Intertwining the bridges of ESI in Teacher Education

Authors

  • Clelia Valdez Instituto de Educación Superior 9-027

Keywords:

Teacher education, Comprehensive sexuality education, pedagogical strategies, teaching practice, collaborative learning

Abstract

Comprehensive Sexuality Education (CSE) has been and continues to be one of the central axis in the debates on educational policies and in the practices related to the pedagogical task, in educational institutions of all levels and modalities.

The media, families and collectives of both teachers and students raise several questions and express demands in this regard. Despite the systematic expansion and recognition of rights in our national legislation, which has enriched and
expanded its contents, even in 2023, CSE continues to be one of the challenges of the educational agenda.

CSE constantly challenges our practices regarding teacher education and demands the construction of discourses and pedagogical strategies on sexuality, rooted in human rights, which ensure the possibility of accessing other rights in equality: to health, to information, to care for one's own body and to make informed and free
decisions about our sexual and reproductive rights.

This article tries to recover and re-signify a pedagogical experience in teacher education, specifically in the Professional Teaching Practice of Primary Education teachers. In this instance, the challenge raised by the articulated, transversed and integral implementation of CSE is shown with various subjects, rethinking other ways of building teaching and learning processes in relation to the education of future teachers at the primary level.

From this experience, the students begin to collectively think about a school-based way to approach CSE in elementary school.

 

References

Castoriadis, C. (2013). La institución imaginaria de la sociedad. Tusquets.

Consejo Federal de Educación (2018). Resolución 337. Marco Referencial de Capacidades Profesionales de la Formación Docente Inicial.

Faro Digital (2022). Clase Nro 4: Infancias y pantallas. Cultura digital desde un enfoque de derechos y cuidados de niños y niñas. Actualización Académica en Educación y tecnologías digitales para el nivel primario. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Faur, E. (2017). El derecho a la Educación Sexual Integral en la Argentina. Aprendizajes de una experiencia exitosa. Oficina Regional de América Latina y el Caribe del Fondo de Población de las Naciones Unidas (UNFPA/LACRO). URL: http://www.codajic.org/sites/default/files/sites/www.codajic.org/files/ESIenAr gentina.pdf

Faur, E. y Lavari, M. (2021). Cuatro pasos para prevenir la violencia basada en género. Kit de herramientas teóricas y prácticas para escuelas y comunidades. Spotlight. Fondo de Población de las Naciones Unidas (UNFPA). URL: https://serviciosesencialesviolencia.org/wp-content/uploads/2021/12/4-pasos-para-prevenir-la-violencia-basada-en-genero.pdf

Faur, E. y Lavari, M. (2018). Escuelas que enseñan ESI. Un estudio sobre Buenas Prácticas Pedagógicas en Educación sexual integral. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología/UNICEF. URL: https://www.unicef.org/argentina/media/3876/file/Estudio%20buenas%20practicas%20pedagogicas%20en%20ESI.pdf

Ley Nº 26150/2006. Ley de Educación Sexual Integral.

Ley Nº 16151/2006. Ley de e Protección Integral de los Derechos de Niños, Niñas y Adolescentes.

Ley N° 27499/2019. Ley Micaela de capacitación obligatoria en género para todas las personas que integran los tres poderes del estado.

Lugones, M. (2014). Colonialidad y género. Hacia un feminismo decolonial. En W. Mignolo (comp.): Género y descolonialidad. Ediciones del Signo.

Maggio M. (2018) Enriquecer la enseñanza. Paidós.

Morgade, G., Baez, J.; Zattara, S. y Díaz Villa, G. (2011) “Pedagogías, teorías de género y tradiciones en ‘educación sexual’”. En G. Morgade (coord.) Toda educación es sexual. Hacia una educación sexuada justa. La Crujía Editores.

Published

12-12-2023

How to Cite

Valdez, C. (2023). Intertwining the bridges of ESI in Teacher Education. Encuentro Educativo. Revista De investigación Del Instituto De Ciencias De La Educación, 4(2), 73–90. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/encuentroE/article/view/7078