The Geographical Thinking of the Future Secondary Education Teachers: the APS Geodidact Rincón Project of the Universitat de València
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.40.057Keywords:
initial training, secondary education, geographical thinking, pedagogical proposals, service-learningAbstract
The initial training of secondary school teachers faces the challenge of integrating geographical thinking skills into pedagogical proposals developed within the curricular framework of the LOMLOE in Spain. The objectives of this study are to delimit geographical thinking in terms of knowledge and use and to verify the theoretical and practical training of future teachers applied to Geography in secondary education. The study is also aimed at analysing the discourse among pre-service teachers about the relationship between geographical thinking and the promotion of service learning in the field of school geography. The design of an instrument created to measure the fulfilment of such objectives (based on the analysis of sixteen pedagogical proposals developed by university students for the 2022-2023 and 2023-2024 academic years) within an educational innovation project of the University of Valencia shows that a balance was achieved between the declarative and applicative levels and that there is a possibility to introduce more complex phases of service learning to put those proposals into practice in the following years.
References
Alomar-Garau, G. y Gómez-Zotano, J. (2022). Del paisaje en la geografía: perspectivas y actividades del grupo de paisaje de la asociación española de geografía. Cuadernos de Geografía, (108-109), 857-874. https://doi.org/10.7203/CGUV.108-9.24067
Araya, F. y Cavalcanti, L. (2018). Desarrollo del pensamiento geográfico: un desafío para la formación docente en Geografía. Revista de Geografía Norte Grande, (70), 51-69. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-34022018000200051
Bouwmans, M. y Béneker, T. (2018). Identifying Powerful Geographical Knowledge in Integrated Curricula in Dutch Schools. London Review of Education, 16(3), 445-459. https://doi.org/10.18546/LRE.16.3.07
Callai, H. y Cavalcanti, L. (2023). Formação inicial de professores de Geografia no Brasil: diretrizes e demandas para uma qualificação profissional. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, (13), 33-51. https://doi.org/10.17398/2531-0968.13.03
Case, R. y Wearing, J. (2016). Teaching Geographical Thinking. Revised and expanded edition. Royal Canadian Geographical Society.
Claudino, S. y Mendes, L. F. (2021). Project “We Propose!” Territorial citizenship and curricular innovation in portuguese geographical education. Didáctica Geográfica, (22), 47-71. https://doi.org/10.21138/DG.564
De Miguel, R. (2019). Europa en un contexto global: EUROGEO y el papel de la geografía y de los geógrafos europeos. Revista Europea de Geografía, 10(4), 160-176. https://eurogeojournal.eu/index.php/egj/article/ view/209
Duarte, R. G., Pereira, C. M. R. B., Richter, D., Dias, L. C. y Ascenção Roque, V. de O. (2021). Pesquisa em rede sobre a proficiência do pensamento espacial nos cursos de graduação em geografia: primeiras aproximações. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 11(21), 5-36. https://doi.org/10.46789/edugeo.v11i21.1117
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
Flores, C. S., De la Cruz, G., Domínguez, E. y Pérez, B. D. (2023). Revisión teórica acerca del conocimiento geográfico potente. Un nuevo enfoque conceptual en la Educación Geográfica. Didáctica Geográfica, (24), 17-38. https://doi.org/10.21138/DG.666
Fuster, C. (2023). La enseñanza de las ciencias sociales en el marco de las competencias específicas de la LOMLOE. Iber. Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, (113), 22-27.
García de la Vega, A. (2023). Pensamento narrativo e construção de conceitos da paisagem. Oficina narrativa em Geografia. Revista Signos Geográficos, 5, 1-18. https://doi.org/10.5216/signos.v5.77428
García Monteagudo, D. (2024). Formación inicial del profesorado de Educación Infantil en pensamiento geográfico: paisaje e identidades territoriales: Initial training of Early Childhood Education teachers in geographical thinking: landscape and territorial identities. ENSAYOS. Revista De La Facultad De Educación De Albacete, 39(1), 57-73. https://doi.org/10.18239/ensayos.v39i1.3488
García Pérez, F. F. (2021). De las dificultades, posibilidades y retos del trabajo en torno a problemas. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, (9), 6-13. https://doi.org/10.17398/2531-0968.09.6
Granados, J. (2019). Definición y justificación de un marco conceptual para la didáctica de la geografía. En M. J. Hórtas, A. Dias y N. De Alba (Eds.), Enseñar y aprender didáctica de las ciencias sociales: la formación del profesorado desde una perspectiva sociocrítica (pp. 41-49). Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales.
Hernández, A. y García de la Vega, A. (2022). Del análisis del paisaje a la emoción del paisaje. Aportaciones a su didáctica. REIDICS, Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, (10), 6-23. https://doi.org/10.17398/2531-0968.10.6
Iranzo, E., Escribano, J., Jardón, P., Ruescas, A. B., Fansa, G. y Arnal, V. (2022). Aprendizaje basado en Proyectos (AbP), Aprendizaje-Servicio (ApS) en áreas rurales con espacios naturales protegidos: el proyecto “Geodidact Rincón”. En J. C. Cano (dir.), In-Red 2022. VIII Congreso Nacional de Innovación Educativa y Docencia en red (pp. 492-506). Universidad Politécnica de Valencia. https://doi.org/10.4995/INRED2022.2022.15819
Jerez, O. (2012). La enseñanza de la geografía en el ámbito educativo formal, no formal e informal. Reflexiones epistemológicas. Serie Geográfica, (18), 13-23. https://ebuah.uah.es/dspace/handle/10017/13241
León-Carrascosa, V., Sánchez-Serrano, S. y Belando-Montoro, M. R. (2020). Diseño y validación de un cuestionario para evaluar la metodología Aprendizaje-Servicio. Estudios Sobre Educación, 39, 247-266. https://doi.org/10.15581/004.39.247-266
Llancavil, D. y González, H. (2021). Pensamiento geográfico y educación ciudadana en Chile. Una mirada desde la educación geográfica. Didacticae, (9), 25-38. https://doi.org/10.1344/did.2021.9.25-38
López-Ramos, V., Yuste Tosina, R., Urkidi Elorrieta, P. y Losada Iglesias, D. (2020). Máster de secundaria: análisis de situación en la universidad española. Educatio Siglo XXI, 38(1), 183-208. https://doi.org/10.6018/educatio.413471
Madalena, J. I., Dos Santos, M. F., Rodríguez, L. A. y Souto, X. M. (2020). La valoración del Practicum en la formación inicial: un estudio de casos internacional en el área de Geografía e Historia. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34(3), 97-118. https://doi.org/10.47553/rifop.v34i3.81004
Marrón, M. J., Salom, J. y Souto, X. M. (2007). Las competencias geográficas para la educación ciudadana. Publicaciones de la Universitat de València.
Martínez de Pisón, E. (2023). Atlas literario de la Tierra. Paisajes de palabras. Fórcola.
Maude, A. (2020). The role of geography’s concepts and powerful knowledge in a future 3 curriculum. International Research in Geographical and Environmental Education, 29(3), 232-243. https://doi.org/10.1080/10382046. 2020.1749771
Ortega, E. V. y Pagès, J. (2021). La formación de la conciencia geográfica en el aula. Estudio de casos en educación secundaria en Chile. Revista de Geografía Norte Grande, (79), 325-344. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-34022021000200325
Ribes, A. M., y Souto, X. M. (2013). Muchos números y pocos problemas. Anekumene, (5), 31-55. https://revistas.upn.edu.co/index.php/anekumene/article/view/7559
Sáiz, J. (2023). Formación del futuro profesorado de educación secundaria en pensamiento histórico: análisis de niveles y discursos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 98(37.3.), 243-260. https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.3.96970
Souto, X. M. (2024). Las paradojas de las contradicciones en las investigaciones de la geografía escolar: un estudio de caso en el máster de formación del profesorado en secundaria. Didáctica Geográfica, (25), 99-123. https://doi.org/10.21138/DG.701
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.