Tensiones y debates en torno al arte de México en la revista cubana Social
Keywords:
Magazines, Vanguards, Latin American Art, MuralismAbstract
The text addresses the role played by the Cuban magazine Social during the 20s of the twentieth century in the dissemination of Mexican art as a paradigm of avant-garde and nationalism in Latin America. The magazine, as an active device and generator of critical positions, exposed the diverse debates and intellectual positions of its time, becoming a source of significant value for the recovery of a complex cultural history. It is presented as a methodological alternative for the investigation of Latin American and Caribbean artistic culture based on the recognition of links between the countries of the region. The case study demonstrates that journals constitute a significant and contributing material due to the immediacy and timeliness of their publication, their scope and resonances as part of a context of changes that modernity imposed and shows that cultural relations open paths of renewal for the historiography or the Latin American avant-garde and their respective dynamics.
References
Agamben, Giorgio. ¿Qué es un dispositivo? Barcelona: Anagrama, 2015.
Alfaro Siqueiros, David. “Tres llamamientos de orientación actual a los pintores y escultores de la nueva generación americana”. Vida Americana, Barcelona, España, mayo, 1921.
Anónimo, “Diego Rivera, pintor mexicano”. Social, no. 12, vol. 2, La Habana, diciembre 1925, p. 22.
Anónimo, “Pintura mexicana”. Social, no. 12, año 5, vol. V, La Habana, diciembre 1920, p. 20.
Anónimo, “Serenidad”. Social, no. 8, año 5, vol. V, La Habana, agosto 1920, p. 37.
Anónimo, Social, no. 8, año 11, vol. XI, La Habana, agosto 1926, p. 44.
Brenner, Anita. Idolos tras los altares. México, D.F.: Edit. Domés, 1929.
“Conrado Walter Massaguer, El César de la caricatura”, http://www.cubaliteraria.com/monografia/social/massaguer1.htm, (6 de marzo, 2005).
Crespo de la Serna, Jorge. “Crónicas de México. Diego Rivera: El Fuerte”. Social, no. 6, año 7, vol. 7, La Habana, junio 1922, p. 30.
Diccionario de Literatura Cubana. La Habana: Instituto de Literatura y Lingüística, Edit. Letras Cubanas, 1984.
Manrique, Jorge Alberto. “Los primeros años del muralismo”, Historia del Arte Mexicano, T-10. México: SEP/INBA, Salvat, 1982.
Mariátegui, José Carlos. “Indología de José Vasconcelos”. Social, no.1, año 13, vol. XIII, La Habana, enero 1928, pp. 10, 62.
Merino, Luz. La pintura y la ilustración: dos vías del arte moderno en Cuba. La Habana: Edit Pueblo y Educación, 1990.
Nelken, Margarita. “En torno a la exposición de pinturas de jóvenes mexicanos en Madrid”. Social, no. 1, año 13, vol. XIII, La Habana, enero 1928, pp. 17, 33.
Poggioli, Renato. Teoría del arte de vanguardia. Madrid: Revista de Occidente, 1964.
Portal, Magda. “Las Escuelas de Arte Libre en México”. Social, no. 1, año 13, vol. XIII, La Habana, pp. 24, 81.
Rivera, Diego. “La pintura revolucionaria mexicana”. Social, no. 8, año 11, vol. XI, La Habana, agosto 1926, p. 41.
Social, La Habana, enero 1923, p. 1.
Schwartz, Jorge. Las vanguardias latinoamericanas. Textos programáticos y críticos. Madrid: Edic. Cátedra, 1991.
Valle, Rafael, “La fiesta de los niños luminosos”, Social, no. 3, año 13, vol. XIII, La Habana, marzo 1928, pp. 34, 70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Olga María Rodríguez Bolufé
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Los artículos enviados al Comité Editor del Instituto de Historia del Arte, para ser publicados, los autores reservan su derecho de propiedad, pero otorgan a la Editorial los derechos de impresión y aceptan la difusión tanto en papel, como en internet y en aquellos sitios virtuales de las cuales los CHA formen parte.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No portada