Malvinas War in Argentinian theatre (1982-2007): Memories and representations

Authors

  • Ricardo Dubatti Universidad Autónoma de Entre Ríos - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0000-0002-0479-9636

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.43.016

Keywords:

Malvinas War, Argentinian theatre, representation, memory, theatrology

Abstract

Despite the fact that almost forty years have passed, the Malvinas War still constitutes an event of deep traumatic dimension both in terms of event or immediate blow and of experience or burden projected over time (Vezzetti, 2015). It is due to its impact that its consequences do not stop returning in the present (Lorenz, 2012), a situation that feeds a manifest social interest in the war but crossed by an uncertainty that tends to atomization, prioritizing the microhistorical and resisting the transversal, macrohistorical global readings. In this paper I propose to make a journey around the theoretical framework and some of the conclusions that emerge from my postgraduate thesis, dedicated to investigating the theatrical representations from which the post-war thinks, imagines and memorializes the Malvinas War between 1982 and 2007. For this I will take as axes the notion of representation and memory.

References

Agamben, Giorgio (2000). Lo que queda de Auschwitz. Homo Sacer III. Valencia: Pre-Textos.

Baczko, Bronislaw (1991). Los imaginarios sociales. Memorias y esperanzas colectivas. Buenos Aires: Nueva Visión.

Badiou, Alain (2004). La ética. Ensayo sobre la conciencia del mal. México: Herder.

Badiou, Alain (2015). El ser y el acontecimiento. Buenos Aires: Manantial.

Bernstein, Michael (2000). “Unspeakable No More: Nazi Genocide and it’s Self-Appointed Witnesses by Adoption”. Times Literary Supplement, 3 mar.

Bramley, Vincent (1992). Viaje al infierno. Escenas de una batalla en la Guerra de Malvinas. Buenos Aires: Sudamericana.

Büsser, Carlos (1987). Malvinas. La guerra inconclusa. Buenos Aires: Fernández Reguera.

Cardoso, Julio (2013). “La posguerra como campo de batalla”. Julio Cardoso (comp.) Primer congreso Latinoamericano “Malvinas, una Causa de la Patria Grande”. Remedios de Escalada: Universidad Nacional de Lanús. 198-214.

Chartier, Roger (1992). El mundo como representación. Estudios sobre Historia Cultural. Barcelona: Gedisa.

Chartier, Roger (2007). La historia o la lectura del tiempo. Barcelona: Gedisa.

Chartier, Roger (2013). “El sentido de la representación”. Basado en una conferencia de 2012. Pasajes, n. 42. 39-51. Disponible en: https://roderic.uv.es/handle/10550/45552

Collingwood, Robin George (1968). Idea de la historia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Dubatti, Jorge (2009). Concepciones de teatro. Poéticas teatrales y bases epistemológicas. Buenos Aires: Colihue.

Dubatti, Ricardo (2019). “Prólogo. Teatro de la guerra: corpus de representaciones de la Guerra de Malvinas en textos dramáticos y espectáculos”. Ricardo Dubatti (comp.) Malvinas 2. La guerra en el teatro, el teatro de la guerra. Buenos Aires: Ediciones del CCC. 7-38.

Dubatti, Ricardo (2020). “La guerra en el teatro: representar la guerra de Malvinas en la escena”. La guerra de Malvinas en el teatro argentino. Buenos Aires: Instituto Nacional del Teatro / Ediciones del CCC. 11-43.

Eco, Umberto (1984). Obra abierta. Barcelona: Planeta-Agostini.

Escudero, Lucrecia (1997). Malvinas: el gran relato. Fuentes y rumores en la información de guerra. Barcelona: Gedisa.

Gamerro, Carlos (2012). “El eterno retorno”. Página/12, 10 jun. Disponible en: https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/libros/10-4695-2012-06-10.html

Jelin, Elizabeth (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI.

Lescot, David (2001). Dramaturgies de la Guerre (penser le théâtre). París: Circé.

López, Ernesto (2007). “Malvinas y las relaciones civiles-militares en Argentina”. Cuadernos Argentina Reciente, n. 4, 118-123.

Lorenz, Federico (2009). Malvinas. Una guerra argentina. Buenos Aires: Sudamericana.

Lorenz, Federico (2012). Las guerras por Malvinas. Buenos Aires: Edhasa.

Mancuso, Hugo (2005). La palabra viva. Teoría verbal y discursiva de Michail Bachtin. Buenos Aires: Paidós.

Mancuso, Hugo (2010). De lo decible. Entre semiótica y filosofía: Peirce, Gramsci, Wittgenstein. Buenos Aires: Editorial SB.

McGuirk, Bernard (2007). Falklands Malvinas. An unfinished business. Seattle: New Ventures.

Nora, Pierre (2008). Los lugares de la memoria. Montevideo: Trilce.

Pagés Larraya, Antonio (1978). ”Literatura argentina y conciencia territorial”. Patricio Randle (coord.) La conciencia territorial. Buenos Aires: OIKOS. 109-126.

Robin, Régine (2012). La memoria saturada. Buenos Aires: Waldhuter.

Rozik, Eli (2014). Las raíces del teatro. Repensando el ritual y otras teorías del origen. Buenos Aires: Colihue.

Ricoeur, Paul (2013). La memoria, la historia, el olvido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

S/a (2012). “Una visión alternativa sobre la causa de Malvinas”. La Nación, 23 feb. Disponible en: https://www.lanacion.com.ar/politica/una-vision-alternativa-sobre-la-causa-de-malvinas-nid1450787/

Schmucler, Héctor (2019). La memoria, entre la política y la ética. Textos reunidos de Héctor Schmucler (1979-2015). Buenos Aires: CLACSO.

Szondi, Peter (1994). Teoría del drama moderno (1880-1950). Tentativa sobre lo trágico. Barcelona: Destino.

Terragno, Rodolfo (2002). Falklands / Malvinas. Buenos Aires: Ediciones de la Flor.

Todorov, Tzvetan (2008). Los abusos de la memoria. Barcelona: Paidós.

Ubersfeld, Anne (1993). Semiótica teatral. Madrid: Cátedra.

Vezzetti, Hugo (2015). “Memoria e imaginación histórica: usos de la figura del genocidio”. Alter/nativas, n. 5. Disponible en: https://alternativas.osu.edu/es/issues/autumn-5-2015/essays/vezzetti.html

Published

30-06-2022

How to Cite

Dubatti, R. (2022). Malvinas War in Argentinian theatre (1982-2007): Memories and representations. Boletín GEC, (29), 80–100. https://doi.org/10.48162/rev.43.016