Nominal supplementarity and trans becomings in El cuarto mundo, by Diamela Eltit, “La travesti y el cuervo”, by Copi, and "Keres cojer? = guan tu fak", by Alejandro López
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.34.112Keywords:
Southern Cone literature, Literature studies, Subjectivity, Nominal Supplementarity, becoming-transAbstract
One of the nominal poetics or name-performances in fictional characters from Southern Cone literature during the last two decades of the twentieth century and the first two of the twenty-first is what we have termed nominal supplementarity. This operates through the displacement, substitution, or distortion of characters’ proper names by others, within literary discourses shaped by the cultural framework of post-industrial capitalism and globalized subjectivities. In the texts El cuarto mundo by Diamela Eltit (1988), Keres cojer? = guan tu fak by Alejandro López (2005), and “La travesti y el cuervo” by Copi (1984), this mechanism is organized around trans becomings. Our working hypothesis is that these becomings, grounded in the name, even more than presenting a properly trans-affirmative or subjectivating character (in López and partially in Copi), make visible and deconstruct broader structures. They introduce a rupture in the narrative as catalysts or turning points, either to condense an allegory (Eltit) or a parody (Copi, López) of large-scale social and political structures: imperialism in Third World nations, gore and transnational capitalism (Valencia, 2010), and the incursion of the internet into subjectivity and labor. These allegorical or parodic modulations are linked, in the case of Eltit and Copi, to the construction of “delirious subjectivities” (Guattari and Rolnik, 2006); while in the case of López, they concentrate on ways of incorporating digitality into perceived subjectivity.
References
Aira, C. (1991). Copi. Beatriz Viterbo.
Austin, J. L. (1962). Cómo hacer cosas con palabras. Paidós.
Bartalini, C. (2018). Maldición eterna a quien quiera coger. Poéticas de deseo y resistencia en las novelas de Manuel Puig y Alejandro López. Luthor, 8(35), 33-45.
Barthes, R. (2006). Proust y los nombres. En El grado cero de la escritura seguido de Nuevos ensayos críticos. Siglo XXI.
Butler, J. (2007). El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.
Colonna, V. (2012). Cuatro propuestas y tres deserciones (tipologías de la autoficción)”. En A. Casas (Comp.), La autoficción. Reflexiones teóricas (pp. 85-122). Arco/Libros.
Copi. (1984). Virginia Woolf ataca de nuevo. Anagrama.
Deleuze, G. y Félix G. (2002). Mil mesetas: capitalismo y esquizofrenia. Pre-textos.
Donnellan, K. S. (2005). Referencia y descripciones definidas (1966). En Valdés Villanueva (Comp.), La búsqueda del significado. Lecturas de Filosofía del Lenguaje (pp. 85-104). Tecnos.
Eltit, D. (1996). El cuarto mundo. Seix Barral. (Original publicado en 1988).
Eltit, D., Burgos, F. y Fenwick, M. J. L. (1994-1995). Iluminada en sus ficciones: conversación con Diamela Eltit. Inti, (40-41).
Foucault, M. (2002). La arqueología del saber. Siglo XXI.
Guattari, F. y Rolnik, S. (2006). Micropolítica: cartografías del deseo. Traficantes de sueños.
Guerrero, J. (2021). La literatura okupa. Escribir desde el cuarto mundo. Letral, (25), 140-166.
Halberstam, J. (2018). Trans* Una guía rápida y peculiar de la variabilidad de género. Egales.
Hall, S. (2003). ¿Quién necesita ‘identidad’? En Hall y du Gay (comps.), Cuestiones de identidad cultural (pp. 13-39). Amorrortu.
Haraway, D. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Cátedra.
Henningsen, G. (2020). Separata. Enciclopedia de la brujería. En Príncipe de Viana, (278), 1033-1054.
Kokalov, A. (2021). El espacio urbano queer en Latinoamérica. Edicions de la Universitat de Lleida.
Kozak, C. (2017). Esos raros poemas nuevos. Teoría y crítica de la poesía digital latinoamericana. El jardín de los poetas. Revista de teoría y crítica de poesía latinoamericana, (4), 1-20. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/eljardindelospoetas/article/view/3494
Lagos, M. I. (1993). Reflexiones sobre la representación del sujeto en dos textos de Diamela Eltit: Lumpérica y El cuarto mundo. En Lértora (Ed.), Una poética de literatura menor: la narrativa de Diamela Eltit (pp. 127-140). Cuarto Propio.
Link, D. (2017). La lógica de Copi. Eterna Cadencia.
López, A. (2005). Keres cojer? = guan tu fak. Interzona.
Lucia, I. (2023). Identidades inestables en la obra de Copi. Caracol, (25), 136-160. https://revistas.usp.br/caracol/article/view/202071
Muñoz, J. E. Introducción a la teoría de la desidentificación. En D. Taylor (Comp.), Estudios avanzados de performance (pp. 549-603). Fondo de Cultura Económica.
Olea, R. (1993). El cuerpo-mujer. Un recorte de lectura en la narrativa de Diamela Eltit. Revista Chilena de Literatura, (42), 165-171.
Palmeiro, C. (2010). Desbunde y felicidad: De la Cartonera a Perlongher. Título.
Perlongher, N. (2016). Los devenires minoritarios. Diclasa.net
Preciado, B. (2008). Testo Yonqui. Espasa Calpe.
Richard, Nelly. Contorsión de géneros y doblaje sexual: la parodia travesti. Masculino/femenino: prácticas de la diferencia y cultura democrática. Francisco Zegers.
Ricoeur, P. (2006). Sí mismo como otro. Siglo XXI.
Rojas, A. (2011). “Géneros y cuerpos ‘degenerados’ en la narrativa de Copi”, Lectora, (17), 53-65.
Rolnik, S. (2002). Toxicómanos de identidad: la subjetividad en tiempos de globalización. Criterios, (33), 150-155.
Rubin, G. (1986). El tráfico de mujeres: notas sobre la economía política del sexo. Nueva Antropología, VIII(30), 95-145.
Rueda, A. (2021). Trans. En Gamba y Diz (eds.) Nuevo diccionario de Estudios de Género y Feminismos. Biblos.
Schmitter, G. (2019). Hacia unas TransLiteraturas hispanoamericanas: reflexiones sobre literatura trans e intermedial en Argentina, Chile y Perú (2000-2017). América sin Nombre, (24), 53-62.
Searle, J. R. (2005). Nombres propios y descripciones (1967). En Valdés Villanueva (Comp.), La búsqueda del significado. Lecturas de Filosofía del Lenguaje (pp. 105-114). Tecnos.
Sotomayor, A. M. (2000). Tres caricias: una lectura de Luce Irigaray en la narrativa de Diamela Eltit. MLN, Hispanic Issue, 115(2), 299-322.
Strawson, P. F. (2005). Sobre el referir (1950). En Valdés Villanueva (Comp.), La búsqueda del significado. Lecturas de Filosofía del Lenguaje (pp. 61-84). Tecnos.
Szaszak Bongartz, U. (2024). Fulgor y temblor del nombre propio: Poéticas y performances nominales en la narrativa del Cono Sur (1980-2020) [Tesis de doctorado]. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
Ullman, S. (1976). Semántica: introducción a la ciencia del significado. Aguilar.
Valencia, S. (2010). Capitalismo gore. Melusina.
Valencia, S. (2018). El transfeminismo no es un generismo. Pléyade: revista de Humanidades y Ciencias Sociales, (22), 27-43.
Vásquez Sáenz, H. F. (2019). El teatro de Copi: procesos y estrategias trans: una aproximación queer [Tesis de doctorado]. Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació, Universitat de Valencia.






































