The Neo-baroque: Critique to Capitalist Modernity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.074

Keywords:

heterogeneity, crease, simulation, Latin America, Caribbean

Abstract

Based on the philosophical work of Bolivar Echeverría that addresses the baroque and modernity, the neo-baroque of the Cuban writer Severo Sarduy can be read from another place of interpretation, that places him in the Latin American discussions related to modernity. The latter, understood as an expansive civilizing project in its capitalist version, sweeps away with the differences in an attempt to homogenize and unify ways of life. Against this onslaught the diverse and heterogeneous resist to the logic seeking to impose. The neo-baroque as an aesthetic proposal that calls itself revolutionary collects several elements that represent that resistance, one of them is the baroque crease: representative of the heterogeneous and of that which cannot be catched by the unity of capitalist modernity. The aim of this work is to analize sarduyan neo-baroque under the topic of modernity and a particular place of it: Latin American modernity. In this sense, neo-baroque will be understood as an aesthetic-political answer linked to a tradition of Latin American thought and, in a more particular way, Caribbean, where it coincides with the work of intelectuals as Aimé Césaire and Édouard Glissant.

References

Arrarián, S. (2007). Barroco y neobarroco en América Latina. Estudios sobre la otra modernidad. Editorial Itaca.

Barbero, J. M. (1998). Modernidades y destiempo latinoamericanos. Nómadas, 5, 20-34.

Bataille, G. (2007). La parte maldita. Las cuarenta.

Bruner, J. J. (1992). América Latina en la encrucijada de la modernidad. FLACSO.

Calabrese, O. (1999). La era neobarroca. Ediciones Cátedra.

Castañón, A. (1999). Severo Sarduy: del barroco, el ensayo y la iniciación. En S. Sarduy, Obra completa (pp. 1734-1749). Madrid: ALLCA XX.

Castro Gómez, S. (2005). La hybris del punto cero. Ciencia, Raza e ilustración en la Nueva Granada (1750-1816). Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Césaire, A. (2008). Para leer a Aimé Césaire. FCE.

Césaire, A. (2015). Discurso sobre el colonialismo. Akal.

Cevallos, S. (2012). La crítica de Bolívar Echeverría del barroco y la modernidad capitalista. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, 43, 65-80.

Chiampi, I. (2001). Barroco y modernidad. FCE.

Deleuze, G. (1989). El pliegue. Paidós.

Derrida, J. (1997). El monolingüismo del otro. Manantial.

Echeverría, B. (1994). Modernidad, mestizaje cultural, ethos barroco. UNAM/El Equilibrista.

Echeverría, B. (2011). Crítica de la modernidad capitalista. Vicepresidencia del Estado Plurinacional de Bolivia.

Echeverría, B. (2013). La modernidad de lo barroco. Ediciones Era.

Echeverría, B. (2016). Modernidad y blanquitud. Ediciones Era.

Echeverría, B. (2017). El discurso crítico de Marx. FCE.

Espinosa, C. (2012). El barroco y Bolívar Echverría: encuentros y desencuentros. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, 43, 65-80.

Fernández Retamar, R. (1974). Calibán. Apuntes sobre la cultura en nuestra América. Diógenes.

Gandler. S. (2008). Marxismo crítico en México: Adolfo Sánchez Vázquez y Bolívar Echeverría. FCE.

Glissant, E. (2002). Introducción a una poética de lo diverso. Ediciones Del Bronce.

Guerrero, G. (2016). Severo Sarduy y Bolívar Echeverría: ética y estética del Barroco en la América Latina de finales del siglo XX. En S. Ugalde Quintana y O. Ette (Eds.), Políticas y estrategias de la crítica: ideología, historia y actores de

los estudios literarios (pp. 101-115). Iberoamericana.

Henríquez Ureña, P. (2014). Las corrientes literarias en la América Hispánica. FCE.

Inclán, D., Linsalta, L. y Millán, M. (2017). Modernidades alternativas. UNAM.

Kushigian, J. (1999). Severo Sarduy, orientalista posmodernista en camino hacia la autorrealización. Un ménage à trois: Cobra, Colibrí y Cocuyo. En S. Sarduy, Obra completa (pp. 1734-1749). ALLCA XX.

Lezama Lima, J. (1993). La curiosidad barroca. En J. Lezama Lima, La expresión americana (pp. 79-106). FCE.

Mignolo, W. (2007). La idea de América. Gedisa.

Moraña, M. (2004). Crítica impura. Iberoamericana.

Ortega, J. (2010). El sujeto dialógico. Negociaciones de la modernidad conflictiva. FCE.

Quijano, A. (1988). Modernidad, identidad y utopía en América Latina. Sociedad y política ediciones.

Rama, A. (1998). La ciudad letrada. Arca.

Rodríguez Monegal, E. (1999). Sarduy: Las metamorfosis del texto. En S. Sarduy, Obra completa (pp. 1734-1749). ALLCA XX.

Rojas, R. (2013). La vanguardia peregrina. FCE.

Sarduy, S. (1999a). Severo Sarduy: Obra completa, tomo I. ALLCA XX.

Sarduy, S. (1999b) Severo Sarduy: Obra completa, tomo II. ALLCA XX.

Ugalde, S. (2011). La biblioteca en la Isla. Editorial Colibrí.

Vattimo, G. (1990). La sociedad transparente. Paidós.

Published

22-11-2023

How to Cite

Barrón Rosas, L. F. (2023). The Neo-baroque: Critique to Capitalist Modernity. Cuadernos Del CILHA, (39), 1–28. https://doi.org/10.48162/rev.34.074