Eduarda Mansilla. Una mujer que contiene multitudes
Keywords:
Eduarda Mansilla, Authorial Self-figuration, Instability of the Public and Private SpheresAbstract
In this paper we will analyse the figure of Eduarda Mansilla in light of her self-figurations as author and mother. In this nineteenth-century author, the public and private dimensions do not seem to exclude each other but rather to complement each other, although sometimes, as we will try to show, the former is more important than the latter.
We also note that the ideal of specialised spheres (the domestic and the public) does not always occur in the expected way. In Mansilla, the boundary between the public and the private becomes labile and, in this instability of the spheres, tensions arise that do not always find a solution. The tense and the contradictory become evident and turn this woman of the Buenos Aires elite into a complex author who is difficult to classify.
The analysis of the intertwining of the public and the private will focus on the prologue to Cuentos (Mansilla, [1880] 2011), entitled ‘Una palabra al lector’, written by the author herself, and on some journalistic texts.
References
Armstrong, N. (1991), Deseo y ficción doméstica. Una historia política de la novela. Cátedra.
Crespo, N. (2020). Saber ser siervo. La negación del Estado de derecho en El médico de San Luis (1860), Recial, 11(17) https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/29416
Fraisse, G. (1991), Musa de la razón. La democracia excluyente y la diferencia de los sexos. Cátedra.
Mansilla de García, E. (2011 [1880]), Cuentos, (H. B. Molina, Ed.). Corregidor.
Mansilla de García, E. (2015), Escritos periodísticos completos (1860-1892) (M. L. Guidotti, Ed.). Corregidor.
Vicens, M. (2020), Escritoras de entre siglos: un mapa trasatlántico. Autoría y redes en la prensa argentina (1870-1910). Universidad Nacional de Quilmes Ed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional.
Los/as autores/as que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los/as autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicaci´´ón del trabajo bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Por esto pueden compartir el trabajo con la referencia explícita de la publicación original en esta revista.
2. Revista Melibea permite y anima a los autores a difundir la publicación realizada electrónicamente, a través de su enlace y/o de la versión postprint del archivo descargado de forma independiente.











