Motherhood in Close-Up. La Figlia Oscura from Literature to Cinema
Keywords:
Elena Ferrante, Literature and Cinema, Mother/Daughter, FeminismsAbstract
This research reflects, from the perspective of comparative literature and gender and feminist studies, on the perspectives and approaches that Elena Ferrante, the most widely read contemporary Italian author in the world, constructs on the maternal figure and mother-daughter bonds in the novel La figlia oscura (The Dark Daughter; (2006) and its film adaptation The Lost Daughter by Maggie Gyllenhaal (2021). Our purpose is to uncover the edges of an oppressive system that forces women to lead a life in accordance with its impositions. The film adaptation of this novel takes up the theme of motherhood and the bond between mothers and daughters proposed by the Italian writer and transfers it to another space - outside the Neapolitan neighborhood and the southern reality -, with characters who replicate the same behaviors and have similar feelings to those narrated on paper. In both culturally different contexts, the same social structure supports motherhood as an institution within the patriarchal system. The current debate about motherhood has had an impact on the film's success, which, in turn, has gained new readers for the novel.
References
Aumont, J., Bergala, A., Marie, M., & Vernet, M. (2015). Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Paidós.
Bazin, A. (2017). ¿Qué es el cine? Ediciones Rialp.
Bertuna, M. A. (2021, 10 de septiembre). Maggie Gyllenhaal, “The Lost Daughter”. Arabeschi. http://www.arabeschi.it/maggie-gyllenhaal-the-lost-daughter-/
Bisicchia, A. (s.f.). Adattare, in tutte le varianti, anche dispregiative, non sempre è una violenza: può essere opera alla pari con l’originale. Lo Spettacoliere. http://www.lospettacoliere.it
Cardone, L. (2015). Sensibili differenze. L’amore molesto da Ferrante a Martone. En L. Cardone & S. Filippelli (Eds.), Filmare il femminismo. Studi sulle donne nel cinema e nei media. Pisa.
De Beauvoir, S. (2008). El segundo sexo. De Bolsillo.
De Lauretis, T. (2000). Diferencias. Etapas de un camino a través del feminismo (Cuadernos inacabados, n. 35, trad. M. Echániz Sans). Horas y Horas.
De Rogatis, T. (2018). Elena Ferrante. Parole chiave. Edizioni e/o.
De Rogatis, T. (s.f.). Una formidabile solitudine. La Grande Madre. Le parole e le cose. http://www.leparoleelecose.it/?p=20812
Estévez, M. (2022, 19 de febrero). Maggie Gyllenhaal: «No sé quién es Elena Ferrante, pero he podido hablar con ella». ABC Play. https://www.abc.es/play/cine/noticias/abci-maggie-gyllenhaal-no-quien-elena-ferrante-pero-podido-hablar-ella-202202190157_noticia.html
Ferrante, E. (2006). La figlia oscura. Edizioni e/o.
Ferrante, E. (2017). La frantumaglia. Lumen.
Ferrante, E. (2018). La hija oscura. Lumen.
Ferrante, E. (2018, 6 de octubre). Maggie Gyllenhaal is filming one of my books. It’s her story to tell now. The Guardian. https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/oct/06/maggie-gyllenhaal-elena-ferrante-film-book
Ferrante, E. (2020). La invención ocasional. Lumen.
Gardies, R. (2014). Comprender el cine y las imágenes. La Marca Editora.
Gyllenhaal, M. (directora). (2021). The Lost Daughter [Película]. Netflix.
Jelin, E. (2017). Familia. Un modelo para desarmar. En Mujeres y varones en la Argentina de hoy: Géneros en movimiento. Siglo XXI Editores.
Lagarde y de los Ríos, M. (2015). Los cautiverios de las mujeres. Madresposas, monjas, putas, presas y locas. Siglo XXI Editores.
Lanzo, L. (2015). Tra fedeltà ed invenzione: l’adattamento. En L’adattamento e il cinema postmoderno. Il caso di The Great Gatsby. http://www.educatt.it/collegi/archivio/QDL2015_LANZO.pdf
Lorde, A. (1984). La transformación del silencio en lenguaje y en acción. En Sister Outsider. Ensayos y conferencias. The Crossing Press/Feminist Series.
Muraro, L. (1994). El orden simbólico de la madre. Editorial Horas y Horas.
Muraro, L. (1998). La alegoría de la lengua materna. Duoda. Revista d’Estudis Feministes, 14. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/194591
Pinto, I. (2020). Elena Ferrante. Poetiche e politiche della soggettività. Mimesis.
Ravera, C. (1978). Breve storia del movimento femminile in Italia. Editori Riuniti.
Rich, A. (1983). Sobre mentiras, secretos y silencios. Icaria Editorial.
Rich, A. (2019). Nacemos de mujer. La maternidad como experiencia e institución. Traficantes de Sueños – Mapas.
Sau, V. (1998). Del vacío de la maternidad, la igualdad y la diferencia. Hojas de Warmi, 9, 61–75. http://institucional.us.es/revistas/warmi/9/6.pdf
Tartaglione, M. (2018). «Il libro sceneggiato». Il cinema e L’amore molesto di Elena Ferrante. En La letteratura italiana e le arti. Atti del XX Congresso dell’ADI - Associazione degli Italianisti (Napoli, 7–10 settembre 2016). Adi Editore.
Varricchio, I. (2018). Lacrime di frantumaglia. Verità letteraria nell’opera di Elena Ferrante [Tesis de máster, Stockholms universitet]. http://www.diva- portal.se/smash/get/diva2:1252962/FULLTEXT01.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional.
Los/as autores/as que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los/as autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicaci´´ón del trabajo bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Por esto pueden compartir el trabajo con la referencia explícita de la publicación original en esta revista.
2. Revista Melibea permite y anima a los autores a difundir la publicación realizada electrónicamente, a través de su enlace y/o de la versión postprint del archivo descargado de forma independiente.











