Reading processes and teaching of the novel in the secondary school: custom, ups and downs and questions

Authors

  • Roberto A. Breganni Universidad Autónoma de Entre Ríos

Keywords:

literature, reading, novel, school subject, approaches and didactic strategies

Abstract

This article shows an approach to the way in wich the genre of the novel is presented didactically in the curricular área of Language and Literature in the secondary school. For this, we focus on specific dimension: the approach and didactic strategies that are underneath in the "literature classrooms" (Gerbaudo, 2011) of the teachers for the Reading of de novels proposed in this school subjet. From this point of view, we analize a collection of writings that allowed us to get relevant information about the processes and the reading practice involved in the teaching of genre and literary theories that support those practices. Additionally, we also set out categories that allowed us to note and final out some detected problematic issues.

 

Author Biography

Roberto A. Breganni, Universidad Autónoma de Entre Ríos

Mgtr. Roberto A. Breganni

Cátedra Didáctica de la Lengua y la Literatura II

Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales, Sede C. del Uruguay - UADER

References

Arán, Pampa (1998). La estilística de la novela en M. M. Bajtín. Teoría y aplicación metodológica. Córdoba: Narvaja Editor.

Arán, Pampa (dir.) (2006). Nuevo diccionario de la teoría de Mijaíl Bajtín. Córdoba: Ferreyra Editor.

Bajtín, Mijail (1989). Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus.

Bajtín, Mijail (1998) [1982]. Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.

Bombini, Gustavo (1996). "Didáctica de la literatura y teoría: apuntes sobre la historia de una deuda". Orbis Tertius, año I, n. 2-3. 211-217. Disponible en: https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/issue/view/190

Bombini, Gustavo (2011) [2004]. Los arrabales de la literatura. La historia de la enseñanza literaria en la escuela secundaria argentina (1860-1960). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Breganni, Roberto (2013). "Libro de texto y educación literaria: aproximaciones críticas y aportes para la reflexión". D. Riestra, S. M. Tapia y M. Goicoechea (comps.) Actas de las III Jornadas Internacionales de investigación y práctica en Didáctica de las lenguas y las literaturas. San Carlos de Bariloche: Ediciones GEISE, Universidad Nacional de Río Negro, Universidad Nacional del Comahue. 785-796.

Breganni, Roberto (2015). "En territorio de márgenes: rumbos, sesgos y tradiciones en la enseñanza de la novela". Actas del XVIII Congreso Nacional de Literatura Argentina. Paraná: Universidad Autónoma de Entre Ríos. 74-86. Disponible en: https://xvlllcongresonacionalliteraturaargentina.files.wordpress.com/2015/11/libro-de-ponencias21.pdf

Campos, Miguel Ángel y Sara, Gaspar (2004). "Estrategia didáctica para la construcción de conocimiento". Castañeda, S., Educación, Aprendizaje y Cognición. Teoría en la práctica. México D.F.: Manual Moderno. 363-371.

Consejo General de Educación de la Provincia de Entre Ríos (CGE) (2011). Diseño Curricular de Educación Secundaria de Entre Ríos. Paraná: CGE.

Cuesta, Carolina (2011). Lengua y Literatura: disciplina escolar. Hacia una metodología circunstanciada de su enseñanza. Tesis de posgrado. Universidad Nacional de la Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.641/te.641.pdf

De Alba, Alicia (2000). "Crisis y currículum universitario: horizontes posmodernos y utópicos". Las propuestas de la didáctica y la psicología. Congreso Internacional de Educación "Educación, crisis y utopías". Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. vol. II. 64-77.

Eagleton, Terry (1998) [1988]. Una introducción a la teoría literaria. México: Fondo de Cultura Económica.

Gerbaudo, Analía (2006). Ni dioses ni bichos. Profesores de literatura, curriculum y mercado. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral.

Gerbaudo, Analía (dir.) (2011). La lengua y la literatura en la escuela secundaria. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral-Homo Sapiens.

Jitrik, Noé (1998). "Canónica, regulatoria y transgresiva". Cella, Susana (comp.) Dominios de la literatura. Acerca del canon. Buenos Aires: Losada. 19-42.

Mallart Navarra, Joan (2000). "Didáctica: del curriculum a las estrategias de aprendizaje". Revista española de pedagogía, nº 217. 417-438.

Mendoza Fillola, Antonio (2004). La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lecto-literaria. Málaga: Aljibe.

Palermo, Zulma (1997). "Escritura teórica: ¿Producción polifónica?". Ramón Alvarado y Lauro Zavala (comps.) Voces en el umbral. M. Bajtín y el diálogo a través de las culturas. México: Universidad Autónoma Metropolitana. 87-98.

Perkins, David (1995). La escuela inteligente. Madrid: Gedisa.

Piacenza, Paola (2001). "Enseñanza de la Literatura y procesos de canonización en la escuela media argentina (1966-1976)". Lulú Coquette. Revista de enseñanza de la lengua y la literatura, n. 1. Buenos Aires: El Hacedor. 86-96.

Robin, Régine (2002) [1993]. "Extensión e incertidumbre de la noción de literatura". Marc Angenot (coord.) Teoría literaria. México: Siglo XXI. 51-56.

Rosa, Nicolás (1998). "Liturgias y profanaciones". Cella, Susana (Comp.). Dominios de la literatura. Acerca del canon. Buenos Aires: Losada. 59-83.

Viñao, Antonio (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y cambios. México: Morata.

Published

11-11-2018

How to Cite

Breganni, R. A. (2018). Reading processes and teaching of the novel in the secondary school: custom, ups and downs and questions. Boletín GEC, (22), 11–32. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/boletingec/article/view/1266