The Relational Nature of Language as Revealed through Anomalous and Creative Cases

Authors

  • José María Gil Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Mar del Plata https://orcid.org/0000-0002-1216-7110

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.57.023

Keywords:

relational networks, errors, puns, slips, creativity, cognition

Abstract

Este artículo analiza el contraste entre siete tipos de "casos marginales" lingüísticos, desde una perspectiva relacional: malentendidos, errores lingüísticos y conceptuales, actos fallidos, juegos de palabras no intencionales e intencionales, y la creatividad poética. Estos fenómenos, lejos de ser accidentales o periféricos, revelan la naturaleza dinámica y estructurada del lenguaje. Basado en ejemplos en inglés, español, alemán y mapudungun, el análisis muestra cómo la similitud fonológica, la prominencia léxica, las condiciones contextuales y el trasfondo cultural moldean tanto el significado intencional como la comunicación fallida. Mientras que los lapsus y los errores exponen la fragilidad de la referencia, los usos poéticos y lúdicos resaltan el poder del lenguaje para crear nuevos vínculos conceptuales e incluso suspender oposiciones. Por lo tanto, los errores y la creatividad emergen no como accidentes aleatorios, sino como resultados previsibles de procesos de red que conectan la cognición, el lenguaje y la cultura. Al situar los polos del error y la creatividad dentro de un marco único, el artículo establece claramente la diferencia entre la falla referencial y la invención deliberada. En última instancia, estos casos marginales ofrecen un punto de acceso privilegiado al estudio del lenguaje, demostrando que la comunicación es menos una transferencia fluida de información que un proceso continuo de activación y transformación dentro de redes relacionales.

Author Biography

José María Gil, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Mar del Plata

holds a degree in Humanities from Universidad Nacional de Mar del Plata (Argentina) and completed postgraduate research at the University of Birmingham, England (with a British Council scholarship). He earned his Ph.D. in Philosophy from the Universidad de La Plata (Argentina) and conducted postdoctoral research at Rice University in the United States (as a Fulbright Scholar). He has taught at the primary, secondary, and university levels, both in undergraduate and graduate programs. Thanks to several international grants and fellowships, he has worked in England, Mexico, Italy, the United States, China, Uruguay, and Peru.
He has published more than one hundred works on linguistics, philosophy of science, and education, including around seventy peer-reviewed articles in indexed journals. He is a Full Professor of Logic and Thesis Workshop in the Department of Philosophy at Universidad Nacional de Mar del Plata (Argentina) and an Independent Researcher at Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina (CONICET). His current research focuses on language teaching through literature, with a particular emphasis on Borges’s texts in secondary education. He also directs the interdisciplinary project “Dialéctica Virtuosa de la Educación” (“Virtuous Dialectic of Education”), under which he coordinates several international agreements involving teaching, research, and development.

References

Austin, J. L. (1962). How to do things with words. Oxford University Press.

Comrie, B., Haspelmath, M., & Bickel, B. (Eds.). (2015). The Leipzig Glossing Rules: Conventions for interlinear morpheme-by-morpheme glosses. Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology. Disponible en:

https://www.eva.mpg.de/lingua/resources/glossing-rules.php

Freud, S. (1924). Zur psychopathologie des alltagslebens. Internationaler Psychoanalytischer Verlag.

Fromkin, V. A. (1971). Speech errors as linguistic evidence. Language, 47(1), 27–52.

Gil, J. M. (2019). A relational account of communication on the basis of slips of the tongue. Intercultural Pragmatics, 16(2), 153–183. https://doi.org/10.1515/ip-2019-0008

Gil, J. M. (2025). Una interpretación relacional de las estructuras del mapudungun. En J. H. Painequeo Paillán, G. Salamanca Gutiérrez, & A. Berrios Castillo (Eds.), Una introducción a la lengua mapuche / Pu mapuche ñi n’emül’ (pp. 27–48). Ariadna.

Godoy, C. G. (2019). En el bosque de la memoria: Identidad mapuche y escritura en dos obras de Elicura Chihuailaf. Revista Chilena de Antropología, 39, 187–206. https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/111989

Grice, H. P. (1975). Logic and conversation. En P. Cole & J. L. Morgan (Eds.), Syntax and semantics, Vol. 3: Speech acts (pp. 41–58). Academic Press.

Grice, H. P. (1989). Studies in the way of words. Harvard University Press.

Halliday, M. A. K. (1978). Language as social semiotic. Edward Arnold.

Hjelmslev, L. (1961). Prolegomena to a theory of language. University of Wisconsin Press.

Kecskés, I. (2006). On my mind: Thoughts about salience, context, and figurative language from a second language perspective. Second Language Research, 22(2), 219–237.

Kecskés, I. (2008). Dueling context: A dynamic model of meaning. Journal of Pragmatics, 40(3), 385–406.

Kecskés, I. (2010). The paradox of communication: A socio-cognitive approach to pragmatics. Pragmatics and Society, 1(1), 50–73.

Kecskés, I., & Mey, J. (Eds.). (2008). Intention, common ground and the egocentric speaker-hearer. Mouton de Gruyter.

Lamb, S. M. (1999). Pathways of the brain: The neurocognitive basis of language. John Benjamins.

Lamb, S. M. (2004). Language and reality. Continuum.

Lamb, S. M. (2005). Language and brain: When experiments are unfeasible, you have to think harder. Linguistics and the Human Sciences, 1, 151–178.

Lamb, S. M. (2013). Systemic networks, relational networks, and choice. En L. Fontaine, T. Bartlett, & G. O’Grady (Eds.), Systemic functional linguistics: Exploring choice (pp. 137–160). Cambridge University Press.

Lamb, S. M. (2016). Linguistic structure: A plausible theory. Language Under Discussion, 4(1), 1–37. https://doi.org/10.31885/lud.4.1.229

Lederer, R. (1987). Anguished English. Dell Publishing.

MacKay, D. G. (1970). Spoonerisms: The structure of errors in the serial order of speech. Neuropsychologia, 8, 323–350.

Mellado, S. R. (2014). La morada incómoda: Estudios sobre poesía mapuche: Elicura Chihuailaf y Liliana Ancalao; Universidad Nacional del Comahue. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/246492

Painequeo Paillán, J. H., Salamanca Gutiérrez, G., & Berrios Castillo, A. (2025). Una introducción a la lengua mapuche / Pu mapuche ñi n’emül’. Ariadna. https://doi.org/10.26448/ae9789566276456.121

Rodríguez Sierra, A. M. (2023). Poslatinoamericanismo, posoccidentalismo y la literatura como lugar de resistencia: el caso de Recado confidencial a los chilenos de Elicura Chihuailaf. Valenciana, 16(32), 231–258.

https://doi.org/10.15174/rv.v16i32.711

Saussure, F. (1949). Course in general linguistics. Philosophical Library.

Sperber, D., & Wilson, D. (1995). Relevance: Communication and cognition (2nd ed.). Blackwell.

Sperber, D., & Wilson, D. (2005). Pragmatics. En F. Jackson & M. Smith (Eds.), The Oxford handbook of contemporary philosophy (pp. 468–495). Oxford University Press.

Stocco, M. S. (2022). Elicura Chihuailaf: Oralitura, (self-)translation and cultural mediation across trans-Indigenous networks. Comparative Literature Studies, 59(4), 707–726. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/207277

Torres Saavedra, M., & García Orellana, C. (2019). Mapuche knowledge through the poems of Elicura Chihuailaf. Palimpsesto, 9(16), 69–91. https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/112882

Uhrig, P. (2020). Creative intentions. The fine line between ‘creative’ and ‘wrong’. Cognitive Semiotics, 13(1), 20202027. https://doi.org/10.1515/cogsem-2020-2027

Downloads

Published

12-12-2025

How to Cite

Gil, J. M. (2025). The Relational Nature of Language as Revealed through Anomalous and Creative Cases. nales e Lingüística, (15), 175–211. https://doi.org/10.48162/rev.57.023

Issue

Section

Dossier