Building on Ruins: Some Thoughts on Héctor Tizón's Novelistics

Authors

  • Emiliano Matías Campoy CONICET-UNCUYO-CILHA

Keywords:

Héctor Tizón, Ruin, Memory, Poetics, Orality

Abstract

Ruin is a testimony that denounces the existence of the past. Before a ruin cannot deny what happened. Both literature and history elaborate their speeches with the "ruins of the past," for it does not last in its entirety but only partially. Historians and poets from these vestiges reconstruct the image of that which is not but has been. That act of re-elaboration is deliberate, since it requires the decision of which facts, acts and signs are selected and prioritized. Each generation chooses the fragmented and heterogeneous sources and disposes them according to their own ideals and values to build their history. The oral histories retained the "chronicles" representative of the other Latin American history: that of the original peoples, that of the minorities, that of the vanquished and the marginalized. Latin American narrators show that they have learned the lesson transmitted by oral poetry that preserved the divided, tormented, torn history of the continent, and which, unlike the historiographical document, tolerates the contradictions of the past, amalgamating them with the wealth and versatility of the processes of the historical becoming and its actors both collective and individual. The narrative world that Héctor Tizón proposes in his novels arises from the landscape that marveled him in his childhood and the fragments of history that by these places wandered scattered in oral stories. Shreds of a reality that Tizón was recreating in his work. This reconfiguration led him to venture not only for geography but for a complex web of stories, beliefs and myths that are ultimately those who "encourage" and give way to his narrative world.

References

Obras de Héctor Tizón

Fuego en Casabindo. Buenos Aires: Galerna, 1969.

El cantar del profeta y el bandido. Buenos Aires: Compañía General Fabril, 1972.

Sota de bastos, caballo de espadas. Buenos Aires: Crisis, 1975.

La casa y el viento. Buenos Aires: Legasa, 1984.

El hombre que llegó a un pueblo. Biblioteca Héctor Tizón. Buenos Aires: Alfaguara [Legasa], 2005 [1988].

Luz de las crueles provincias. Biblioteca Héctor Tizón. Buenos Aires: Alfaguara, 2002 [1995].

La mujer de Strasser. Buenos Aires: Seix Barral [Perfil], 2004 [1997].

Extraño y pálido fulgor. Buenos Aires: Alfaguara, 1999.

Tierras de frontera. Buenos Aires: Alfaguara [Jujuy: Universidad Nacional de Jujuy y Secretaría de Cultura de la Provincia], 2000 [1998].

No es posible callar. Buenos Aires: Taurus, 2004.

Bibliografía sobre la obra de Tizón

Castellino, Marta Elena. "Imágenes del noroeste argentino: estrategias de construcción del espacio en la narrativa de Fausto Burgos y Héctor Tizón". Boletín de la Academia Argentina de Letras, LXVIII (267-268), 2003: 183-197. En línea: http://bvmcobras.s3.amazonaws.com/02e/94b/f88/2b2/11d/fac/c70/021/85c/e60/64/mimes/0

e94bf8-82b2-11df-acc7-002185ce6064.pdf.

Deffis De Calvo, Emilia. "Memoria, exilio y violencia. Tres narradores argentinos: Di Benedetto, Moyano y Tizón", Revista Iberoamericana, LXX (207), 2004: 371-390.

Flawiá de Fernández, Nilda María. "El discurso literario de Héctor tizón: Diálogo entre culturas". Actas del Congreso Nacional de Literatura Argentina. Córdoba: U. N. Córdoba, 2001: 183-189.

Fleming, Leonor. La narrativa del noroeste de Argentina. Vol. I "Héctor Tizón. La Puna, testimonio de una extinción". Madrid: Edición de la Universidad Complutense, 1985.

Sánchez, Brenda. "Procedimientos de construcción del espacio en Fuego en Casabindo, de Héctor Tizón", Revista de Literaturas Modernas, n. 34, 2004: 151-170.

Santander, Carmen. "Una mirada, un borde en Extraño y pálido fulgor de Héctor Tizón". En: César E. Quiroga Salcedo y Gustavo Daniel Merlo (eds.). Hispanismo en la Argentina: en los portales del siglo XXI. San Juan: Universidad Nacional de San Juan, 2002: 79-83.

Tendler, Élida. "La configuración de paisaje. Una operatoria transculturadora de la escritura de Héctor Tizón", Cuadernos De Literatura, n. 4, El espacio literario, 1989: 153-166.

Bibliografía general

Abadi, Florencia y Espinosa, Luciana. "La noción de muerte en la estética temprana de Walter Benjamin". Ágora "” Papeles de Filosofía "”, 33/2, 2014: 167-183.

Amar Sánchez, Ana María, Stern, Mirta y Zubieta, Ana María. "La narrativa entre 1960 y 1970. Di Benedetto, Tizón, Moyano y Hernández". En: A.A.V.V. Historia de la literatura argentina. Buenos Aires: C.E.A.L., 1981a: 625-648.

Amar Sánchez, Ana María, Stern, Mirta y Zubieta, Ana María. "La narrativa entre 1960 y 1970. Saer, Puig y otras promociones". En: A.A.V.V. Capítulo. La historia de la literatura argentina. Buenos Aires: C.E.A.L., 1981b: 649- 671.

Benjamin, Walter. "Tesis de filosofía de la historia". En: Discursos interrumpidos I: filosofía del arte y de la historia. (Jesús Aguirre, Trad.). Buenos Aires: Taurus, 1989: 175-191.

Castellanos, Juan de. Elegías de varones ilustres de Indias. (2a ed.). Madrid: Imprenta y Estereotipía de Rivadeneyra, 1852.

Klein, Irene. La ficción de la memoria: la narración de historias de vida. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2008.

Ong, Walter. Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra. (Angélica Scherp, Trad.). México: Fondo de Cultura Económica, 2006.

Pacheco, Carlos. La comarca oral: la ficcionalización de la oralidad cultural en la narrativa latinoamericana contemporánea. Caracas: La Casa de Bello, 1992.

Ricoeur, Paul. La lectura del tiempo pasado: memoria y olvido. (Gabriel Aranzueque, Trad.). Madrid: Arrecife, 1999.

Todorov, Tzvetan. Los abusos de la memoria. (Miguel Salazar, Trad.). Barcelona: Paidós, 2000.

Published

01-06-2017

How to Cite

Campoy, E. M. (2017). Building on Ruins: Some Thoughts on Héctor Tizón’s Novelistics. Cuadernos Del CILHA, 18(1), 65–83. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cilha/article/view/1508