Comprehensive Environmental Education: Debates and Reflections on the Teaching of Geography. Continuing Teacher Training Experience

Authors

  • Melina Ivana Acosta Departamento e Instituto de Geografías. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de La Pampa
  • Gustavo Gastón Pérez Departamento e Instituto de Geografías. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de La Pampa
  • María Cristina Nin Departamento e Instituto de Geografías. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de La Pampa

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.40.055

Keywords:

Comprehensive Environmental Education, Geography, Training

Abstract

This article reflects reflections on the experience of continuous teacher training based on the delivery of the Comprehensive Environmental Education Seminar: challenges and opportunities for teaching Geography, organized by the Institute of Geography of the National University of La Pampa, in the year 2023. The objective is to incorporate new knowledge and conceptualizations through the organization of discussion and debate groups in relation to the implementation of the Comprehensive Environmental Education Law (LEAI) No. 27,621 sanctioned in Argentina in 2021. Although the environment and environmental problems make up the conceptual framework of the teaching of Geography, the new regulations challenge researchers and teachers at different educational levels to think about them in this new legal context. The didactic and epistemological approach proposed by the LEAI, from the socio-critical perspective, and the institutional approach from transversality, constitute challenges to the task of teaching context. The didactic and epistemological approach proposed by the LEAI from the socio-critical perspective and the institutional approach from transversality constitute challenges to the task of teaching.

Author Biographies

Melina Ivana Acosta, Departamento e Instituto de Geografías. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de La Pampa

Profesora en Geografía (Universidad Nacional de La Pampa); especialista en Educación Superior y TIC (Ministerio de Educación de la Nación). Profesora auxiliar en Didáctica de la Geografía y Residencia Docente. Investigadora Categoría V. Departamento e Instituto de Geografía, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de La Pampa. Su línea de trabajo se focaliza en la investigación y enseñanza de problemáticas territoriales en múltiples escalas geográficas.

Directora de la investigación/ primer autor.

Gustavo Gastón Pérez, Departamento e Instituto de Geografías. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de La Pampa

Profesor en Geografía (Universidad Nacional de La Pampa); especialista en Educación Superior y TIC (Ministerio de Educación de la Nación). Profesor adjunto en Geografía Política y Económica. Investigador Categoría V. Departamento e Instituto de Geografía, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de La Pampa. Su línea de trabajo se focaliza en la investigación y enseñanza de problemáticas territoriales en múltiples escalas geográficas.

Codirector de la investigación/ segundo autor.

María Cristina Nin, Departamento e Instituto de Geografías. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de La Pampa

Profesora y licenciada en Geografía; magíster en Estudios Sociales y Culturales (Universidad Nacional de La Pampa), doctora en Geografía (UNS). Profesora Asociada en Didáctica de la Geografía, Geografía de Asia y África y Geografía de Europa y Oceanía. Investigadora Categoría III. Departamento e Instituto de Geografía, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de La Pampa. Su línea de trabajo se focaliza en la investigación y enseñanza de problemáticas territoriales en múltiples escalas geográficas.

Codirectora de la investigación/ segundo autor.

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Published

21-12-2024

How to Cite

Acosta, M. I., Pérez, G. G., & Nin, M. C. (2024). Comprehensive Environmental Education: Debates and Reflections on the Teaching of Geography. Continuing Teacher Training Experience. Boletín De Estudios Geográficos, (122), 190–210. https://doi.org/10.48162/rev.40.055

Issue

Section

Dossier