Creative tourism as a development strategy for rural towns

Authors

  • Karen Lisbeth Betancourt Ludeña Investigadora independiente
  • Arturo José Bravo Jiménez Universidad Nacional de Loja https://orcid.org/0000-0002-0456-6744

Keywords:

creative tourism, rurality, planning, experiences, cultural resources

Abstract

Creative tourism is positioned as an emerging strategy within the orange economy, capable of promoting sustainability and converting local cultural wealth into concrete development opportunities for communities, especially in rural contexts. In this sense, the objective of this paper is to critically analyze the potential of creative tourism to dynamize the socioeconomic growth of these localities, taking advantage of their territorial particularities and cultural identity. Through bibliographic research with a theoretical approach, we explore the dynamics of this tourism model and reflect on the key strategies for its integrated management. The findings highlight the importance of a community and collaborative vision, where local actors assume an active role in the design and execution of authentic experiences. It is concluded that creative tourism should be planned from the endogenous potential of territory as a way to rediscover sustainable alternatives for progress and respond to the growing demand of tourists seeking a meaningful cultural immersion.

References

Arias, F. (2016). El Proyecto de Investigación: Introducción a la Metodología Científica (7.a ed.). Editorial Espíteme.

Al-Ababneh, M. (2020). Creative cultural tourism as a new model of the relationship between cultural heritage and tourism. International Journal of Hospitality and Tourism Studies, 1(1), 39-44. https://doi.org/10.31559/IJHTS2020.1.1.4

Alberca, F. (2019). El turismo creativo. Conceptualización y características. Cultura, (33), 145-159.

Ali El-Sayed, D. (2023). Creative Tourism as a Catalyst for Enhancing Sustainability Levels in Small Communities in Egypt. Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality, 24(2), 213-224. https://jaauth.journals.ekb.eg/article_302559_a037119933e8dae843cd152d1fba15dd.pdf

Álvarez-García, J., Maldonado-Erazo, C., Del Río, M., y Sánchez-Fernández, M., (2019). Creative tourism in small cities and rural areas: A bibliographic review. Enlightening Tourism. A Pathmaking Journal, 9(1), 63-94.

https://www.researchgate.net/publication/328580713_Creative_Tourism_in_Small_Cities_and_Rural_Areas_A_Bibliographic_Review

Betancur-Rodríguez, V., Mejía- Córdoba, C., Acevedo- Ortíz, P., Velásquez-Vélez, M. y Cartagena- Benítez, A. (2022). El Turismo Creativo como dinamizador de las economías locales: Estudio de caso en una comunidad afrodescendiente. Gaceta Científica, 8(2), 93-104.

https://doi.org/10.46794/gacien.8.2.1510

Buitrago, F. y Duque, I. (2013). La Economía Naranja: Una oportunidad infinita. Banco Interamericano de Desarrollo.

https://publications.iadb.org/es/la-economia-naranja-una-oportunidad-infinita

Castanho, R. A., Couto, G. y Santos, C. (2023). Tourism Promoting Sustainable Regional Development: Focusing on Rural and Creative Tourism in Low-Density and Remote Regions. Revista de Estudios Andaluces, (45), 190-206. https://revistascientificas.us.es/index.php/REA/article/view/22479

Du Cros, H. y McKercher, B. (2020). Cultural tourism (3.a ed.). Routledge.

Duxbury, N., Bakas, F. E., Vinagre de Castro, T. y Silva, S. (2020). Creative Tourism Development Models towards Sustainable and Regenerative Tourism. Sustainability, 13(2), 1-17. https://doi.org/10.3390/su13010002

García Suárez, J. A. y Pulido Fernández, J. I. (2015). Creacity, una propuesta de índice para medir la creatividad turística. Aplicación en tres destinos urbano- culturales españoles. Revista de Estudios Regionales, (103), 69-108. https://www.redalyc.org/pdf/755/75542882003.pdf

García, J. (2018). La Capacidad de crear en turismo. Propuesta de un Índice sintético para medir la creatividad en destinos turísticos [Tesis Doctoral]. Universidad de Jaén. https://investigacion.ujaen.es/documentos/5ed588d62999527006a45766

González, A. (2020). Economía del siglo XXI: Economía naranja. Revista de Ciencias Sociales, XXVI(4), 450-464.

https://www.redalyc.org/journal/280/28065077033/html/

Jarábková, J. y Hamada, M. (2012). Creativity and Rural Tourism. Creative and Knowledge Society. International Scientific Journal, 2(2), 5-15.

http://archive.sciendo.com/CKS/cks.2012.2.issue-2/v10212-011-0022-4/v10212-011-0022-4.pdf

Jiménez, C. y Seño, F. (2018). Patrimonio cultural inmaterial de la humanidad y turismo. International journal of scientific management and tourism, 4(2), 349-366. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6640383

Kuizinaitė y Radzevičius (2020). Cultural Tourism and Cities: Kaunas Case. Information & Media, (89), 83-97. https://doi.org/10.15388/Im.2020.89.42

Luzardo, A. (2021). La economía naranja, a la vanguardia de la recuperación económica. Banco Interamericano de Desarrollo.

https://blogs.iadb.org/trabajo/es/economia-naranja-recuperacion-economica/

Llugsha, V. (2021). Turismo y desarrollo. La necesidad de contar con un enfoque territorial frente a los efectos de la pandemia COVID 19. En V. Llugsha (Ed.), Turismo y desarrollo desde un enfoque territorial y el covid-19 (pp. 1-5). Ediciones Abya Yala.

https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/152196-opac

Mansilla, M. N. (2021). Turismo creativo: Fundamentos y posibilidades de desarrollo en Argentina. Revista de Turismo e Identidad, 2(2), 125-153. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/turismoeindentidad/article/view/5484

Marlina, E., Wirasmoyo, W. y Raissakirana, A. (2020). Tourist Visit Motivation as Cultural Tourism Activities Factor. Proceedings of 8th ITSA Biennial Conference. https://eprints.uty.ac.id/9420/1/Proceedings-of-ITSA-2020-279-293_compressed.pdf

Montero, J. (23 de octubre de 2022). Gemma Cànoves: “La creatividad y la innovación son clave en el turismo rural”. NuevaTribuna.es.

https://www.nuevatribuna.es/articulo/sociedad/gemma-canoves-creatividad-innovacion-son-clave-turismo-rural/20221023080350204203.html

Naciones Unidas (2022). Perspectivas de la Economía Creativa 2022. Panorama General. Conferencia de las Naciones Unidas sobre comercio y desarrollo. https://unctad.org/system/files/official-document/ditctsce2022d1_overview_es.pdf

Organización Mundial del Turismo (s. f.). Turismo rural. OMT. https://www.unwto.org/es/turismo-rural

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico [OECD] (2014). Tourism and the Creative Economy. OECD Studies on Tourism, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264207875-en

Padilla, D. (2023). Economía naranja vinculada al turismo cultural y al patrimonio inmaterial de Ecuador a través de la empresa creativa NU Identidad [Tesis de Maestría]. Universidad Técnica del Norte. https://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/14038/2/PG%201438%20TRABAJO%20GRADO.pdf

Rangel, V. (5 de mayo de 2023). La Economía Naranja y la Actividad Artesanal. UP Informa Diario Digital.

https://upinforma.com/nuevo/info.php?cat=opinion&id=1324

Richards, G (2019). Creative tourism: opportunities for smaller places? Tourism & Management Studies, 15(1SI), 7-10. https://doi.org/10.18089/tms.2019.15SI01

Richards, G. (2020). Designing creative places: The role of creative tourism. Annals of Tourism Research, 85, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102922

Richards, G., y Raymond, C. (2000). Creative tourism. ATLAS News, (23), 16-20.

Richards, G., Wisansing, J y Paschinger, E. (2018). Creating Creative Tourism Toolkit. BookPlus Publishing.

https://perfectlink.co.th/wp-content/uploads/2019/01/Creating-Creative-Tourism-Toolkit_Version-Eng.pdf

Salazar, B. R., González, A. y Macias Ramírez, A. R. (2020). El turismo cultural y sus construcciones sociales como contribución a la gestión sostenible de los destinos turísticos. Revista Rosa dos Ventos - Turismo e Hospitalidade, 12(2), 406-428. https://doi.org/10.18226/21789061.v12i2p406

Salvado, J., Ferreira, A. M., Serra, J. y Marujo, N. (2020). The creative and cultural tourism ecosystem: A conceptual model. Dos Algarves: A Multidisciplinary e-Journal, (38), 59-88. https://doaj.org/article/8b0516de4dc94a2ebf1311a1f1320654

Sano, H. (2016). Theoretical consideration on creative tourism. Journal of Global Tourism Research, 1(2), - 127-132. https://doi.org/10.37020/jgtr.1.2_127

Scherf, K. (2021). Creative Tourism in Smaller Communities: Place, Culture, and Local Representation. University of Calgary Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv1ks0d4d

Tresserras, J. (20 de abril de 2023). El turismo cultural y creativo hoy. UNESCO. https://www.unesco.org/es/articles/el-turismo-cultural-y-creativo-hoy

Tresserras, J. (11 de mayo de 2021). El rol de la artesanía en el turismo cultural y creativo. [Discurso principal]. Segundo Congreso Profesional de Artesanía, Universidad de Barcelona. https://ccam.gencat.cat/web/.content/05_arees_actuacio/artesania/congres_artesania/congres_artesania_2021/presentacions_ii_congres_artesania/II-Congres-Artesania-JORDI-TRESSERRAS-Rol-artesania-en-el-turisme-experiencial-i-creatiu.pdf

Vinagre de Castro, T., Duxbury, N., Silva, S., Bakas, F., Carvalho, C., Sancho, L., Borges, R., Albino, S., Gonçalves, A., Remoaldo, P. y Matos, O. (2020). Creative Tourism: A Guide for Practitioners – How do you Regenerate Communities and Places by Combining Culture, Tourism and Creativity?. CREATOUR Project. Centre for Social Studies, University of Coimbra. https://dspace.uevora.pt/rdpc/bitstream/10174/32669/1/Guide-practitioners_EN_digital_final.pdf

Published

03-07-2025

How to Cite

Betancourt Ludeña, K. L., & Bravo Jiménez, A. J. (2025). Creative tourism as a development strategy for rural towns . evista urismo dentidad, 6(1), 37–59. etrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/turismoeindentidad/article/view/9050

Issue

Section

Articles