On the Practice of Philosophizing, and Its Teaching, as Theory and Practice in Differences
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.36.122Keywords:
device, experience, self-concern, philosophyAbstract
In this text, we describe the approach to the teaching of Philosophy at the UNSL from the articulation with teaching, research and extension practices around the concern of philosophizing. We first distinguish the theoretical frameworks that sustain the proposal and present the teaching device from a dynamic implementation of the notion of theory as a "toolbox" (Foucault, Deleuze). We understand this teaching experience as a dynamic call to philosophize, as a proposal for interpretative understanding of philosophical texts and as a challenge drawn from the historical ontology of ourselves, in order to learn and teach philosophy as a capacity to ask questions, as an art of self-cultivation and as a concern to philosophize.
Downloads
References
Cerletti, A. (2004). Enseñar filosofía: de la pregunta filosófica a la propuesta metodológica, https://bnm.educacion.gob.ar/catalogo/Record/221332
Cerletti, A. (2008). La enseñanza de la filosofía como problema filosófico. Del Zorzal.
Foucault, M. (1994) Dits et écrits, Gallimard.
Foucault, M. (2009) El gobierno de sí y de los otros, Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2012) La hermenéutica del sujeto, Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2012) Lecciones sobre la voluntad de saber, Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. y Deleuze, G. (2008). Un diálogo sobre el poder y otras conversaciones. Alianza.
Gadamer, H. (2007) El problema de la conciencia histórica, Tecnos.
Gadamer, H. (2004) Hermenéutica de la modernidad. Trotta.
Gadamer, H. (2003) Verdad y método, Salamanca, Sígueme.
Guzmán Muñoz, L. J. (2023). Hermenéutica y subjetivación: continuidades y tensiones entre las perspectivas de Gadamer y Foucault. Tesis de Maestría. Universidad Nacional de Quilmes, http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/3966
Nehamas, A. (1998). El arte de vivir, reflexiones socráticas de Platón a Foucault. Valencia, Pretextos.
Skliar, C. (2017). Pedagogías de las diferencias. Buenos Aires, Noveduc.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Liliana Guzmán, Paola Sosa Gauna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.