Stroke, distortion, aberraction (Francis Alÿs)
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.34.024Keywords:
Affectation, Movement-Image, Contemporary ArtAbstract
The essay analyzes the video work of visual artist Francis Alÿs. From Deleuze's aesthetic-philosophical perspective on cinema, this work proposes an approach to Alÿs's work based on the concept of image-affection. The argument of this article seeks to show that the relationship betwen performance and movement-image generates a paradox between the poetic image and the documentary image, which turns the image into an intensive surface, where affectation matters more than the representation.
References
Agamben, G. (2005). Profanaciones. Adriana Hidalgo Editora.
Agamben, G. (2001). Historia e infancia. Adriana Hidalgo Editora
Barrios, J. L. (2021). La forma y la hiancia: negatividad y afección en Theodor Adorno y Gilles Deleuze (El naturalismo como potencia crítica-estética a la categoría de representación). Revista de Filosofía Universidad Iberoamericana, 53 (150), 312-343. https://doi.org/10.48102/rdf.v53i150.86
Benjamin, W (2018). El narrador. En Iluminaciones. Taurus.
Deleuze, G. (2018). Seminario de cine III, Las potencias de lo falso. Cactus.
Deleuze, G. (2009). Cine I. Bergson y las imágenes. Cactus.
Deleuze, G. (2006). En medio de Spinoza. Cactus.
Deleuze, G. (2005). La lógica del sentido. Paidós.
Deleuze, G. (1984). La imagen movimiento. Estudios sobre cine I. Paidós.
Deleuze, G. y Guattari, F. (2002). Mil Mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-Textos.
Spinoza, B. (1975). Ética. Aguilar.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 José Luis Barrios Lara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.