A different teaching of philosophy. An alternative between emotions and rationality

Authors

  • Carlos Tomás Elías Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET); Universidad Nacional de Salta https://orcid.org/0009-0001-8859-5912

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.109

Keywords:

education, philosophy, teaching of philosophy, emotions, rationality

Abstract

Nowadays, there are several issues that concern the field of education in general. These concerns include various approaches to literacy, alternative evaluation methods, effective teaching strategies, and the integration of new resources in the classroom, among others. However, these are just the surface-level concerns. Under these broad topics, there are more specific, or disciplinary, considerations.
Each academic discipline has its own unique perspectives that encompass what and how to teach and learn. Philosophy is no exception to this. Nevertheless, it is crucial to recognize the elements that set it apart. These elements include the lack of consensus on its definition, how it views its teaching as a philosophical problem in itself, its somewhat delicate position within educational institutions, and the significant volume of philosophical work it has generated over the past few decades.
Taking these factors into account, this paper aims to contribute to the field of philosophy education. It seeks to explore the potential of incorporating emotions into a space that is often regarded as purely rational. In doing so, it draws on the perspectives of various philosophers, particularly those who have contemplated the pedagogical aspects of philosophy.

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Author Biography

Carlos Tomás Elías, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET); Universidad Nacional de Salta

Profesor y Licenciado en Filosofía por la Universidad Nacional de Salta. Cuenta con una Beca Doctoral de CONICET y se está doctorando en la Universidad Nacional de Cuyo. En la Universidad Nacional de Salta tuvo la oportunidad de desempeñarse como docente adscripto en distintos espacios y de ser parte de seis proyectos de investigación. Trabaja en ese mismo espacio institucional como docente del segundo momento del Ciclo de Ingreso Universitario del Profesorado y la Licenciatura en Filosofía. Además, se dedica a la enseñanza en el nivel educativo superior no universitario. Sus temas de interés giran en torno a la Didáctica de la Filosofía y la Historia de la Filosofía Moderna. Entre sus últimas publicaciones hay reseñas, capítulos de libros y un artículo.

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Published

05-09-2023

How to Cite

Elías, C. T. (2023). A different teaching of philosophy. An alternative between emotions and rationality. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 8(2), 1–14. https://doi.org/10.48162/rev.36.109

Issue

Section

Artículos