What does a change in education mean? Contributions of Alain Badiou's transcendental analysis and the notion of "equality" by Jacques Rancière

Authors

  • Leonardo Colella Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Keywords:

Change, Educational subject, Explanatory transcendental, Intellectual emancipation

Abstract

The main objective of the paper is to characterize certain fundamental elements of contemporary education from the transcendental analytic of Alain Badiou. Educational situations are represented as complex structures of repetition that are exposed to possible disruptions. These are linked to changes in the logical rules of a particular field, in our case we will be interested in the field of education. These rules are those that dispose the regime of existence and relations for the members of the educational universe. In keeping with the contributions of Jacques Rancière, we hold that the hegemonic pedagogical field is crossed by a transcendental one that we call explanatory, which has two fundamental characteristics: that of classifying its members according to their possession or non-possession of certain knowledge and, in consequently, to advocate the activities of transfer and incorporation of those contents. The article also aims to develop the philosophical concept of "change" or "event" applied to education.

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Author Biography

Leonardo Colella, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Leonardo Colella es Doctor en Ciencias de la Educación (UNLP) y Profesor Universitario en Filosofía (UNGS). Investigador (CONICET-IdIHCS) en las áreas de Filosofía, Educación y Política. Se especializa en Filosofía de la Educación, Enseñanza de la Filosofía y Política Educacional. Es autor de numerosos artículos publicados en revistas especializadas e indexadas en reconocidas bases regionales y globales. Es docente universitario de grado y posgrado, ha participado como disertante en congresos nacionales e internacionales y ha brindado cursos y talleres en diversos eventos académicos y extra-académicos. Sus investigaciones abordan las temáticas de la subjetividad, la igualdad y la emancipación en los procesos educacionales institucionalizados y, especialmente, en experiencias educativas alternativas de la actualidad, a partir de una reconstrucción teórica de la filosofía y la sociología francesa contemporánea.

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Published

05-08-2018

How to Cite

Colella, L. (2018). What does a change in education mean? Contributions of Alain Badiou’s transcendental analysis and the notion of "equality" by Jacques Rancière. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 3, 1–16. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/saberesypracticas/article/view/1097