Between Global and Local

Flows of Scientific Collaboration and Academic Mobility at the UNSJ

Authors

  • María Pía Rossomando Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de San Juan, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigaciones Socioeconómicas

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.48.086

Keywords:

Circulation of scientific knowledge, Internationalization, Academic mobility, Scientific collaboration, UNSJ

Abstract

This paper seeks to account for the weight assumed by the international dimension in the local processes of production and circulation of scientific knowledge, taking as a case study a “non-hegemonic” university institution in particular: the National University of San Juan (UNSJ).
For this purpose, a fundamentally quantitative methodological approach was applied, supported by the descriptive analysis of a set of indicators that offer empirical information on the interactive flows that both the university and its agents have been tracing in recent years. Among the indicators to be examined, the following were considered: a) research agreements; b) sources of research funding; c) academic mobility; d) indexed circulation of published production and, finally, c) co-authored production.
In addition, the resulting data were complemented with the application of an ad-hoc survey addressed to the teaching staff of the UNSJ. The purpose of this survey was to survey, among other dimensions, the background and practices of research and internationalization carried out by the population considered.
The findings show a relative tendency towards internationalization of the relationships established by the UNSJ agents, which is more evident when the academic profiles are associated with the “hard” sciences and the male sex.

References

Adams, J. (2012). The rise of research networks. Nature, 490, 335-336. https://doi.org/10.1038/490335a

Albornoz, M., Barrere, R., Matas, L., Osorio, L. y Sokil, J. (2018). Las brechas de género en la producción científica iberoamericana. Papeles del Observatorio Iberoamericano de la Ciencia, la Tecnología y la Sociedad de la Organización de Estados Iberoamericanos, 9, 1-28. https://oei.int/publicaciones/gender-gaps-in-ibero-american-scientific-production

Albornoz, M. y Osorio, L. (2018). Rankings de universidades: calidad global y contextos locales. Revista CTS, 13(37), 13-51. http://www.revistacts.net/wp-content/uploads/2020/03/vol13-nro37-albornoz.pdf

Algañaraz, V., (2019). Institucionalización y desarrollo heterogéneo de las capacidades científicas en la Universidad Nacional de San Juan, Argentina: una mirada de largo alcance (1973-2018). Revista Brasileira de História da Ciência, 12(1), 19-38. https://www.sbhc.org.br/arquivo/download?ID_ARQUIVO=2857

Algañaraz, V., (2021). Morfología de la profesión académica en la Universidad Nacional de San Juan. Ciencia, Docencia y Tecnología, 32(62), 1-45.

Algañaraz, V., Montaño, F. (2021). Estructura del cuerpo docente en la UNSJ: segmentación de cargos, contrapesos de la función de la investigación y carrera académica. En V. Algañaraz (Coord.). El desarrollo de la investigación científica en la UNSJ (1973-2020). Una mirada en clave histórica y sociológica (pp. 223-270). EFU.

Altbach, P.G., Yudkevich, M. & Rumbley, L.E. (2015). Academic inbreeding: local challenge, global problem. Asia Pacific Educ. Rev., 16, 317–330. https://doi.org/10.1007/s12564-015-9391-8

Babini, D. y Rovelli, L. (2020). Tendencias recientes en las políticas científicas de ciencia y acceso abierto en Iberoamérica. CLACSO-Fundación Carolina.

Baranger, D., y Beigel, F., (2021). La publication en Ibéro-Amérique en tant que mode d’internationalisation des chercheurs en sciences humaines et sociales du Conicet (Argentine), Revue d’anthropologie des connaissances, 15(3). http://journals.openedition.org/rac/23440

Beigel, F. (2014). Current tensions and trends in the World Scientific System. Current Sociology. 62(5), 617-625. https://doi.org/10.1177/0011392114548640

Beigel, F., (2015). Culturas [evaluativas] alteradas. Política Universitaria, 2, 12-21. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/43518

Beigel, F. (2016). El nuevo carácter de la dependencia intelectual. Cuestiones de sociología, 14, 1-17. http://www.cuestionessociologia.fahce.unlp.edu.ar/article/view/CSn14a04

Beigel, F. (2017). Científicos Periféricos, entre Ariel y Calibán. Saberes Institucionales y Circuitos de Consagración en Argentina: Las Publicaciones de los Investigadores del CONICET. DADOS-Revista de Ciências Sociais. 60(3), 825-865. https://www.scielo.br/j/dados/a/BFBdN8RRZVzcVcbnJznFYPs/?format=pdf&lang=es

Beigel, F. (2018). Las relaciones de poder en la ciencia mundial. Un anti-ranking para conocer la ciencia producida en la periferia. Revista Nueva Sociedad, 274, 13-28. https://nuso.org/articulo/las-relaciones-de-poder-en-la-ciencia-mundial/

Beigel, F. y Bekerman, F. (Coords.) (2019). Culturas Evaluativas. Impactos y dilemas del Programa de Incentivos a Docentes-Investigadores en Argentina (1993-2018). CLACSO–IEC Conadu.

Beigel, F. y Gallardo, O. (2021). Productividad, bibliodiversidad y bilingüismo en un corpus completo de producciones científicas. Revista CTS, 16(46), 41-71. https://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/211

Beigel, F., y Digiampietri, L. (2022). La batalla de las lenguas en la publicación nacional. Un estudio comparativo de las publicaciones del CNPq (Brasil) y Conicet (Argentina). Tempo Social, 34(3), 209-230. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2022.201819

De Filippo, D., Sanz Casado, E., y Gómez, I. (2007). Movilidad de investigadores y producción en coautoría para el estudio de la colaboración científica. Revista CTS, 8(3), 23-40. http://www.scielo.org.ar/pdf/cts/v3n8/v3n8a03.pdf

Elsevier (2020). The researcher journey through a gender lens: an examination of research participation, career progression and perceptions across the globe. https://www.elsevier.com/insights/gender-and-diversity-in-research/researcher-journey-2020

Foro Latinoamericano sobre Evaluación Científica [FOLEC] (2021). Hacia la transformación de los sistemas de evaluación en América Latina y el Caribe. Herramientas para promover nuevas políticas evaluativas. CLACSO. https://www.clacso.org/wp-content/uploads/2021/07/CRIS-FOLEC.pdf

Gallardo, O. (2021). Una cartografía de las movilidades internacionales de investigadoras e investigadores de Argentina. RevIISE-Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 17(17), 179-196. http://www.ojs.unsj.edu.ar/index.php/reviise/article/view/570

Guzmán-Tovar, C. (2020). ¿Subjetividades fragmentadas? Perfiles científicos y estilos de investigación: estudio de cinco casos en México. Trilogía Ciencias Tecnología Sociedad, 12(23), 109-140. https://doi.org/10.22430/21457778.1602

Hanafi, S. (2011). University Systems in the Arab East: Publish Globally and Perish Locally vs. Publish Locally and Perish Globally. Current Sociology, 59(3), 291-309. https://doi.org/10.1177/0011392111400782

Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe [IESALC] (2019). La movilidad en la educación superior en América Latina y el Caribe: retos y oportunidades de un convenio renovado para el reconocimiento de estudios, títulos y diplomas. UNESCO.

Kleiche-Dray, M., Villavicencio, D. (Coords.) (2014). Cooperación, colaboración científica y movilidad internacional en América Latina. CLACSO.

Kozlowski, D., Larivière, V., Sugimoto, C. R. & Monroe-White, T. (2022). Intersectional inequalities in science. PNAS-Proceedings of the National Academy of Sciences, 119(2). https://doi.org/10.1073/pnas.2113067119

Kreimer, P. (2006). ¿Dependientes o integrados? La ciencia latinoamericana y la nueva división internacional del trabajo. Nómadas (Col.), (24), 199-212. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105116598017

Larivière, V., Ni, C., Gingras, Y., Cronin, B., y Sugimoto, C. (2013). Bibliometrics: Global gender disparities in science. Nature, 504, 211-213. https://doi.org/10.1038/504211a

Larivière, V., Sugimoto, C.R., Tsou, A., Gingras, Y. (2015). Team Size Matters: Collaboration and scientific impact since 1900. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(7), 1323-1332. https://doi.org/10.1002/asi.23266

Larivière, V., Pontille, D., y Sugimoto, C. R. (2021). Investigating the division of scientific labor using the Contributor Roles Taxonomy (CRediT). Quantitative Science Studies, 2(1), 111-128. https://doi.org/10.1162/qss_a_00097

López, M. P y Taborga, A. M (2013). Dimensiones internacionales de la ciencia y la tecnología en América Latina. Mirador Latinoamericano, (56), 27-48. http://dx.doi.org/10.1016/S1665-8574(13)71696-X

Losego, P. y Arvanitis, R. (2008). La science dans les pays non hégémoniques, Revue d'anthropologie des connaissances. 2(3), 351-359. https://doi.org/10.3917/rac.005.0334

Lugones, G., Hurtado, D. Mallo, E. Bázque, H. y Alonso, M. (2010). Resúmenes de los informes nacionales de desarrollo científico tecnológico de Iberoamérica. El caso de Argentina. En B. Santelices (ed.). El Rol de las Universidades en el Desarrollo Científico-Tecnológico en la década 1998- 2007 (pp. 121-126). CINDA.

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación de la Nación [MINCyT] (2020). Sistema integrado de indicadores. https://www.argentina.gob.ar/ciencia/indicadorescti

Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología [MECCyT] (2018). Mujeres en ciencia y tecnología: hacia una participación con equidad. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/presentacion_diagnostico_mujeres_en_ciencia_y_tecnologia_14-9-2018_meccyt.pdf

Nafukho, F. M., Wekullo, C. S., & Muyia, M. H. (2019). Examining research productivity of faculty in selected leading public universities in Kenya. International Journal of Educational Development, 66, 44-51. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2019.01.005

Ni, C., Smith, E., Yuan, H., Larivière, V. & Sugimoto, C. R. (2021). The gendered nature of authorship. Science Advances, 7(36). https://doi.org/10.1126/sciadv.abe4639

Otero, M., Giraldo W., Sánchez, J. L. (2019). La movilidad académica internacional: experiencias de los estudiantes en Instituciones de Educación Superior de Colombia y México. Revista de la Educación Superior, 48(190), 71-92. https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v48n190/0185-2760-resu-48-190-71.pdf

Paradeise, C., Thoenig, J.C. (2015). In search of academic quality. FCE.

Prado, F. (2021). La UNSJ en tiempos de reformas estructurales (1989-2002): jerarquización del cuerpo docente vía incentivos a la productividad. En V. Algañaraz (Coord.). El desarrollo de la investigación científica en la UNSJ (1973-2020). Una mirada en clave histórica y sociológica (pp. 149-178). EFU.

Quijano, A. (2007). Colonialidad del poder y clasificación social. En S. Castro-Gómez y R. Grosfoguel (Eds.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. (pp. 93-126). Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar.

Rajkó, A., Herendy, C., Goyanes, M., & Demeter, M. (2023). The Matilda Effect in Communication Research: The Effects of Gender and Geography on Usage and Citations Across 11 Countries. Communication Research, 0(0). https://doi.org/10.1177/00936502221124389

Rikap, C., y Naidorf, J. (2020). Ciencia privatizada en América Latina. Con-Ciencia Social, (3), 57-76. https://doi.org/10.7203/con-cienciasocial.3.16790

Rodríguez Medina, L. (2019). Una geopolítica del acceso abierto: información, software y lectura. Estudios sociológicos, 37(111), 727-755. https://doi.org/10.24201/es.2019v37n111.1708

Rodríguez-Medina, L., & Vessuri, H. (2021). Personal bonds in the internationalization of the social sciences: A view from the periphery. International Sociology, 36(3), 398-418. https://doi.org/10.1177/0268580920962014

Rondón León, L. (2004). Indicadores del impacto de la ciencia y la tecnología (CT) en la sociedad: reflexiones y avances. Espacios, 25(2). https://www.revistaespacios.com/a04v25n02/04250221.html

Rossomando, M.P (2021) ¿Paridad o espejismo de igualdad normativa? Análisis de la estructura científica y universitaria de la UNSJ en clave de género. RevIISE - Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 17(17), 77-101. http://www.ojs.unsj.edu.ar/index.php/reviise/article/view/535

Said, E., (2008). Orientalismo. Barcelona: DeBolsillo.

Salatino, M. (2021). Entre Ciudad de México y San Pablo. Itinerarios históricos del espacio latinoamericano de revistas científicas. Pilquen. Sección Ciencias Sociales, 24(4), 1-14. http://revele.uncoma.edu.ar/index.php/Sociales/article/view/3446

Schriewer, J. (1997). Sistema mundial y redes de interrelación: La internacionalización de la educación y el papel de la investigación comparada. Educación y Ciencia, 1(15), 21-58. http://educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/view/108/0

Suárez, D., y Fiorentin, F. (2021). Brechas de género en el PICT: Una mirada sobre el efecto Matilda. CIECTI.

Way, S. F., Morgan, A. C., Larremore, D. B., & Clauset, A. (2019). Productivity, prominence, and the effects of academic environment. PNAS, 166(22), 10729–10733. https://doi.org/10.1073/pnas.1817431116

Wöhrer, V. (2016). Gender studies as a multi-centred field? Centres and peripheries in academic gender research. Feminist Theory, 17(3), 323–343. https://doi.org/10.1177/1464700116652840

Published

23-01-2025

How to Cite

Rossomando, M. P. (2025). Between Global and Local: Flows of Scientific Collaboration and Academic Mobility at the UNSJ. studios ociales Contemporáneos, (32), 41–79. https://doi.org/10.48162/rev.48.086