Ibero-American performing arts festivals in pandemia

between virtuality and disappointment

Authors

  • Raul Santiago Algan Universidad Argentina de la Empresa y Consejo Nacional de Investigaciones científicas y Técnicas. Argentina

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.48.034

Keywords:

Performing arts festivals, pandemia, cultural policies, cultural management, international culture affairs

Abstract

The pandemic situation has prompted the issuance of isolation measures that affected the productive sectors. Among them, the stage festivals of the Ibero-American cultural space have had to be, in a short time, re-signified to face an uncertain future perspective. Between May and July 2020, a survey was carried out among the festivals that make up EFíbero to assess their strategies against the pandemic. This study reveals the situation of festivals and the approaches that their directors have adopted to face the situation. The main contribution of this research is to relate the actions that the respondents carried out against the cultural policies implemented by the governments of Ibero-America at different levels. Thus, it is observed that in diverse scenarios there are common denominators in the strategies that the festivals put into practice.

References

ALGÁN, R. S. (2019). Mercado teatral y cadena de valor. Caseros: RGC Libros.

ALGÁN, R. S. (2020). Festivales escénicos en pandemia. Buenos Aires: EFíbero. Recu-perado el 2020 de noviembre de 30, de http://www.efibero.org/files/editoriales/editorial_fd5622cd-8701-4825-84c7-11888509eec5.pdf

APPADURAI, A. (2015). El futuro como hecho cultural. ensayos sobre la condición global. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

ARRIAGA NAVARRETE, R. & GONZALEZ PEREZ, C. (mayo-agosto de 2016). Efectos económicos del sector cultural en México. Análisis Económico, XXXI (77), 219-246.

BAUMOL, W. J. & BOWEN, W. G. (1966). Performing Arts. The Economic Dilemma. New York, EEUU: Twentieh Century Fund

BECK, U. (2008). Qué es la globalización. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

BONET, LL. (2007). La economía de la cultura como disciplina contemporánea. En-cuentro internacional sobre la economía de la cultura (págs. 17-44). Buenos Aires: Observatorio Cultural. Posgrado en Administración de las Artes del Espectáculo. UBA.

BRUN, J. TEJERO, J. & CANUT LEDO, P. (2008). Redes Culturales. Claves para vivir en la globalización. Madrid, España: AECID.

CARREÑO MORALES, T. (2014). Fira Tárrega. La gestión de festivales en tiempos de crisis: análisis de las estrategias financieras y laborales e impacto de la recesión económicas. Barcelona. Recuperado el 18 de octubre de 2020, de https://www.firatarrega.cat/media/upload/pdf/la-gestion-de-festivales-en-tiempos-de-crisis-tino-carreno-premi-roca-boncompte-2014_editora_14_62_1.pdf

CASSINI, S. (2018). Comunidades en cultura. El caso del Club Cultural Matienzo (CABA) y la red activista Fora do Eixo (Brasil). En A. Wortman, Un mundo de sensa-ciones: Sensibilidades e imaginarios en producciones y consumos culturales argen-tinos del siglo XXI (págs. 193-214). Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. Insti-tuto de Investigaciones Gino Germani - UBA.

CHAUI, M. (2013). Ciudadanía Cultural. el derecho a la cultura. Caseros, Argentina: RGC Libros.

DE LEÓN, M. (2011). La gestión de festivales: de la concepción a la producción. En L. Bonet, & H. Schargorodsky, La gestión de festivales escénicos: conceptos, miradas y debates. (págs. 101-124). Barcelona: Cuadernos Gescénic.

DUBATTI, J. (2012). Introducción a los estudios teatrales. Buenos Aires: Atuel.

FUENTES FIRMANI, E. (2019). ¿y eso con qué se come? Reflexiones sobre la gestión cultural en la Argentina. En E. Fuentes Firmani, & J. Tasat, Gestión cultural en la Argentina (págs. 43-62). Caseros: RG Libros.

GARCÍA CANCLINI, N. (1979). La producción simbólica. Teoría y método en sociología del arte. México DF: Siglo XXI Editores.

GARCÍA CANCLINI, N. (2005). Definiciones en transición. Cultura, política y sociedad Perspectivas latinoamericanas, 69-81.

GARCÍA CANCLINI, N. (2013). Culturas Híbridas. Buenos Aires: Paidós.

GETINO, O. (2007). El peso de lo intangible. Encuentro internacional sobre la eco-nomía de la cultura (págs. 67-93). Buenos Aires: Observatorio Cultural. Posgrado en Administración de las Artes del Espectáculo. UBA.

GRIMSON, A. (2011). Los límites de la cultura. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Siglo XXI.

HERAS, G. (2011). La compleja tarea de dirección de un festival de artes escénicas. En L. Bonet, & H. Schargorodsky, La gestión de festivales escénicos: conceptos, mi-radas y debates. (págs. 89-100). Barcelona: Cuadernos Gescénic.

MIRANDA, C. (2009). Iberescena: una mirada transnacional. (N. García Canclini, & A. Martinell i Sampere, Edits.) Pensamiento Iberoamericano, I (4), 265-276.

OLMOS, H. & SANTILLAN GÜEMES, R. (2004). El gestor cultural. Ideas y experiencias para su capacitación. Buenos Aires: Ediciones Ciccus.

RAPETTI, S. (2007). El problema del financiamiento de la cultura. Encuentro acadé-mico Internacional sobre la economía de la cultura (págs. 141-166). Buenos Aires: Observatorio cultural y posgrado en Administración de Artes del Espectáculo. Uni-versidad de Buenos Aires.

SCHRAIER, G. (2008). Laboratorio de Producción Teatral I. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Atuel.

THROSBY, D. (2001). Economía y Cultura. Madrid: Cambridge University Press.

WARNIER, J-P. (2002). La mundialización de la cultura. Barcelona: Gedisa.

Documentos públicos

EFÍBERO. (s.f.). Encuentro de Festivales Iberoamericanos de Artes Escénicas. Recupe-rado el 18 de octubre de 2020, de http://www.efibero.org/

IBERESCENA. (s.f.). IBERESCENA. Fondo de ayuda para las artes escénicas iberoame-ricanas. Recuperado el 18 de octubre de 2020, de http://www.iberescena.org/

SEGIB. (s.f.). SEGIB. Secretaría General Iberoamericana. Recuperado el 18 de octubre de 2020, de https://www.segib.org/

UNESCO. (16 de noviembre de 1945). Constitución de la UNESCO. Londres, Inglaterra. Recuperado el 18 de octubre de 2020, de http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=15244&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html

UNESCO. (02 de noviembre de 2001). Declaración Universal de la UNESCO sobre la Diversidad Cultural. Recuperado el 18 de octubre de 2020, de http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=13179&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html

Published

01-01-2022

How to Cite

Algan, R. S. (2022). Ibero-American performing arts festivals in pandemia : between virtuality and disappointment. Estudios Sociales Contemporáneos, (26), 232–252. https://doi.org/10.48162/rev.48.034