Female Playwriting?

Reflections on Secular Theater Written by Women in the Golden Age

Authors

  • Mayra Ortiz Rodríguez Universidad Nacional de Mar del Plata

Keywords:

Secular Dramaturgy, Golden Age, Playwrights, Feminine Writing

Abstract

During the Spanish Golden Age, like flashes in the midst of an eminently masculine theatrical environment (in which all the playwrights considered canonical were men), a small and dissimilar group of women writers sought their place, whose traces still remain today. This study proposes a journey, as a global overview, through the profane dramaturgy of five women who traveled through diverse spaces of the golden society, but who, in all cases, used the dramatic matrix as support to also operate as a bastion of defense. of the social and cultural value of women: these are Ana Caro de Mallén, María de Zayas, Ángela de Acevedo, Leonor de la Cueva and Feliciana Enríquez de Guzmán. This itinerary through her dramatic constructs will also lead to questioning the notion of “feminine writing” in connection with her productions, analytically reflecting on its applicability for these cases.

References

Acevedo, Ángela de [S. XVIII?] [s.l., s.n., s.a.] Comedia famosa el muerto disimulado. Por Doña Angela de Azevedo. Biblioteca Nacional de España, Sig. T/19049.

Barbeito Carneiro, M. I. (1986). Escritoras madrileñas del Siglo XVII. Estudio bibliográfico-crítico, vol. I y II. Editorial de la Universidad Complutense de Madrid.

Barbeito Carneiro, M. I. (2003). Mujeres peninsulares entre Portugal y España. Península: Revista de estudios ibéricos, nº0, 209-224.

Caro de Mallén, A. (2015). El conde Partinuplés, ed. Juana Escabias. Esperpento Ediciones Teatrales.

Caro de Mallén, A. (2020). Valor, agravio y mujer. Edición y prólogo de Rodríguez-Rodríguez, Ana M. Instituto Cervantes, Colección “Los Galeotes de Almagro”.

Chávez, Á. (2022), Palabras combativas: la literatura escrita por mujeres. Eme Equis, https://m-x.com.mx/entrevistas/palabras-combativas-la-literatura-escrita-por-mujeres/

Cueva y Silva, L. (1994). La firmeza en la ausencia, ed. de F. González Santamera y F. Doménech, Asociación de directores de Escena de España.

Enríquez de Guzmán, F. (1627). Tragicomedia los jardines y campos sabeos. Primera y segunda parte, con diez coros y cuatro entreactos. Gerardo de la Viña. Biblioteca Nacional, R/16693.

Grandes, A. (2018). Algunos aún creen que la literatura escrita por hombres es universal y la de mujeres, un subgénero. Entrevista. Heraldo de Aragón, 9/11/2018. https://www.heraldo.es/noticias/aragon/zaragoza/2018/11/09/algunos-aun-creen-que-literatura-escrita-por-hombres-universal-mujeres-subgenero-1276575-2261126.html

González de Amezúa, A. (ed.), (1948) Introducción a Novelas amorosas y ejemplares de doña María de Zayas y Sotomayor, Biblioteca Selecta de Clásicos Españoles, Real Academia Española: VII-XLV.

King, W. F. (1963). Prosa novelística y academias literarias en el siglo XVII. Anejo X del Boletín de la Real Academia Española.

Lauer, A. R. y Voros, S. D. (2016). La firmeza en la ausencia de Leonor de la Rúa Cueva y Silva: De profeminismo a speculum principum. Bulletin of the Comediantes 68, no. 1: 85-101.

Ortiz Rodríguez, M. (2021). Valor, agravio y mujer: Ana Caro de Mallén y la voz femenina en el teatro. Revista Melibea. Mendoza: UNCuyo, Centro Interdisciplinario de Estudios sobre las Mujeres. Año 2021, 14, 46-58.

Ortiz Rodríguez, M. (2023). De farsantas y poetisas: mujeres hacedoras teatrales en el Siglo de Oro español. Cuarenta Naipes Revista de Cultura y Literatura, Año 5, N° 9, p. 77-95.

Provenzano, S. (2019). La carrera vital de Ángela de Azevedo. Estado de la cuestión y nuevas aportaciones. Anagnórisis: Revista de investigación teatral (19): 78-100.

Resta, I. (2023). Encuentro de investigadores: Teatro. XIII CONGRESO DE LA ASOCIACIÓN SIGLO DE ORO. Oviedo: AISO. Disponible en: https://aiso-asociacion.org/materiales-para-los-encuentros-de-investigadores-de-aiso-oviedo-2023/

Rice, R. A. (2013). «Pues mintiendo su nombre / y transformada en hombre»: Feliciana Enríquez de Guzmán en El alcalde mayor de Lope, La fénix de Salamanca de Mira de Amescua, y Lo que quería ver el marqués de Villena de Rojas Zorrilla. In Bègue, A., & Herrán Alonso, E. (Eds.). Pictavia Aurea: Actas del IX Congreso de la Asociación Internacional “Siglo de Oro”. Presses universitaires du Midi. doi: 10.4000/books.pumi.3201

Urbán Baños, A. (2014). Dramaturgas seglares en la España del Siglo de Oro. Universitat de Barcelona: Departament de Filologia Hispànica.

Zayas y Sotomayor, M. de (2014). La traición en la amistad: comedia famosa; edición de Teresa Ferrer Valls. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Published

01-07-2025

How to Cite

Ortiz Rodríguez, M. (2025). Female Playwriting? Reflections on Secular Theater Written by Women in the Golden Age. evista elibea, 19(1), 26–34. etrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/melibea/article/view/9017

Issue

Section

Articles