.com/watch?v=LeBAyoKxFaY&ab_channel=CanalISEP. Consultado el 9 de Septiembre de 2020.

Magnani, E. (2020). Educación y tecnologías. Adentro de la caja. En Dussel, I.; Ferrante, P.; Pulfer, D. (Comp.). Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera. Pág. 85-102. UNIPE: Editorial Universitaria.

Pansza González, M. (1986). Sociedad-educación-didáctica. Fundamentos de la Didáctica, 29-30. Ed. Gernika S.A.

Redondo, P.; Thisted, S. (1999). Las escuelas “en los márgenes”. Realidades y futuros. En Puigrós, A.; Dussel, I.; Redondo, P. y otros En los límites de la educación. Niños y jóvenes de fin de siglo. Homo Sapiens Ediciones.

Veleda, C.; Rivas, A.; Mezzadra, F. (2011). La construcción de la justicia educativa. Criterios de redistribución y reconocimiento para la educación argentina, CIPPEC UNICEF-Embajada de Finlandia.

Published

31-07-2021

How to Cite

Echegaray, M. C., Merlo, I. del V., & Wortman, F. (2021). “Making” public university pandemic : Reflections about inequality based on teacher’s experience in the Universidad Nacional de San Juan. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 6(1), 1–14. https://doi.org/10.48162/rev.36.026