Educational Spaces and Unconventional Education: Reflections on Alternative Teaching Processes

Authors

  • Ricardo Antonio Castaño Gaviria Universidad de Antioquia

Keywords:

Social movements, Didactic, Pedagogy, Education

Abstract

In this text, we intend to think the non-conventional educational spaces from an alternative pedagogical reflection, identifying what their characteristics are in terms of education and training, surpassing the limits of what is traditionally conceived as didactic and as pedagogy. It is a proposal of interpretation that does not intend to conclude or generate a general model to understand the possible "didactics of" the formative processes carried out in social and cultural movements. In return, we propose to pay attention to this matter, giving it investigative relevance and understanding it. As possibilities and alternatives to understand the contemporary ways where education and pedagogy are placed as forms of resistance and creation beyond the idea of a traditional school

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Antonio Castaño Gaviria, Universidad de Antioquia

Sociólogo, Magister en Motricidad y Desarrollo Humano. Universidad de Antioquia Colombia. Doctor en Educação e Contemporaneidad. Universidad del Estado da Bahía- Brasil. Pós-doutorado en Educação en PPGE-UFMT, Universidad Federal de Matogrosso –Brasil-. Mimbro de los grupos de investigación: Antropología Pedagógica e Histórica. Formaph, Universidad de Antioquia  y del  Grupo de Estudos e Pesquisa em Política e Formação Docente, IE-UFMT- Brasil, correo electrónico: rcastanog@gmail.com

References

Bolivar, Antonio. 1995. El conocimiento de la enseñanza. Epistemología de la investigación curricular. Granada, España: Colección Monografías FORCE. núm. 9.

Bonafé, Jaume. 2010. "La ciudad en el currículum y el currículum en la ciudad". En: Gimeno, J. (ED) Saberes e incertidumbres sobre el curriculum. Madrid: Editorial Morata.

Castaño, Ricardo. 2016. Movimientos Sociales y pedagogías de la resistencia. Reflexiones antropológico pedagógicas. Revista Altre Modernità, v. Speciale: 114-129.

Guelman, Anahí; Palumbo, María Mercedes. 2015. Prácticas pedagógicas descolonizadoras en experiencias productivas autogestionadas de movimientos sociales: el principio formativo del trabajo. Revista Interamericana de Educación de Adultos, vol.37, Nº 2. http://www.crefal.edu.mx/rieda/images/rieda-2015-2/exploraciones2.pdf

Matos de Souza, Rodrigo; Castaño Gaviria, Ricardo y Clementino de Souza, Elizeu. 2018. Pedagogía de la resistencia: la negación como pieza de (de)formación. Revista Praxis Educativa, vol. 22, Nº2. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/2682

Mignolo, Walter. 2001. Capitalismo y Geopolítica del Conocimiento. Buenos Aires: Ediciones del Signo.

Salcedo, Javier. 2009. Pedagogía de la potencia y didáctica no parametral. Entrevista con Estela Quintar Revista Interamericana de Educación de Adultos, vol. 31, núm. 1, p. 119-133 Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe Pátzcuaro, México. https://www.redalyc.org/pdf/4575/457545096006.pdf

Runge, Andrés Klaus.2018. Didáctica e Investigación sobre la enseñanza. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=OmEG_9mVtxc&t=371s

Zemelman, Hugo.2012. Los horizontes de la razón: I. Dialéctica y apropiación del presente. Madrid: Anthropos.

Published

13-12-2018

How to Cite

Castaño Gaviria, R. A. (2018). Educational Spaces and Unconventional Education: Reflections on Alternative Teaching Processes. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 3, 1–16. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/saberesypracticas/article/view/1421